رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: قانون جامع خاک بیش از 12 سال است در مجلس خاک می‌خورد که امیدواریم با تصویب آن می‌توان با مدیریت بهینه خاک از افزایش ریزگردها و فرسایش خاک جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۰۶

به گزارش مهر، منوچهر گرجی افزود: صیانت از خاک در امنیت غذایی و حل مشکلات آب و محیط زیست هم اهمیت دارد و اگر به خاک بی توجهی شود خسارات زیادی به همه منابع طبیعی وارد میکند که متاسفانه در دو دهه اخیر هم در دنیا و هم در ایران این غفلت صورت گرفته که نگران کننده است.

گرجی یادآورشد: در سالهای اخیر وقتی تداوم خشکسالی، افزایش ریزگردها، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آن به شهرکهای صنعتی و خانههای مسکونی وضعیت را به شرایط بحرانی و نگران کننده تبدیل کرده و کاهش حاصل خیزی زمینهای کشاورزی را کاهش داد برخی انسانهای فکور جامعه به فکر افتادند تا چاره اندیشی کنند و اهمیت صیانت از خاک را بشدت مورد توجه قرار دادند و در جامعه ترویج کردند تا این تهدید به اطلاع همگان برسد.

رئیس انجمن علوم خاک ایران تصریح کرد: بیش از 12 هزار سال است که خاک در همه جهان به مردم خدمات میدهد و باید این خدمات را همچنان ارائه کند تا زندگی بشر دچار چالش نشود و فاجعه ای رخ ندهد.

وی اضافه کرد: تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی و شهرهای صنعتی و سایر موارد بسیار نگران کننده است و در کنار آن کمبود اراضی حاصلخیز ایجاب میکند از وضع موجود بشدت صیانت کنیم تا آینده فرزندانمان به مخاطره نیفتد.

گرجی اظهارداشت: مساحت کشور ما حدود 165 میلیون هکتار است که در یک اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده بنابراین از لحاظ کیفی و کمی ما با محدودیتهای شدید منابع پایه خاک مواجهیم.

قانون جامع خاک در مجلس خاک میخورد

وی بیان کرد:بیش از 12 سال است که قانون جامع خاک درمجلس خاک میخورد وباید به تصویب نمایندگان برسدتا بتوانیم مدیریت بهینه منابع خاکی را محقق کنیم.

رئیس انجمن علوم خاک ایران یادآورشد: هر چند سازمان جنگلها و مراتع اقداماتی برای صیانت از خاک انجام میدهد اما اعتبارات محدود موجب شده کارها به سامان نرسدبنابراین به نظر میرسد باید دفتری ایجاد شود تا بتوانیم برنامههای استفاده از بهینه از خاک را عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: امروز بی توجهی به خاک موجب شده دچار ریزگرد و رسوب سدها و رسوبات رودخانهها شویم و شاهد افزایش فرسایش خاک باشیم که نگران کننده است و باید برای آن تدبیر کنیم.

گرجی اظهارداشت: باید کشاورزان آموزش ببینند با خاک چگونه برخورد کنند و بدانند در هر زمینی چه چیزی بکارند، در چه شیبی کاشت انجام شود، چگونه کود بدهند و چگونه برداشت کنند تا خاک خوب بماند و آسیب نبیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها