شیوع دوباره آفت «برگ‌خوار» در جنگل‌های بلوط

اگر یادتان باشد و پیگیر وضعیت جنگل‌های بلوط استان‌های غربی کشورمان، حتما به یاد می‌آورید از چند سال پیش زوال و نابودی این درختان جنگلی ارزشمند به دست انواع دشمنان از ریزگردها گرفته تا انواع بیماری‌ها و آفات آغاز شد و لطمات جبران ناپذیری به این مناطق جنگلی زد که با وجود تدابیر کمابیش مسئولان و کند شدن سرعت نابودی درختان، اما همچنان ادامه دارد. در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان روز گذشته از شیوع دوباره آفت برگ‌خوار بلوط در بیش از 50 هزار هکتار از جنگل‌های این استان خبر داده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۸۳

شیرزاد نجفی در گفتوگو با رسانهها توضیح داد، متأسفانه هرچند سال یکبار، این آفت طغیان میکند و از جمله آفاتی است که در عرصههای جنگلی فعال بوده و به درختان جنگلی خسارتهای شدیدی وارد میکند.

وی با اشاره به اینکه میزبان اصلی این آفت درختان بلوط است، افزود: این آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت به فعالیت خود ادامه میدهد و موجب از بین رفتن برگها، جوانهها و خشک شدن درختان بلوط میشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط از درختان جنگلی دیگری همچون زالزالک، بنه و گلابی وحشی نیز تغذیه میکند، خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی جنگلهای بلوط، این آفت نیز در سطح جنگلهای استان پراکندهشده است. به گفته نجفی، مناطق سپیددشت، چمچیت، بیشه، شول آباد و داد آباد، بیشترین نقاط آلودهای هستند که دچار شیوع این آفت شدهاند. وی عامل اصلی شیوع این آفت را تغییر اقلیم، گرم شدن هوا، ریز گردها و کمبود بارشها دانست و گفت: تنها راه و بهترین روش مبارزه با این آفت، استفاده از سموم حشرهکش بیولوژیک BT.H است که هیچگونه اثر منفی روی انسان و محیطزیست ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، شیوع آفت برگخوار بلوط در بیش از 50 هزار هکتار از جنگلهای لرستان را یک چالش خطرناک دانست و یادآور شد: طبق محاسبات انجامشده برای مبارزه بیولوژیکی، یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها