مذاکرات جانبی دو کره آرام آرام بدون دخالت‌های آمریکایی به نتایج روشن وامیدوارکننده‌ای می‌رسد. به طوری که رسانه‌ها از آن به عنوان بهاری در روابط دو کره یاد می‌کنند. پس از سفر هیاتی از کره‌شمالی به مسابقات المپیک زمستانی کره‌جنوبی، راه برای دیدارهای دوجانبه مقامات دو کره فراهم شد. دو روز پیش هیاتی بلند پایه از کره‌جنوبی وارد پیونگ یانگ شد و با مقامات ارشد کره شمالی دیدار کرد. به‌دنبال این دیدار بیانیه‌ای رسمی از سوی پیونگ یانگ منتشر شد که نشان می‌داد کمی پس از آن‌که رهبر این کشور در پیونگ یانگ میزبان هیات عالی رتبه کره جنوبی بود، اعلام کرد به دنبال پیشبرد روابط دو کره و ایجاد تاریخی نوین در اتحاد مجدد دو طرف است.
کد خبر: ۱۱۲۷۷۲۳

به گزارش ایسنا، آژانس خبری کی.ان.سی کره شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ادامه داد، تمایلش پیشبرد قابل توجه در روابط بین سئول و پیونگ یانگ و تالیف تاریخ جدیدی از اتحاد مجدد دو کره به واسطه انجام اقدامات مستحکم از سوی دو طرف است که در جهان مورد ستایش قرار میگیرد. خبرگزاری یونهاپ کرهجنوبی نیز گزارش داد هدف اصلی در اعزام این هیات بلند پایه از سوی مون جائهاین، رئیسجمهور کرهجنوبی آماده سازی شرایط برای انجام مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی است. چونگ ایو یونگ، رئیس امنیت ملی کره جنوبی و سو هون، رئیس اطلاعات این کشور در میان افرادی هستند که به کره شمالی سفر کردهاند.

خبرگزاری کرهشمالی همچنین گزارش داد: هیات عالی رتبه کرهجنوبی، نامهای را از جانب رئیسجمهور این کشور به کیم جونگ اون تحویل داد. رهبر کرهشمالی به تبادل دیدگاهها درباره مسائل مختلف بهمنظور کاهش تنشهای نظامی در شبهجزیره کره و اجرای گفتوگوهای مثمرثمر، ارتباط و همکاری پرداخت. این خبرگزاری کرهشمالی همچنین در گزارش خود آورده است دیدار میان هیات کره جنوبی و کیم جونگ اون در فضایی کاملا صادقانه برگزار شد. رسانههای حکومتی کره شمالی پس از دیدار تاریخی رهبر این کشور با نمایندگان کرهجنوبی گزارش دادهاند شرایط برای تنشزدایی از روابط دو طرف فراهم است. از کیم نقل شده عزمی جدی برای بهبود سریع مناسبات وجود دارد.

بنا بر این گزارشها، درباره صلح و ثبات در شبهجزیره کره،بیپرده گفتوگو شده است.

کاهش تنش نظامی در منطقه موضوع دیگری بوده که دو طرف ـ بنا بر گزارشها ـ درباره آن رایزنی کردهاند. در این گزارشها در عین حال اشاره نشده آیا موضوع تهدید برنامه هستهای کره شمالی یا موضوع مذاکره احتمالی این کشور با آمریکا هم مطرح شده یا نه. یکی از اهداف سفر هیات پنجنفره کرهجنوبی که یکی از مشاوران ارشد امنیت ملی رئیسجمهور این کشور سرپرستی آن را به عهده دارد، فراهم کردن مقدمات مذاکره پیونگیانگ و واشنگتن بوده است.

این درحالی است که مون جائه این، رئیسجمهور کرهجنوبی دیروز اظهار کرد، حتی زمانی که سئول و پیونگیانگ در حال مذاکره باشند، ارتش باید تمام قدرت خود را بر تقویت ظرفیتهای نظامی خود در مبارزه با برنامه موشکی و هستهای کره شمالی متمرکز کند. رئیس جمهور کره جنوبی همچنین اذعان کرد، سیستم دفاعی مشترک کره جنوبی و آمریکا را بیش از پیش گسترش خواهد داد. از سوی دیگر آمریکا نیز با تکرار اتهامات متعدد خود به کرهشمالی، مدعی شد این کشور تولید پلوتونیوم را از سرگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها