خودش می‌گوید یک بروجردی ساده است که اندازه موهای سرش عاشق شده، به اندازه اقیانوس‌ها اشک ریخته و اندازه آفتاب خندیده است، اما با این همه معتقد است هنوز هیچ چیز بلد نیست. اینها را لوریس چکناواریان می‌گوید؛ موزیسین و رهبر ارکستری که احساسات لطیف و نگاه متفاوتش به زندگی همواره زبانزد است و موجب می‌شود ورای شخصیت حرفه‌ای که دارد، به عنوان یک انسان دوست داشته شود.
کد خبر: ۱۱۳۵۸۰۴

چکناواریان متولد شهر بروجرد است. خانوادهاش از نسل کشی تلخی که عثمانیها برای ارمنیها رقم زده بودند، میگریزند و به ایران میآیند. او تا حدی ایران را دوست دارد که هر چند کشور ارمنستان و البته بسیاری از دیگر کشورها تمایل به میزبانیاش دارند، حاضر نمیشود ایران را ترک کند و هر جا هم که برود دلش برای قدم زدن در کوچه پس کوچههای خانهاش در میدان جمهوری تنگ میشود و برمیگردد. سوار مترو و اتوبوس میشود، با مردم حرف میزند و به گفته خودش از آنها الهام میگیرد برای این که چه بنویسد. البته چکناواریان نه تنها موسیقی که کتاب هم مینویسد، نقاشی میکند و دوست دارد روزی در یک فیلم هم بازی کند، با این همه اما موسیقی جهان اوست و به هر جا که سرک بکشد، نتهایش را هم با خودش میآورد.

او دوشنبهشب در تالار وحدت، برگزیدهای از مجموعه آثارش را که به همت موسسه فرهنگی - هنری رادنواندیش منتشر شده، رونمایی کرد. در این مجموعه 15 اثر صوتی و تصویری این آهنگساز و رهبر ارکستر در قالب 13 اثر صوتی و دو اثر تصویری که طی سالهای گذشته توسط ارکسترهای مختلف داخلی و بینالمللی اجرا شده، رونمایی شد.

چکناواریان هم در این آیین گفت: من خودم را هیچ وقت جدی نگرفتم، اما کارم را همیشه جدی میگیرم. من فقط به این موضوع مهم توجه میکنم که یک انسان از زندگی که خداوند به او داده، چه میخواهد. من همیشه دوست داشتم به این موضوع فکر کنم و به آینده فکر کنم که بهترین کار چیست. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم برای نسل آینده فضای امیدوارکنندهای ترسیم کنیم. ما باید با موسیقی این پرچم را به نسل جوانمان منتقل کنیم و به آنها نشان دهیم همیشه باید تلاش کرد و امیدوار بود.

در بخشهایی از این مراسم هم، امید نیکبین، مدیر تولید مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان در بخشی از این مراسم بیان کرد: به اعتقاد من استاد لوریس چکناواریان «آخرین رمانتیک موسیقی» ایران است که بعد از او دیگر هنرمندی مانند وی وجود نخواهد داشت. من دوست دارم در این برنامه باشکوه از اصطلاح آخرین رمانتیک موسیقی استفاده کنم که بحق شایسته عنوان استاد چکناواریان است.

فضل ا... توکل، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، قاسم رفعتی، پری ملکی، کتایون ریاحی، پیمان سلطانی، سامان احتشامی، مزدا انصاری، فاضل جمشیدی، شیرین یزدانبخش، آناهیتا همتی، رضا خرم و نیما پناهیها از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

زینب مرتضاییفرد

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها