هشدار درباره نصب اپلیکیشن مسیریاب

مسیر گنج در گوشی تلفن همراه

مدت‌ها بود می‌خواستند با هم به یک سفر خارج از شهر بروند. سفری به دشت و بیابان که فقط خودشان باشند و خودشان.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۵۹

از طبیعت لذت ببرند و هوای تازه را مهمان ریههایشان کنند. هربار که برنامهای میگذاشتند برای یکی شان مشکل پیش میآمد و همه چیز به هم میریخت و نمیتوانستند بروند.

یک روز که در گروه تلگرامی خود مشغول گفتوگوهای معمولی و روزانه بودند باز هم حرف از سفر به میان آمد و همه موافقت کردند که برای دو روز با هم به طبیعتگردی بروند. مخصوصا که فصل بهار بود و هوا هم مهر تائید سفرشان را پررنگتر میکرد.

هر چه به روز سفر نزدیک تر میشدند هیجان و صحبت درباره سفر هم در گروهشان بیشتر میشد، قرار بود تمام سفر را در طبیعت باشند و در یک کلبه دور از هرگونه آبادی اقامت داشته باشند به همین دلیل احتمال گم شدنشان زیاد میشد.

بیشتر بحثهای گروه بر سر این بود که با چه ماشینی بروند که بتواند در کوه و جنگل آنها را همراهی کند و همچنین از چه راهی بروند که گم نشوند. هرکدام یک نرمافزار مسیر یاب را پیشنهاد دادند و اصرار داشتند که بهترین مسیر یاب است و نقشه را با جزئیات نشان میدهد.

بالاخره هرکدام یکی از همان مسیریابهای پیشنهادی را نصب کردند و به راه افتادند. در طول سفر تعدادی از آنها که یک مسیریاب مشترک را هم نصب کرده بودند متوجه اختلال در گوشی همراه خود شدند. به صورتی که نمیتوانستند از برنامه مسیریاب استفاده کنند. بعد از بازگشت یکی از همان چند نفر که اطلاعات مختلف از جمله اطلاعات بانکی و رمز اینترنتی خود را در گوشی ثبت کرده بود متوجه سرقت از حساب بانکی اش شد. آنها وقتی شواهد را بررسی کردند متوجه شدند مشکل از همان برنامهای است که همه با هم در گوشی نصب کردند و هیچکدامشان به هشدارهای اولیه موقع نصب دقت نکرده بودند و با همه گزینهها موافقت کردند.»

یکی از مواردی که متأسفانه در این ایام بیش از گذشته مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار میگیرد، سوءاستفاده از اپلیکیشنهای تلفن همراه است که متاسفانه این افراد با طراحی نسخههایی جعلی بهدنبال کلاهبرداری از کاربران هستند.

از آنجا که امروزه تقریباً هر فردی یک دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند در اختیار دارد، بنابراین طبیعی است که اغلب کارها و فعالیتهای روزمره خود را بر پایه تلفن همراه بنا کرده و بدون تردید نمیتواند یک روز را بدون گوشی سپری کند. البته در این زمینه برنامههای کاربردی بسیاری در جهت آسایش کاربران نیز طراحی و تولید شده که همگی قابلیتهای بالایی در حوزه فعالیت خود دارا هستند. امروزه دیگر نیازی نیست برای کارهای بانکی به شعب بانک مراجعه کرد فقط کافی است اپلیکیشنهای بانک مربوطه را از بانک دریافت کرد و کارهای بانکی خود را انجام دهیم. یا دیگر نیازی نیست برای تردد در شهر، نقشه آن شهر را همیشه در اختیار داشته باشیم کافی است برنامههای مسیریاب را نصب کرده و از امکانات آن بهره ببریم.

نکتهای که باید مطرح شود این است که متأسفانه مجرمان سایبری هیچگاه بیکار نبوده و با گسترش روند استفاده کاربران از تلفنهای هوشمند، تلهها و دامهای خود را به سمت تلفنهای هوشمند برده و سعی میکنند از قابلیت اتصال به اینترنت و برنامههای کاربردی مورد نیاز، سوءاستفاده کرده و از هموطنان اخاذی، سرقت یا در برخی موارد هتک حیثیت کنند.

هربرنامهای نصب نکنید

سرهنگ دوم مهدی شکیب،رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا درباره این نوع از روشهای مجرمانه سایبری میگوید: با توجه به آغاز سال جدید هجری شمسی و شروع تفریحات در ایام تعطیل و همچنین مسافرتهای ایام بهار، پیشبینی میشود کلاهبرداریهایی مرتبط با این ایام یا با عناوین مشابه افزایش پیدا کند.

یکی از مواردی که متأسفانه در روزهای تعطیل و مناسبتهای مختلف که با سفر و درگیری و مشغلههای فراوان هموطنان همراه است و بیش از گذشته مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار میگیرد، سوءاستفاده از اپلیکیشنهای تلفن همراه است که متاسفانه این افراد با طراحی نسخههایی جعلی به دنبال کلاهبرداری از هموطنان عزیز هستند.

نصب نسخههای اصلی اپلیکیشنها از منابع معتبر ایرانی یکی از نکات بسیار مهم برای جلوگیری از درگیر شدن با کلاهبرداران سایبری است. با توجه به این موضوع که اغلب هموطنان عزیز عازم مسافرت میشوند مخصوصا در ماههای اردیبهشت یا روزهای تابستانی، لذا پیشبینی میشود نصب اپلیکیشنهای مسیریاب افزایش پیدا کند. بنابراین هموطنان عزیز باید نسبت به دانلود و نصب نسخههای اصلی اقدام کنند.

وی ادامه داد: هموطنان در صورت نیاز، اپلیکیشنهای مورد نیاز را از مارکتهای معتبر ایرانی دریافت کرده و از دانلود برنامههایی که در کانالها و گروههای مختلف ارائه شده یا لینکهایی که فاقد اعتبار لازم است خودداری کنند. معمولاً برنامههای جعلی با دریافت برخی مجوزها، امکان دسترسی به تمام اطلاعات ذخیره شده در گوشی تلفن همراه را خواهند داشت و میتوانند از قربانیان سوءاستفاده کنند.

با توجه به ماده 734 قانون جرایم رایانهای میتوان گفت، در قانون جرایم رایانهای برای جاعلین مجازاتهای سنگینی در نظر گرفته شده و این افراد باید در مقابل مقام قضایی پاسخگوی اعمال مجرمانه خود باشند. درصورت هرگونه اختلال در گوشی همراه خود که موجب دستبرد به اطلاعات شخصی شما شد و حریم خصوصی شمارا به خطر انداخت، به سرعت به پایگاههای پلیس فتا مراجعه کنید.

غزاله مالکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها