کاروانسرای شوریاب فیروزه یکی از کامل‌ترین کاروانسراهای باقی مانده از دوران قاجاریه و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران بوده که امروزه به دلیل بی مهری رو به تخریب است.
کد خبر: ۱۱۲۸۲۹۴

به گزارش مهر، ابنیه تاریخی جزو تاریخ و تمدن هر کشور محسوب میشوند که به دلیل اهمیت فراوان مورد توجه دولتها، مردم و گردشگران قرار دارند.

این مهم در کشور ما که دارای تمدنی کهن و پرافتخار است دوچندان بوده و آثار متعدد تاریخی و جاذبههای طبیعی، ایران را به یکی از مهم ترین کشورهای دنیا از نظر تعداد آثار باستانی تبدیل کرده است.

به جرات میتوان گفت تقریبا منطقه ای از ایران وجود ندارد که دارای بنای تاریخی یا جاذبههای طبیعی نباشد، اما نکته قابل توجه این است که ابنیه تاریخی طی سالهای گذشته به دلیل نبود اعتبارات لازم در حال نابودی هستند.

کاروانسرای شوریاب فیروزه نیز از جمله این موارد است که باوجود ثبت در آثار ملی ایران به شمارهی 5901 در سال 1381 به دلیل عدم مرمت در معرض تخریب قرار گرفته است.

شناسنامه ایران حفظ شود

نکته قابل توجه در این میان این است که بناهای تاریخی کشور شناسنامه هویتی ما به حساب میآیند که باید توسط مراجع ذیصلاح از جمله میراث فرهنگی حفظ و مرمت شوند.

اگر چه طی سالهای گذشته نبود اعتبار لازم دلیل عدم بازسازی ابنیه تاریخی اعلام شده اما نباید به این بهانه میراث ارزشمند گذشتگان را به فراموشی سپرد بلکه میتوان با استفاده از توان بخش خصوصی و ارائه مشوقهایی برای آنان زمینه احیای این آثار را به وجود آورد.

موضوعی که میتواند موجب رونق گردشگری و ایجاد اشتغال در نقاط مختلف کشور شده و حتی زمینه جذب گردشگر خارجی را نیز فراهم آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها