آمریکا و عربستان در تلاش هستند کشورهای عربی را وادار به قطع ارتباط با ایران کنند

رویای جبهه عربی - آمریکایی علیه تهران

آمریکا به موازات کارهایش در جهت ایجاد اجماع میان کشورهای اروپایی علیه برجام و مانع تراشی‌هایی که بر سر راه استفاده ایران از منافع برجام ایجاد می‌کند طی چند وقت اخیر در تلاش است جبهه ضد ایرانی متحدی از سوی کشورهای عرب منطقه ایجاد کند.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۳۳
رویای جبهه عربی - آمریکایی علیه تهران

در این مسیر کشوری همانند عربستان نیز به واسطه سیاست‌های ناپخته خود با آمریکا و بر ضد ایران همسو و همراه شده است.

در همین ارتباط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفت‌وگویی و در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران گفته است: بیشتر کشورهای منطقه با ایران دشمن هستند و ایران دلیل مشکلات خاورمیانه است.

ترامپ هم در ادامه باجگیری‌ها و روش کاسبکارانه خود درصدد ایجاد جو ایران هراسی و متحد کردن کشورهای عربی علیه ایران برآمده و این روزها مشغول رایزنی‌های تلفنی و دیدار با سران کشورهای عربی و طرح مباحثی در خصوص راه‌های مقابله با ایران است.

در همین خصوص کاخ سفید در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی رئیس‌جمهور آمریکا و ولیعهد ابوظبی در مورد راه‌های مقابله با ایران خبر داد.

کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در تماسی تلفنی در مورد درگیری‌های منطقه و نیاز به وحدت برای مقابله با ایران و مبارزه با تروریسم بحث و گفت‌وگو کردند.

دونالد ترامپ در این گفت‌وگو از ولیعهد ابوظبی به دلیل رغبت کشورش در ایجاد وحدت در منطقه و مقابله با ایران تشکر کرد.

در ادامه دیدارهای رئیس‌جمهور آمریکا با سران کشورهای عربی، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر،
دو روز پیش برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، راهی این کشور شده است.

ترامپ خواهان قطع روابط کشورهای عربی با ایران

همچنین برخی منابع در دولت آمریکا فاش کردند دونالد ترامپ خواهان قطع کامل روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایران است. برخی منابع در دولت ترامپ گفتند وی در پرونده بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج‌فارس، به دنبال اعمال فشار بر کشورهای عضو این شورا برای قطع روابط با ایران است.

روزنامه الرأی کویت با اعلام این مطلب به نقل از این منابع نوشت: ترامپ سعی خواهد کرد اختلافات بین این کشورها را از طریق حصول اجماع و توافق درباره ضرورت ایجاد جبهه یکپارچه برای مقابله با ایران حل کند.

این منابع اعلام کردند: دونالد ترامپ که قرار است با محمدبن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کند از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درخواست می‌کند روابط‌شان را با ایران به طور کامل قطع کنند.

براساس این گزارش، بجز عربستان و بحرین تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تهران نماینده دیپلماتیک دارند؛ بنابراین هر کس در مورد امور منطقه آگاه است، می‌داند درخواست آمریکا برای قطع روابط کشورهای عضو شورای همکاری با ایران در این زمان، نشدنی است.

این در حالی است که منابع آمریکایی اصرار دارند ایجاد جبهه یکپارچه آمریکایی ـ عربی علیه ایران امری ممکن است و واشنگتن در صورت خروج از برجام بر متحدان عرب خود فشار خواهد آورد تا تهران را تحریم اقتصادی کنند.

ترامپ همچنین در دیداری که اوایل امسال با ولیعهد عربستان در آمریکا داشت به سیاست‌های ایران در منطقه اشاره کرده و مدعی شده بود: ایران با آن قسمت از دنیا و خود دنیا رفتار مناسبی نداشته است.

البته اقدامات ترامپ علیه ایران صرفا محدود به تلاش‌هایش در جهت متحد کردن اعراب علیه ایران نیست و او در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید و دو طرف توافق کرده‌اند به همکاری نزدیک خود برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه ادامه دهند.

تلاش برای ایجاد جبهه ضد ایرانی

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم، با بیان این که یکی از راه‌های باجگیری آمریکا از کشورهای عربی مطرح کردن موضوع ایران و سخن گفتن در جهت خشنودی آنهاست، گفت: آمریکا در تلاش است با جبهه‌گیری اعراب علیه ایران و تشویق آنها به خصومت‌ورزی علیه کشورمان، سیاست‌های اقتصادی زودگذر و حتی درازمدت خود را تامین کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آمریکا در حال حاضر توانش را برای مداخله مستقیم در منطقه از دست داده و به همین دلیل خواستار راه‌اندازی جنگ نیابتی و وکالتی علیه جمهوری اسلامی است.

قنادباشی افزود: آمریکا به واسطه باجگیری از اعراب برای پشبرد اهدافش درصدد متحمل کردن هزینه‌های مقابله با ایران بر دوش اعراب است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: عربستان به دلیل شکست‌های داخلی و خارجی تشنه حمایت‌های ترامپ است و برای خشنودی و در نتیجه حمایت آمریکا تلاش می‌کند.

وی افزود: بن سلمان آینده خود را در جلب رضایت ترامپ جست‌وجو می‌کند، به همین دلیل علیه ما موضعگیری می‌کند تا مورد تائید آمریکا قرار گیرد.

قنادباشی در ادامه با تاکید بر این که اسرائیل تعیین‌کننده خط مشی آمریکا در کاخ سفید است، گفت: محافل صهیونیستی پشت پرده سیاست‌های آمریکا برای خصومت‌ورزی علیه ایران قرار دارند.

این کارشناس مسائل منطقه با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی در مقابل ایجاد جو ایران هراسی از سوی آمریکا گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان برای مقابله با این‌گونه رویکرد آمریکا باید از ظرفیت‌هایی همچون سازمان کنفرانس اسلامی و غیرمتعهدها استفاده کند.

پاسکاری دشمنان علیه ایران

مجتبی امانی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی تلاش می‌کنند ایران را تضعیف و کشورهای دیگر را از ارتباط با ایران برحذر و علیه کشورمان دشمنی کنند.

وی با بیان این که هر کدام از اضلاع این مثلث دارای اهدافی بعضا متفاوت با هم هستند، تصریح کرد: موضوع مورد اهمیت برای ترامپ این است که از شهوت قدرت‌طلبی سعودی‌ها و عطش آنها برای مقابله با ایران استفاده کند تا به این ترتیب امکانات مالی سعودی‌ها را جذب کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: ترامپ دارای نظراتی درباره حضور آمریکا در خاورمیانه است که بعضا با اهداف عربستان چندان تطبیق ندارد. وی به عنوان فردی که رویکرد کاسبکارانه دارد به گونه‌ای رفتار می‌کند که از خلال طرح دشمنی‌ها منافع خود را تامین کند.

وی افزود: در حال حاضر به رغم این که سعودی‌ها بشدت در پی حضور آمریکا در سوریه هستند اما ترامپ به نوعی از حضور آمریکا اعلام نارضایتی کرده و خواهان اتمام آن یا پرداخت هزینه این حضور توسط سعودی‌ها و کشورهای خواستار حضور فرامرزی آمریکا در غرب آسیاست.

امانی با بیان این که ترامپ از یک سو در پی کسب رضایت صهیونیست‌ها در دشمنی با ایران است، افزود: از سوی دیگر متوجه شده سعودی‌ها برای مقابله با ایران حاضر به پرداخت هزینه‌های مادی بسیار هستند.

وی در عین حال ادامه داد: هر ضلع مثلث از ورود به هر گونه رویارویی یا برخورد مستقیم با ایران امتناع می‌کنند، چرا که آن را خسارت‌بار می‌دانند بنابراین شاهد نوعی پاسکاری سیاسی، نظامی و امنیتی در این سه ضلع هستیم که تلاش می‌کنند طرف‌های دیگر را نیز وادار به دشمنی علنی بیشتر علیه ایران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها