سخنگوی دولت اعلام کرد سال آینده مردم دغدغه‌ای نسبت به دریافت یارانه نداشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۵۶

دولت در لایحه بودجه سال 1397 قصد داشت یارانه 40-30 میلیون نفر از مردم را قطع کند، اما مجلس با طرح دولت مخالفت کرد. اعتباری که دولت برای پرداخت یارانه در سال آینده لحاظ کرده بود 23 هزار میلیارد تومان بود که در مجلس به 35 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. به این ترتیب در صورتی که دولت از دیگر ردیفهای هدفمندی یارانهها استفاده نکند، سال آینده باید به حدود 65 میلیون نفر یارانه بدهد و یارانه حدود ده میلیون نفر را قطع کند. با این حال، مجلس در مصوبه خود دست دولت را در جابهجایی اعتبارات ردیفهای هدفمندی یارانهها باز گذاشته است بهطوری که دولت میتواند سال 97 نیز همچون امسال به همه مردم یارانه بدهد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز دیروز در نشست خبری هفتگی خود به مصوبه مجلس اشاره و اعلام کرد: سال آینده همه یارانه میگیرند، مگر اینکه محرز شود کسی پردرآمد و ثروتمند باشد، بنابراین مردم دغدغه نداشته باشند.

نوبخت خاطرنشان کرد: در پاییز امسال 971 هزار و 680 نفر وارد بازار کار شده و جویای کار هستند که 957 هزار و 751 نفر شغل پیدا کردند.

دلار را ما گران نکردیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص نوسانات نرخ ارز گفت: سیاست دولت این نیست که ارزش پول ملی تضعیف شود و این سخن نادرستی است که بگوییم دولت میخواهد قیمت دلار را بالا ببرد تا پولی دستش را بگیرد. سوال اینجاست چرا باید این قیمت بالا برود؟ مهمترین بخش متعادلسازی عرضه و تقاضاست، ما از دو محل ارز به دست میآوریم، یک بخش فروش نفت و بخش دیگر صادرات غیرنفتی است. مجموع صادرات بین 90 تا 100 میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که اقتصاد ایران را میشناسند میدانند خیلی تفاوت بین عرضه و تقاضا وجود ندارد، اما اگر بنا باشد هرکسی فکر کند ریالی در جیبش دارد و تبدیل به ارز کند و ارزش ریالش بیشتر میشود، درست نیست. نگرانکننده است که بازار از ریال به سمت دلار میل کند، طبیعی است که دلالان خوششان بیاید اما این اقدام بانک مرکزی بسیار سنجیده و درست است.

نوبخت افزود: کسانی که سوداگر هستند و میخواهند قاچاق کنند تکلیفشان مشخص است، اما با مردمی که میخواهند ریال خودشان را افزایش دهند نمیتوان امنیتی برخورد کرد، بنابراین دولت حاضر شد به جای 15 درصد 20 درصد سود بدهد. مشخص است که بازار ارز امنیتی است.

وی ادامه داد: شاید مردم بگویند سرمایهگذاری در بازار ارز سودش بیشتر است، بنابراین به مردم گفتیم که سود ارزی شما را با قیمت ارز روز محاسبه خواهیم کرد. حساب مردم را با یک عده دلال سوا کردیم و یک سیاست سنجیده از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.

نوبخت تأکید کرد: افزایش قیمت کالاها که با دلار است مورد تأیید دولت نیست و سازمان حمایت از مشتری، برخورد خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها