در ادامه گرم‌تر شدن روابط آمریکا و کره‌شمالی و سفر‌های مخفی و آشکار مقامات این دو کشور و نیز کشورهایی که به نوعی نقش میانجی را در این باره بازی می‌کنند، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی دست‌ها را به علامت تسلیم بالا برده و گفت کشورش از امروز انجام هر گونه آزمایش هسته‌ای و موشک بالستیک را متوقف خواهد کرد. وی تاکید کرد از امروز محل انجام آزمایش‌های هسته‌ای در شمال این کشور برای اثبات حسن نیت بسته خواهد شد. سازمان ملل متحد و تعدادی از کشورهای جهان و در راس آنها آمریکا از این تصمیم استقبال کردند. دونالد ترامپ از تصمیم کره‌شمالی برای تعلیق آزمایش موشکی و هسته‌ای استقبال کرد و در پیامی توییتری آن را گامی رو به جلو در آستانه دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی در آینده نزدیک دانست. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم گامی مثبت برای کمک به اعتمادسازی و همچنین کمک به فرآیند منتهی به عاری سازی اتمی مسالمت‌آمیز در شبه‌جزیره کره است.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۹۳

به گزارش ایسنا، خبرگزاری یونهاپ کرهجنوبی به نقل از خبرگزاری رسمی کرهشمالی گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبر کرهشمالی در اظهاراتی اعلام کرد، از 21 آوریل ( دیروز ) کرهشمالی آزمایشهای هستهای و پرتاب موشکهای بالستیک قاره پیمای خود را متوقف خواهد کرد. وی افزود: کرهشمالی محل مورد نظر برای انجام آزمایشهای اتمی در شمال کشور را به منظور نشاندادن حسن نیت خواهد بست. این محل نابود خواهد شد و این در راستای تلاش برای تحقق رشد اقتصادی و برقراری صلح در شبهجزیره کره است. خبرگزاری کرهشمالی نیز با تائید این خبر افزود: تعلیق آزمایشهای هستهای امری مهم در خلع سلاح جهانی است و کرهشمالی به تلاشهای بینالمللی برای توقف کامل آزمایشهای اتمی خواهد پیوست.

این خبرگزاری به نقل از رهبر این کشور آورد پیونگیانگ دیگر نیازی به انجام آزمایشهای هستهای یا آزمایشهای موشک بالستیک قارهپیما ندارد؛ زیرا برنامه هستهایاش تکمیل شده است. گزارش شده، این تصمیم در جلسه روسای حزب کارگران کرهشمالی، حزب حاکم این کشور اتخاذ شده است. اعلام این خبر که تنها چند روز پس از علنی شدن ملاقات مایک پمپئو، رئیس سیا و رهبر کرهشمالی اعلام شده میتواند یک پیروزی مهم برای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا تلقی شود. نشریه والاستریت ژورنال آمریکا نیز عصر جمعه نوشت، کیم جونگ اون وعده داده است همزمان با برگزاری دیدار خود با دونالد ترامپ، پیونگیانگ سهزندانی آمریکایی را هم آزاد کند.

دولت کره جنوبی با استقبال از این تصمیم آن را زمینهساز شرایطی مثبت برای موفقیت برگزاری نشست سران دو کره و اجلاس سران کرهشمالی و آمریکا دانست. ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن نیز اعلام کرد، زمان برای کاهش فشارها بعد از تصمیم پیونگیانگ درباره تعلیق برنامه هستهای و موشکیایاش مناسب نیست. وزارت خارجه چین با صدوربیانیهای گفت از اعلام پیونگ‌‌یانگ مبنی بر توقف آزمایشهای هستهایاش استقبال میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها