دمشق‌:هرگونه حضور عربستان یا دیگر کشورها نوعی اشغالگری و تجاوز به شمار می‌آید

بازاریابی ترامپ برای جنگ خاورمیانه

اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و برخی مقامات عربستان سعودی حکایت از رویاهای جدید و وسوسه‌انگیزی دارد که هرچند در ذهن رویاپردازان خوش می‌آید، اما هیچ سنخیتی با واقعیت‌ها ندارد. این رویاها از اظهارات ترامپ مبنی بر تمایل آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه شروع شد و با برخی پیگیری‌های عربی ادامه پیدا کرد.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۸۱

ترامپ در دیدار اخیر خود با امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه نیز یک بار دیگر از این رویا پردازیهای خود پرده برداشت و گفت: کشورهای بسیار ثروتمند منطقه پذیرفتهاند هزینه حضور نظامی ما را در منطقه خاورمیانه بپردازند. چون اگر ما نبودیم آنها یک هفته هم دوام نمیآوردند. همچنین آنها باید سربازانشان را وارد عرصه کنند. بسیاری از سربازانمان را به کشور باز خواهیم گرداند. مسیر نظامی را خواهیم بست.

در اینکه اگر نیروهای آمریکایی در منطقه نبودند و از رژیمهای عقب ماندهای مانند عربستان سعودی حمایت نمیکردند، این رژیم حتی یک هفته هم قادر به ادامه حیات نبود، تردیدی وجود ندارد ولی در اینکه آنها باید سربازانشان را وارد عرصه کنند، اما و اگرهای زیادی وجود دارد. مقامات سوری و روسیه بصراحت میگویند حضور نیرو از کشورهای عربی را در سوریه به هیچ وجه تحمل نخواهند کرد و آن را نوعی اشغالگری و تجاوز تلقی میکنند. رئیسجمهور آمریکا که همواره مشغول دوشیدن گاوهای شیرده منطقه ازجمله عربستان سعودی است، این بار نیز میخواهد بعد از شکستهای پی در پی در سوریه با خروج بخشی از نیروهایش کشورهای عرب را وسوسه کند تا جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه شوند. دراین میان عربستان سعودی تلاش میکند برای فرار از شکستهای خود در جنگ یمن،سایر کشورهای عرب را از جمله امارات و مصر با خود همراه کرده و وارد میدان سوریه کند.

پاسخ سوریه و روسیه

مصطفی محمود، سفیر سوریه در ایران در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره حضور نیرو از کشورهای عربی در کشورش میگوید: هرگونه حضور عربستان یا دیگر کشورها نوعی اشغالگری و تجاوز به شمار میآید و مردم سوریه و ارتش سوریه با آن به عنوان نقض آشکار قوانین بینالمللی و حاکمیت سوریه برخورد خواهند کرد.

سفیر سوریه در تهران بیان کرد: ما بارها تکرار کردیم هرگونه حضور خارجی بدون هماهنگی با دولت سوریه نقض آشکار قوانین بینالمللی و حاکمیت سوریه است و تجاوزی علیه خاک این کشور به شمار میآید و بر این اساس با آن برخورد خواهد شد. همزمان ایگور موروزوف، سناتور روسی نیز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: مسکو به صورت قاطع با اعزام نیروهای قطری به سوریه مخالف است و اگر چنین اتفاقی بیفتد قوانین سازمان ملل و قوانین بینالمللی نقض میشود.

مساله جایگزین کردن نیروهای عربی به جای نیروهای آمریکایی از یک ماه پیش تاکنون مطرح شده است. حتی برخی خبرها حکایت از توطئهای خطرناک از سوی امارات و عربستان سعودی دارد و میگوید: عربستان و امارات در حال اجرای توطئه جدیدی در سوریه به منظور گسترش نفوذ تروریستها در مناطق شمالی این کشور هستند. به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری باسنیوز، مذاکراتی منطقهای و بینالمللی با مشارکت عربستان و ترکیه درجریان است تا شهر رقه به گروه تروریستی جیش الاسلام تحویل داده شود. تحویل شهر رقه به تروریستهای جیش الاسلام اولین مرحله از عقب راندن نیروهای کرد سوری از مناطق شمالی سوریه خواهد بود. هرچند اجرای این طرح بسیار بعید به نظر میرسد، زیرا کردها برای تصاحب رقه جنگهای زیادی کرده و خون داده اند اما طرح این مساله یک بار دیگر این موضوع را تائید میکند که حضور نیروهای سعودی در سوریه به معنای گسترش و تقویت دوباره گروههای تروریستی دراین کشور خواهد بود. عربستان، قطر و امارات از جمله دولتهای عربی هستند که از ابتدای بحران سوریه در هفت سال پیش تاکنون با اعزام هزاران نفر از تروریستهای تکفیری و تقویت آنها با پول و سلاح موجبات ناامنی و وحشت را در سوریه فراهم آوردند. حال به جای اینکه این رژیمها به خاطر اعمال گذشتهشان مورد مواخذه قرار گیرند، از سوی مقامات آمریکایی تشویق میشوند تا دوباره سوریه را مانند گذشته آشفته و متلاشی کنند.

فرافکنی الجبیر

هرچند ترامپ در سخنان خود از کشور خاصی نام نبرد که اگر حمایت آمریکا را نداشته باشد، ظرف یک هفته فروخواهد پاشید اما عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان فورا در پیامی فرافکنی کرده و سخنان ترامپ را حواله قطر داد و گفت: اگر آمریکا نیروهایش را خارج کند، دولت قطر ظرف چند روز سقوط میکند. وی پس از آن نیز گفت منظور ترامپ دولت قطر بوده است.

الجبیر گفت: قطر باید قبل از لغو حمایت آمریکا از این کشور و خروج از پایگاه نظامی العدید، هزینه حضور نیروهای آمریکایی را در سوریه پرداخته و نیروهای نظامیاش را به آنجا اعزام کند.

در همین رابطه روزنامه قطری الشرق در واکنش به اظهارات عادل الجبیر علیه دوحه نوشت: وزیر خارجه سعودی احمقی است که خود را سخنگوی کاخ سفید فرض میکند.

یک ضربالمثل معروف میگوید: برای هر دردی درمانی هست الا حماقت. این ضربالمثل مصداق سخنان وزیر خارجه نظام سعودی است.

به نوشته الشروق، الجبیر با جعل سخنان ترامپ، خواستار پرداخت هزینه جنگ و اعزام نیروی نظامی به سوریه از سوی قطر شد و گفت چنانچه این کار انجام نشود، آمریکا نیروهای خود را از پایگاه العدید خارج خواهد کرد.

الشرق وزیر خارجه سعودی را مردی هذیان گو توصیف کرد که توان بیان جملات مرتبط با هم را ندارد.

ریاض، قدرت اعزام نیرو به سوریه را ندارد

نوری المالکی، معاون رئیسجمهور عراق میگوید عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده و نمیتواند نیروهای نظامی به سوریه اعزام کند.

وی خطاب به عربستان و قطر گفت: اعزام نیروهای مسلح به سوریه با گزینه نظامیان این کشور مواجه خواهد شد و تنها راهحل بحران این کشور راهحل سیاسی است.

وی همچنین پرسید دولت عربستان به چه حقی به یمن لشکر کشی کرده است؟ اظهارات نوری المالکی نشان میدهد عربستان سعودی همزمان خود را درگیر چند بحران خارجی و داخلی کرده است. شاید همین فشارها باشد که اوضاع داخلی عربستان را هم تحت تاثیر قرار داده و هر از چند گاهی خبری درباره تیراندازی در اطراف کاخ پادشاهی عربستان شنیده میشود. تحلیلگران با توجه به این فشارها بعید نمیدانند پادشاهی ملک سلمان در معرض خطری جدی قرار گرفته و بزودی از هم پاشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها