در شرایطی که قیمت تخم‌مرغ رو به افزایش بوده و هر روز نوسان دارد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار اعلام کرد واردات تخم‌مرغ گرچه باید بیشتر از این میزان انجام می‌شد، اما در کنار اقدامات صورت گرفته برای تقویت تولید و جایگزینی گله‌های مولد معدوم شده، آرامش نسبی در بازار تخم‌مرغ ایجاد شده و قیمت این محصول به حدود کیلویی 6500‌تومان رسیده و مسلماً قیمت در روزهای پایانی سال بیشتر فروکش خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۲۹۹۴۰

رضا ترکاشوند در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بازار تخممرغ با بازار بسیاری از محصولات کشاورزی در سال جاری متفاوت بوده است، چراکه توازن عرضه و تقاضا به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و از بین رفتن حجم زیادی از گلههای مولد که به حدود 45درصد میرسد، به هم خورده بود و سبب شد روزانه حدود 700 تا 800 تن کاهش عرضه در بازار به وجود بیاید.

وی افزود: اقدامات به گونهای انجام شد تا بتوانیم آسیبهای ناشی از کاهش به وجود آمده در سطح عرضه را به حداقل برسانیم که میتوان به واردات و جایگزینی تولید برای جبران کسری عرضه اشاره کرد. البته در این میان میزان واردات طی ماههای گذشته به گونهای نبود که بتواند بازار را کنترل کند. گرچه هنوز اعداد و ارقام مشخصی هم که برای واردات صورت گرفته اعلام نشده است. برخی از مسئولان اعلام کردند برای واردات 66 هزار تن تخممرغ مجوز بهداشتی صادر کردهاند، اما باید دید چقدر از این مجوزها به صورت عملی به واردات تخممرغ منجر شده است، چراکه ممکن است بسیاری از بازرگانان و تاجران درخواست واردات تخممرغ را از کشوری خاص به سازمان دامپزشکی ارائه دهند، اما هنگام ورود به بازار کشور مبدأ با شرایط متفاوت روبهرو میشوند چراکه آنها تخممرغ را برای صادرات به ایران تولید نکرده بودند. مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار ادامه داد: البته شرکت پشتیبانی امور دام پس از ناکامی بسیاری از تاجران و وارد نشدن تخممرغ به اندازه کافی به این مساله ورودکرد و به نظر میرسد حدود ده هزار تن از این محصول را وارد و در بازار عرضه کرده که اگر این اتفاق نمیافتاد، همین میزان واردات نیز محقق نمیشد و مشخص نبود چه اتفاقی برای بازار تخممرغ میافتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها