ایران به بازی تکراری آمریکا در سوریه واکنش نشان داد

هجمه ترامپ برای نجات تروریست‌ها

ماجراهای اخیر در شهر دومای سوریه بار دیگر زمینه‌ای شده برای بازی تکراری آمریکا؛ بازی‌ای که در آن رئیس‌جمهور آمریکا از یک سو می‌خواهد شرایط را برای دخالت نظامی در سوریه فراهم کند و از سوی دیگر، با طرح اتهامات علیه متحدان سوریه یعنی تهران و مسکو، پروژه‌های خود را علیه آنها پیش ببرد.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۱۶

در همین زمینه در روزهای اخیر شاهد تهدیداتی از سوی آمریکا از جمله احتمال واکنش نظامی به آنچه استفاده دولت سوریه از سلاحهای شیمیایی خوانده شده، بودهایم و همچنین نشستی از سوی شورای امنیت برای بررسی این موضوع برگزار شد.

در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل که دوشنبهشب درباره سوریه برگزار شد، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل باز هم ادعاهایی مبنی بر حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما را تکرار کرد و مدعی شد بشار اسد، رئیسجمهور سوریه مسئول این کشتارهاست.

هیلی همچنین با مقصر دانستن ایران و روسیه به دلیل حمایت از اسد گفت آمریکا یک پاسخ قاطع به این حمله خواهد داد. وی مدعی شد: ما نباید نقش ایران و روسیه برای جرات دادن به حکومت اسد برای انجام این حمله مرگبار را نادیده بگیریم.

پیش از این ترامپ رئیسجمهور آمریکا نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود مدعی شد بشار اسد مسئول حمله شیمیایی اخیر در سوریه است و ایران و روسیه به دلیل حمایت از وی مقصر هستند.

همزمانی طرح چنین ادعاهایی با حمله رژیم صهیونیستی به یک پایگاه هوایی در سوریه، بیش از قبل این مساله را روشن میکند که آمریکا و متحدانش به دنبال تقویت تروریستهایی هستند که در محاصره نیروهای ارتش سوریه گرفتار شدهاند.

اقدامات ترامپ ریاکارانه است

در همین خصوص محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز هنگام ورود به برزیل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث منتشر شده گفت: همان طور که میدانید ایران مواضع صریحی علیه سلاح شیمیایی دارد و ما از ابتدا هرگونه استفاده سلاح شیمیایی از سوی هر کس علیه هر کس را محکوم کرده و میکنیم.

وی با بیان این که به نظر میرسد دولت آمریکا به دنبال بهانهجویی برای مداخله است، اظهار کرد: وضعیت تروریستهای مورد حمایت آمریکا در سوریه خوب نیست. آنها هر روز دچار شکستهای جدید میشوند. آمریکا و اسرائیل در مراحل مختلف برای دادن روحیه به تروریستها در سوریه وارد میدان شدهاند و حملات اخیر صهیونیستها به سوریه که در گذشته نیز سابقه داشته است، در همین چارچوب است.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در توییتی نوشت: هجمه بزدلانه ترامپ علیه ایران که همواره استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هرکس را محکوم کرده و خود قربانی استفاده این تسلیحات توسط صدامِ مورد حمایت آمریکا بوده، ریاکارانه است. تهدید او به تکرار تجاوزگریهای ناگهانی، نشانهای از سیاست ایالات متحده برای حمایت از افراطگرایان است.

حمایت ایران از تمامیت ارضی سوریه

علیاکبر ولایتی، مشاور رهبرمعظم انقلاب در امور بینالملل نیز که به منظور شرکت در کنفرانس بینالمللی القدس وجهتنا (قدس رویکرد و مقصد ما) به سوریه سفر کرده است، در گفتوگو با خبرنگاران گفت: پیروزیهای اخیری که ارتش سوریه و متحدانش در غوطه شرقی به دست آوردند، بسیار مهم بود که این امر باعث ناراحتی دشمنان شده است. وی ادامه داد: این شدت ناراحتی دشمنان بویژه آمریکاییها و صهیونیستها سبب شد آنان به دروغ دولت سوریه را در شهر دوما به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کنند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: دشمنان بدانند در هفت سال گذشته در سوریه نتوانستند به پیروزی برسند و در آینده نیز نخواهند توانست به اهداف شوم خود در این کشور و منطقه دست پیدا کنند.

ولایتی گفت: ایران با تمام وجود از تمامیت ارضی و حاکمیت دولت سوریه حمایت میکند.

تلاش برای افزایش تنش در منطقه

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در گفتوگویی درباره حمله جنگندههای رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی تی 4 در حومه حمص سوریه با اشاره به موضعگیری ایران در این خصوص بیان کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش تنش در منطقه است و فکر میکنم همه طرفهای درگیر باید نسبت به این قضیه بسیار هوشیار باشند. وی همچنین افزود: پیروزیهای دولت سوریه در مقابله با عوامل تروریست و تسلط مجدد سوریه بر اراضی خودش مسلما برای دشمنان سوریه گران تمام خواهد شد و آنها تمام تلاش خود را برای ایجاد مجدد تنش و گسترش درگیریها انجام خواهند داد و همه باید نسبت به این قضیه هوشیار باشند.

اتهام علیه روسیه، ایران و سوریه با هدف تخریب وجهه این کشورهاست

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای تاجیکستانی با اشاره به ادعاها درباره حمله شیمیایی اخیر در سوریه تاکید کرد حملات و اتهامات نظاممند علیه سوریه، ایران و روسیه با هدف تخریب وجهه آنها در حال انجام است. این مقام بلندپایه روس همچنین گفت: ادعای حمله شیمیایی در سوریه چیزی جز یک اقدام تحریکآمیز نیست.

اتهامات آمریکا مبنای منطقی ندارد

نوذر شفیعی، استاد دانشگاه در گفتوگو با جامجم گفت: به لحاظ منطقی، وقتی نیرویی بر منطقهای مسلط باشد ضرورتی به انجام برخی امور هزینهزا وجود ندارد، بنابراین امروز که ارتش سوریه در حال مسلط شدن بر غوطه شرقی و دوما ست لزومی ندارد از سلاح شیمیایی
استفاده کند.

وی با بیان این که آمریکا و اسرائیل به دنبال بهانه برای مداخله در امور سوریه هستند تصریح کرد: ادعای استفاده از سلاح شیمیایی بهانه لازم را برای آمریکا به منظور مداخله در امور سوریه ایجاد میکند.

شفیعی ادامه داد: هم پیمانان آمریکا در سوریه متحمل شکست شده و در مقابل، نفوذ رقبای آنها در سوریه گسترده تر میشود، به همین دلیل آمریکا به دنبال باخت در سوریه به دلیل نقش موثر روسیه و ایران در این کشور، از هیچ تلاشی برای ایجاد اخلال در روند تثبیت دولت سوریه کوتاهی نمیکند. این استاد دانشگاه افزود: به همین دلیل ممکن است آمریکا اقدامات نظامی یکجانبهای علیه سوریه با هدف ایجاد اخلال در روند تثبیت قدرت دولت سوریه و روحیه بخشی به نیروهای وابسته به خود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها