گاهی افزایش سرمایه به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت صورت می‌گیرد و این تامین منابع مالی جدید می‌تواند به شکل‌هایی مختلف صورت پذیرد.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۰۷

افزایش سرمایه یکی از روشهای تامین مالی شرکت هاست و شرکتها برای این که بتوانند فعالیتهای خود را توسعه دهند و قدرت رقابت آنها حفظ یا افزایش یابد اقدام به افزایش سرمایه میکنند.

هنگامی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد باید تعدادی سهام جدید منتشر کند و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تامین کند.

تفاوت اصلی بین انواع روشهای افزایش سرمایه، در محل تامین این منابع جدید است. در ادامه درباره انواع روشهای آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

راههای افزایش سرمایه

معمولا روند افزایش سرمایه در شرکتها به این شکل است که در مرحله اول هیات مدیره شرکت پیشنهاد خود را به همراه دلایل کافی درخصوص افزایش سرمایه به سهامداران شرکت ارائه میکند.

این پیشنهاد در مجمع عمومی فوقالعاده شرکت مورد رایگیری سهامداران شرکت قرار میگیرد. سپس در صورت تصویب این پیشنهاد در مجمع و پس از ارائه مجوز از سوی بورس، افزایش سرمایه شرکت صورت میگیرد. قیمت سهام شرکت پس از افزایش سرمایه، دستخوش تغییر میشود. این که افزایش سرمایه شرکت از چه روشی انجام شود، اثرات متفاوتی در این تغییرات قیمت دارد.

انواع افزایش سرمایه

1 ـ از محل سود انباشته، سهام جایزه

2 ـ از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران

3 ـ از محل تجدید ارزیابی داراییها

4 ـ به روش صرف سهام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها