نوسازی مسکن روستایی 72 درصد کاهش یافته است

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این‌که جان 13 میلیون روستایی ساکن در مسکن‌های غیرمقاوم در خطر است، بر لزوم افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به 30 میلیون تومان تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۵۹

این شبکه همچنین اشاره کرد است، افزایش مبلغ تسهیلات و نوسازی سالانه
200 هزار مسکن روستایی در سال، حداقل 300 هزار شغل پایدار در سال ایجاد میکند.

در حال حاضر بسیاری از روستاهای کشور با مساله بحرانی خانههای ناایمن و غیرمقاوم درگیر هستند. طبق آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از 3/5 میلیون واحد روستایی، بیش از 2/3 میلیون واحد غیرمقاوم هستند. به عبارت دیگر 61 درصد مسکنهای روستایی سطح کشور با کوچکترین زلزله فرومیریزند و به این ترتیب، جان 13 میلیون روستایی در خطر است.

همانطور که در زلزله اخیر استان کرمانشاه مشهود بود، عمده جانباختگان و مجروحان روستایی، مربوط به ساکنان واحدهایی روستایی غیرمقاوم بودند. لذا ضروری است برای پیشگیری از خسارات جانی و مالی در بلایای طبیعی آینده، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی طبق قانون در دستور کار قرار گیرد.

براساس بخش 1 بند «ب» ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دولت موظف به بهسازی و نوسازی سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی در کشور هستند. بهرغم این هدفگذاری، در سالهای اخیر تکلیف قانونی مذکور محقق نشده است؛ بهطوریکه طبق آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عقد قرارداد از میانگین 215 هزار واحد مسکونی در هفت سال ابتدایی طرح از 1384 تا 1391، به حدود 60 هزار واحد در پنج سال اخیر از 1391 تا 1396 رسیده است که روند نزولی 72 درصدی بهسازی و نوسازی مسکنهای روستایی را بهوضوح نشان میدهد.

دلیل اصلی این کاهش محسوس، عدم همراهی بانکها در تأمین منابع و اعتبارات لازم بوده است. دلیل دیگر مبلغ کم وام و عدمتناسب آن با هزینههای ساخت یک واحد مسکونی ایمن و استاندارد است. بهسازی و نوسازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی علاوه بر امنیت زندگی در روستا، میتواند زمینه اشتغال پایدار جمع کثیری از روستاییان (معادل 300 تا 400 هزار نفر) را فراهم کند. بنابراین ضروری است طبق قانون، دولت و مشخصاً وزارت راه و شهرسازی، موانع بهسازی و نوسازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی را در کشور مرتفع کند. بر این اساس، پیشنهاد شده تسهیلات بهسازی و نوسازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی به ازای هر واحد از 200 میلیون ریال به 300 میلیون ریال افزایش یابد و بهمنظور تأمین اعتبارات آن، علاوه بر تأمین یارانه سود از وصولی اقساط مسکن مهر نیز استفاده شود؛ این منابع طبق آمارهای بانک مسکن سالانه حدود 5000 میلیارد تومان برآورد میشود و میتواند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها