«اویس زکی خانی» از جمله پرورش‌دهندگان موفق قارچ در استان البرز است. او که بازنشسته است، در روستای ارنگه واقع در کیلومتر 18 جاده کرج ـ چالوس زمینی به مساحت 4000 مترمربع در اختیار دارد. اویس زکی خانی، جانباز شیمیایی است و بیش از 90 ماه در جبهه‌های حق علیه باطل از ایران اسلامی دفاع کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۵۰۸۸

وی درباره نحوه ورودش به عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی میگوید: «خوب که نگاه میکنم، میبینم ما رزمندهها چیزی را که امروز به اقتصاد مقاومتی معروف شده در همان دوره جنگ اجرا میکردیم. یعنی از همان موقع هر وقت زمین مناسب و آب کافی پیدا میکردیم، کنار جبهه صیفی جات میکاشتیم و محصول را بین رزمندهها توزیع میکردیم. مثلا زمانی که فرمانده گردان تخریب لشکر 40 بودم، همراه بچههای گردان زمین را شخم زدیم و هندوانه و گوجه فرنگی کاشتیم.»

اویس زکی خانی میافزاید: «کار دیگری که انجام میدادیم جمعآوری سیم مفتول، پوکه توپ و چاشنی بود. اینها را جمع میکردیم و در حصیرآباد اهواز میفروختیم. در زمان جنگ چون پولی برای هزینههای جاریمان نداشتیم، با استفاده از درآمد حاصل از فروش چیزهایی که گفتم رسیدگی بیشتری به رزمندهها میکردیم. یعنی در حین جنگیدن با دشمن هم کار تولید و کشاورزی انجام میدادیم و هم با استفاده از فلزات بی استفاده درآمدزایی میکردیم.»

اویس زکی خانی در عملیاتهای کربلای1 تا 5 و والفجر مقدماتی تا والفجر 8 حضور داشته و بیشتر مواقع در نقش تخریبچی ظاهر شده است. وی در 18 سالگی به صورت داوطلبانه راهی جبهه شده و پس از شهادت فرمانده اش ناصر ایمانی، با همسر شهید ازدواج و فرزندش محمد مهدی را به فرزند خواندگی میپذیرد.

وی درباره فعالیتهایش در عرصه پرورش قارچ میگوید: «در حال حاضر در فضایی به وسعت 750 متر مربع قارچ پرورش میدهم. در این فضا میتوان سالانه 50 تن قارچ تولید کرد که ارزش آن 250 میلیون تومان و سود خالص حاصل از آن حداقل 50 میلیون تومان است. وقتی رهبر انقلاب سخن از جنگ اقتصادی و اهمیت کارآفرینی به میان آوردند، با این که نیاز مالی نداشتم با راهنمایی بسیج سازندگی فورا دست به کار تولید و کشاورزی شدم.»

اویس زکیخانی در زمین پدری‌‌اش علاوه بر پرورش قارچ، پرورش غاز و تولید ازگیل را همراه خانوادهاش دنبال میکند و برای پنج نفر نیز اشتغالزایی کرده است. این فعال اقتصاد مقاومتی میگوید: «یک تعاونی با عضویت 550 نفر از روستاییان ارنگه راهاندازی کردهایم که هدف آن تقویت تولید کشاورزی محصولات روستا، احداث کارگاههای تولیدی و اشتغالزایی است. هدف ما این است که مردم را دوباره به روستای ارنگه بازگردانیم، کار نشد ندارد.»

علاقهمندان از کجا و چگونه شروع کنند؟

این فعال اقتصاد مقاومتی در این باره که علاقهمندان پرورش قارچ باید کار خود را از کجا شروع کنند، میگوید: «هر کس قصد پرورش قارچ دارد باید اطلاعات لازم و دانش اولیه را در این زمینه کسب و در کلاسهای پرورش قارچ شرکت کند؛ زیرا قارچ بسیار حساس است و تنظیم دما و رطوبت محیط از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد عرصه پرورش قارچ نیاز پایین آن به هزینه و سرمایهگذاری است.»

اویس میافزاید: «خوب است از مساحتهای کم شروع کنند تا تجربه بهدست آورند. مثلا در یک اتاق ده متری با یک میلیون تومان سرمایه میشود پرورش قارچ را آغاز کرد. برای شروع به کار، محلی از خانه که میتواند حمام، اتاق بدون استفاده یا انباری باشد را انتخاب و به این شرط که دارای امکان تخلیه هوا باشد اقدام به آمادهسازی آن کنند.» فعال اقتصادی مقاومتی گفت: «روستا محور اقتصاد مقاومتی است. باید برگردیم به روستا، لااقل بازنشستههایی مثل من که میتوانند در زمینهایشان کار تولید و کشاورزی را پی بگیرند. در شهر که چیزی نمیشود تولید کرد، اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی در شهر پیاده شود تبلورش میشود صرفهجویی در مصرف انواع انرژی ها. اما تولید عملا فقط در روستا ممکن است. من فکر میکنم مدرنیته بسیاری از ما را به وادی غفلت انداخته. سبک زندگی بومی مان را فراموش کردهایم. هم زمین داریم، هم آب و هم تاسیسات زیربنایی اما از بیکاری ناله میکنیم! خنده دار نیست؟»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها