حمید حسام در «شب وصل» حوزه هنری تقدیر شد

امانتی بر شانه‌های سردار حسام

هر کشوری که جنگ را تجربه کرده باشد، حتما ادبیات و هنرش از این تجربه متاثر خواهد شد، چه برسد به سرزمینی که مورد تجاوز قرار گرفته باشد، شهرهای بی‌دفاعش در مقابل هجوم دشمن ایستادگی کرده و برای وجب به وجب مرزهایش از خون جوانان، مردان و زنانش مایه گذاشته باشد. هشت سال دفاع مقدس یعنی به اندازه تمام دقایق و ثانیه‌های این هشت سال، به وسعت تمام کشور که متاثر از جنگ بوده و به تعداد تمام مردمی که از دور یا نزدیک درگیر واقعیت یا تبعات جنگ بوده‌اند، حرف برای گفتن و نوشتن، ماجرا برای نمایش دادن و قصه برای به تصویر کشیدن، دارد. اینجاست که برنامه شب وصل حوزه هنری و بزرگداشت نویسنده‌ای چون حمید حسام، ارزش و معنای تازه‌ای می‌یابد. کسانی چون سردار حسام، راویان تاریخ هستند به زبان احساس و عاطفه؛ تاریخی که واقعیت‌ها را در دل موقعیت‌های دشوار اما ملموس روایت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۰۷

حوزه هنری مهمانان زیادی داشت؛ شب یکشنبه خیلیها آمده بودند تا در مراسم بزرگداشت حمید حسام نویسنده دهلیز انتظار، غواصها بوی نعنا میدهند، دلیل و راز نگین سرخ شرکت کنند؛ برنامهای که با عنوان شب وصل برگزار میشود و قرار است باز هم ادامه داشته باشد.

پشت خاکریز

بزرگداشت حمید حسام مراسم باشکوهی بود برای گردهم آمدن علاقهمندان به ادبیات دفاع مقدس و هر کس از ظن خود درباره سردار حسام سخنی گفت.

چرا حسام؟

بزرگداشت حمید حسام اولین برنامه از مجموعه برنامه شبوصل است، اما چرا او؟ سید احمد عبودتیان، مدیرعامل بنیاد فرهنگی قرارگاه خاتمالاوصیا با اشاره به اینکه هنوز نگاه سرهنگی، قلم گلعلی بابایی و آثار حمید حسام قلبها را در مینوردد، راشهای آقامرتضی و عکسهای رضا برجی وسط میدان است و شعرها را قزوه، قیصر و سبزواریها میگویند، توضیح داد: اولین شب وصل را از حسام آغاز کردیم،چون اولین کسی بود که گفتن قصه‌‌ موزههای دفاع مقدس را شروع کرد و اولین فردی بود که در قصه کنگره سرداران همت گماشت و در این جشنوارهها، تنها نامی که اولینبار به میان میآید، نام آقای حمید حسام است.

برگزیده شهدا

اگر به گفته گلعلی بابایی، رنگآمیزی خاطرات دفاع مقدس کار حمید حسام است در کنارش علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است او در خاطراتی که از شهدا نوشته، همه ابعاد وجودی آنها را توصیف کرده و روحشان را مورد واکاری قرار داده است. حاجیبابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی که سه دهه از آشناییاش با حسام میگذرد، معتقد است شهید همدانی، شهید چیتسازیان و شهید خوشلفظ خودشان حمید حسام را برای نوشتن کتاب خاطراتشان انتخاب کردهاند.

او رسیدن به چنین درجه و رتبهای را برآمده از امتحانات الهی دانست و گفت: مهمترین ویژگی انسان امتحانات بزرگی است که براساس آن لحظه به لحظه رشد میکند و به سوی خدا قدم برمیدارد.

از نگاه دوست

محمدرضا سنگری به رسم بزرگداشتها و نکوداشتها از آشناییاش با حمید حسام گفت و با اشاره به معنای واژه کوثر و قرار دادنش در مقابل ابتر که زایش ندارد و بیدنباله است، ویژگی حمید حسام را وجود کوثری او دانست. سنگری معتقد است وقتی چنین ویژگیای کشف میشود که مجموع آثار او از نخستین کتاب بررسی و زایش و آفرینش در اندیشهاش شهود شود.سنگری درباره نوشتهها و کتابهای سردار حسام و خاطرهنویسیهایش سخن گفت و گلعلی بابایی یادی کرد از روزهای دوستی و همکاری با حمید حسام. این نویسنده حمید حسام را وقتی شناخت که بعد از سالها همکاری و همسفر شدن در شهرهای کشور، فرصتی دست داد تا همراه او به سوریه و آلمان برود و سبک زندگیاش را در فضایی متفاوت با همیشه ببیند.

به نام پدر

فرزند شهید حسین همدانی قصه نوشته شدن کتاب «خداحافظ سردار» را تعریف کرد و این که چطور حمید حسام تصمیم گرفت خاطرات مادرش را بنویسد. او از خاطراتش در زمان نوشته شدن این کتاب تعریف کرد و این که چگونه در کنار سردار حسام به روزهای کودکی سفر میکرد. فرزند شهید علی خوشلفظ در این مراسم چفیه پدرش را که حتی در لحظات پایانی عمر شریفش در بیمارستان هم روی شانه داشت، تقدیم حمید حسام کرد و فرزند شهید علی چیتسازان یک جانماز به سردار هدیه داد.

جایی میان شوق و شرم

«خدایا مرتبه و مقام مرا پیش خلق خدا بالا مبر مگر همان اندازه که در نفسم خاری ایجاد کردهای» این را حمید حسام به نقل از امام صادق (ع) در پایان مراسم گفت و خودش را زیر آواری از مهربانی توصیف کرد؛ جایی که یک جلوه از قیامت است و چیزی بین شوق و شرم.

حسام که گویی در مراسم بزرگداشتش تنها کسی بود که احساس راحتی نمیکرد، از بزرگانی یاد کرد که نزد آنها خموشی را آموخته است. او گفت: در فرهنگی زندگی کردهایم که دیده شدن جایی ندارد، بزرگانی که بهرهای از لطفشان بردم دلیل رستگاریشان این بود. دغدغه دیده شدن نداشتند و آرمانشان این بود مزد واقعی را از خداوند حقتعالی بگیرند. شاید تجربه امشب که از دست یادگاران بزرگوارانم، مرادم و همرزمانم هدیه گرفتم لذتی در من ایجاد کرد و چقدر لذت دارد در این دنیا از یادگاران شهدا انسان مزد بگیرد و در آن دنیا از خودشان.

سردار از شب عملیات کربلای 4 و 5 و بیتالمقدس یاد کرد که عادت داشتند با همرزمان خوننامه بنویسند تا هر کسی که شهید شد دیگری را شفاعت کند و بازماندگان مسیرش را ادامه دهند. او تعریف کرد بعد از شهادت همرزمانش به این فکر کرده آیا شفاعتش میکنند یا نه و این که وقتی علی خوشلفظ و حاج حسین همدانی شهید شدند از همسرانشان پرسید آیا این شهدای بزرگوار از او راضی بودهاند یا نه. بزرگداشت حمید حسام در شامگاه یکشنبه، شاید جمعیتی را با این نویسنده دفاع مقدس آشنا کرده باشد، اما به همین بهانه در آینده حتما کسانی با او بیشتر از پیش آشنا خواهند شد و شاید شب وصل در ادامه برنامههایی که حوزه هنری برای معرفی ادبیات دفاع مقدس داشته به شکلگیری یک مرجعیت در حوزه هنری کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها