گروه دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: مقامات ارشد اسرائیلی حامی استفاده از مهمات جنگی علیه معترضان فلسطینی، مسئول کشتار 14 معترض و زخمی شدن صدها نفر در اعتراض روز 30 مارس (دهم فروردین) در غزه هستند.
کد خبر: ۱۱۳۲۰۵۵

در بیانیه این گروه آمده: این مقامات ارشد پیش و پس از درگیری اخیر، آشکارا اعلام کرده بودند سربازان مستقر در مرز غزه دستور دارند عوامل تحریک کننده و کسانی را که به این مرز نزدیک میشوند، هدف قرار دهند. این در حالی است که اسرائیل هیچ مدرک و دلیلی دال بر اینکه پرتاب سنگ یا دیگر خشونتهای معترضان بهطور جدی در سراسر این مرز جان سربازان اسرائیلی را تهدید میکرده است، ارائه نکردهاند.

اریک گلدستین، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این باره میگوید استفاده بیش از حد از اهرم زور و خشونت علیه فلسطینیان توسط سربازان اسرائیلی بدون اجازه نبوده است و این سربازان دستور داشتهاند شلیک کنند . نتیجه اش نیز کشته و زخمی شدن معترضانی بود که هیچ تهدید قریبالوقوعی به حساب نمیآمدند. دیدبان حقوق بشر در ادامه بیانیه خود تصریح کرد: کشته و زخمی شدن این تعداد زیاد از فلسطینیها در این تظاهرات اهمیت اقدام حقوقی دیوان بینالملل کیفری را برای تحقیقات رسمی در مورد جنایت جدی بینالمللی در فلسطین برجسته میکند.

راهپیمایی روز جمعه دهم فروردین 1397 که به مناسبت سالگرد «روز زمین» در نوار غزه برگزار شد، با حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده شد و در جریان آن 16 فلسطینی به شهادت رسیدند. این اقدام وحشیانه، موجی از خشم را در بسیاری از مناطق جهان به دنبال داشت .

روز دوشنبه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفتوگوی تلفنی خود با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب بر لزوم مراجعه به دیوان بینالمللی کیفری جهت محاکمه و مجازات سران تلآویو و همچنین مراجعه به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد. اتحادیه عرب روز گذشته به همین مناسبت نشستی فوقالعاده را در سطح نمایندگان دائمی برای بررسی تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار کرد . در این نشست راهکارهای مقابله با جنایتهای رژیم صهیونیستی علیه تظاهراتکنندگان فلسطینی که آخرین مورد آن روز جمعه در جریان سرکوب شرکتکنندگان در «راهپیمایی بازگشت» بود، بررسی شد.

همچنین شرکتکنندگان خواستار تشکیل یک کمیته حقیقتیاب در این باره شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها