رئیس کار گروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران را دومین کشور دنیا از لحاظ تعداد مراکز درمان اعتیاد خواند و گفت: 7000 مرکز درمانی در کشور وجود دارد و این مراکز توانسته‌اند تعداد معتادان را کاهش دهند.
کد خبر: ۱۱۳۵۵۵۵

به گزارش فارس، سعید صفاتیان افزود: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر برای اولین بار سال 1392 در زمان انتصاب رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد از سوی وی مطرح شد. این رویکرد به معنای این بود که جامعه، خانواده، کارگران، معلمان ودانشآموزان در مقاطع دبیرستانها و دانشگاهها در مبارزه مشارکت و هر کدام در حوزههای مختلف آن اعم از مقابله، پیشگیری، درمان و صیانت فعالیت کنند.

وی با بیان این که فعالیتهای این رویکرد طی پنج سال گذشته با موفقیتهای خوبی همراه بود، ادامه داد: مقایسه سالهای 97 و 92 نشان میدهد این راهبرد توانسته در کشور به جایگاه خوبی برسد و دستگاههای عضو ستاد نیز توانستهاند برنامههای متنوع و خوبی را در حوزههای مقابله، پیشگیری، حقوقی و درمان تدوین و اجرا کنند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: با توجه به این که در قانون برنامه ششم توسعه، به راهبرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توجه ویژهای شده است، دستگاههای ذیربط، بیش از گذشته ملزم و مکلف به اجرای برنامههایی خواهند شد که در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باشد.

مشارکت برای پیشگیری

صفاتیان عنوان کرد: هدف اصلی راهبرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، این است که در حوزه پیشگیری از اعتیاد و اجرای برنامههای آن، با مشارکت همه اقشار جامعه موفق شویم و از معتاد شدن جوانان در هر رده سنی جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: از سال گذشته که قانون برنامه ششم توسعه در کشور مصوب شد، دو موضوع کاهش 25 درصد اعتیاد و مدیریت مصرف مطرح شد. برنامههای ستاد در سال 96 دقیقاً در راستای همین دو موضوع در حرکت هستند و اجرا میشوند؛ یعنی مدیریت مصرف به گونهای برنامهها را طراحی و برنامهریزی میکند که ارتباط بین قاچاقچیان و مصرفکنندگان را تا جایی که امکان دارد، کمتر کند.

صفاتیان افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، اصلاحاتی در قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شد که یکی از این اصلاحات، کاهش موارد اعدام بود که مورد استقبال سازمان ملل
قرار گرفت.

وی مجموع برنامههای ستاد را در سالهای گذشته مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در ایران، برنامههای موفق و کارآمدی در حوزههای پیشگیری از اعتیاد و درمان داریم که میتوانند الگوهای مناسبی برای دیگر کشورها باشند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بیکاری و فضای اقتصادی در حوزه فعالیتهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست. این امر به عهده وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسکن و شهرسازی و اقتصاد و دارایی است. اگر آنها مشکلات بیکاری و اقتصادی را حل کنند، به تبع اثرات آن، در حوزه فعالیتهای ستاد از جمله پیشگیری از اعتیاد تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته صفاتیان در حوزه مقابله با عرضه نیز هر ساله میزان کشفیات مواد مخدر و عملیات افزایش و تعداد شهدای ما کاهش مییابد که در این بخش، از همه کشورهای دنیا بالاتر هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها