پس از مصوبه هفته گذشته هیأت دولت برای ساماندهی بازار ارز و افزایش نرخ رسمی دلار به 4200 تومان، بانک مرکزی بسرعت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی ابلاغ می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۴۸

بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، شیوه کار صرافان تغییر کرده و آنها اجازه خرید و فروش ارز یا صدور حوالههای ارزی را ندارند و احتمالاً از این به بعد صرافان فقط میتوانند سکه معامله کنند. بنا بر اعلام بانک مرکزی، با توجه به این که بانک مرکزی نیازهای ارزی همه گروههای جامعه را غیرمستقیم و از طریق سامانهها یا اخذ مدارک بهصورت سیستمی انجام میدهد لذا فعلاً ارزی به بازار صرافیها تزریق نمیشود. بر اساس دیگر تصمیم بانک مرکزی، مقرر شد صادرکنندگان غیرنفتی، ارز خود را از طریق سامانه نیما ـ نظام یکپارچه مدیریت ارزی ـ به سیستم بانکی یا صرافیهای مجاز بفروشند که این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور میرسد. معاون ارزی بانک مرکزی نیز در جلسه با مدیران بینالملل و ارزی بانکها و مؤسسات اعتباری کشور با اشاره به تصویبنامه هیأت وزیران، تمام واردات کالا و خدمت به کشور را منوط به ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و افزود: بر این اساس واردات کالا و خدمت حتی در مناطق آزاد تجاری نیازمند ثبت سفارش است. احمد عراقچی در خصوص تغییر عمده مقررات واردات کالا و خدمت به کشور نسبت به گذشته اعلام کرد: بر اساس تصویبنامه هیأت وزیران، تأمین ارز مورد نیاز واردات به کشور باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و واردکنندگان برای تأمین نیازهای خود باید به بانکها مراجعه کنند. معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص نحوه تأمین ارز واردات به سرزمین اصلی نیز گفت: ثبت سفارش واردات در سرزمین اصلی از گذشته الزامی بوده و این روند ادامه پیدا میکند. نحوه تأمین ارز آن از طریق بانکی و خرید از بانک مرکزی، بدون انتقال ارز مطابق ماده 38 آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات یا منابع خود مشتری نزد بانک خواهد بود. وی افزود: در صورتی که بانکها امکان انتقال وجه نداشته باشند میتوانند از خدمات صرافی خود یا صرافیهای مجاز استفاده کنند. گفتنی است بخشنامههای مرتبط با ارز مسافری، دانشجویی و درمانی در روزهای اخیر به شبکه بانکی ابلاغ شده و موضوع مربوط به تأمین ارز مورد نیاز بخش واردات نیز نهایی و از یکشنبه قابل اجرا خواهد بود.

جزئیات ارز دانشجویی و مسافرتی

بانک مرکزی با انتشار اطلاعیهای در مورد ارز دانشجویی و مسافرتی اعلام کرد: پرداخت ارز دانشجویی پس ازتائید وزارتخانه ذیربط (حسب مورد علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به نرخ اعلامی این بانک انجام میشود. بر اساس این اطلاعیه حداکثر مبلغ قابل تأمین ارز دانشجویی قابل پرداخت/ حواله، حداکثر سالانه 15 هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه، حداکثر ماهانه یک هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهانه 500 دلار برای هر عضو خانواده وی است. تمدید تائید وزارتخانه ذیربط هر سال برای پرداخت ارز دانشجویی الزامی است. علاوه بر بانک ملی، بانک سامان نیز ارز مسافری ارائه میکند. ترتیبات ارائه ارز مسافری توسط بانک سامان همان ترتیبات مندرج در اطلاعیه شماره 2 یکسانسازی نرخ ارز است.

بانک مرکزی با تاکید بر این که اسامی سایر بانکهای ارائهکننده ارز مسافری متعاقباً به اطلاع عموم میرسد، ترتیبات ارائه ارز مسافرتی را بنا بر اطلاعیه شماره 2 یکسانسازی نرخ ارز به شرح زیر اعلام کرد: ارز مسافرتی برای یکبار سفر در سال به میزان هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت میشود.

میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی کشورهای هممرز و کشورهای مشترکالمنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی هستند. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/ رسید دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها