یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید «هرچیز که بگندد نمکش می‌زنند/ وای به روزی که بگندد نمک». این ضرب‌المثل این روزها در مورد کارمندان کمک‌رسان سازمان ملل مصداق پیدا کرده است. از چند روز پیش گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد ماموران کمک‌رسان سازمان ملل در کشورهای آفریقایی به جای کمک‌رسانی دست به خلاف‌های وحشتناکی زده و با سوء‌استفاده ازموقعیت‌شان از مردم بی‌گناه و بی‌پناه، اخاذی یا سوء‌استفاده‌های جنسی می‌کرده‌اند. حال بی.بی.سی با گزارشی مفصل می‌گوید در جریان کمک‌رسانی به آوارگان سوری نیز این تجارب تلخ به صورت مکرر به وقوع پیوسته است.
کد خبر: ۱۱۲۵۷۹۷

به گزارش این شبکه، برخی زنان سوریهای جنگزده از سوی مردانی که کمکهای سازمان ملل یا خیریهها را میان آنها توزیع میکردهاند، مورد آزار جنسی قرار گرفتهاند. امدادرسانان گفتهاند این مردان در ازای دادن غذا و سایر کمکها به زنان از آنها درخواستهای جنسی میکردند. به نوشته بی.بی.سی،
سه سال پیش در این زمینه هشدارهایی داده شد، اما یک گزارش جدید نشان میدهد موارد سوءاستفاده جنسی از زنان سوری در جنوب این کشور همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش بی.بی.سی، موارد سوءاستفاده به حدی زیاد است که شماری از زنان سوری از رفتن به مراکز توزیع کمک خودداری میکنند. آنها میگویند دلیل این امتناع، وجود این برداشت است که آنها برای دریافت کمک، خدمات جنسی ارائه کردهاند.

یک امدادرسان مدعی شد شماری از نهادهای امدادرسان چشمان خود را روی این سوءاستفادههای جنسی بستهاند.

خشونتهای متکی بر جنسیت

سال پیش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در مورد خشونتهای متکی بر جنسیت در منطقه تحقیق کرد. نتایج این تحقیق نشان داد ارائه کمکهای انساندوستانه در چندین منطقه سوریه در مقابل درخواستهای جنسی صورت گرفته است.

موارد سوءاستفاده جنسی از زنان سوریه برای اولین بار در مارس 2015 در اردوگاه آوارگان سوری در اردن مطرح شد. دانیلا اسپنسر، یک امدادرسان ادعاهایی را در این باره از زبان گروهی از زنان سوری شنید. شماری از این زنان خود چنین تجربههایی را داشتند و برخی نیز آن را شنیده بودند. در ژوئن 2015 کمیته بینالمللی نجات از 190 زن و دختر در قنیطره و درعا
تحقیق کرد.

40 درصد گفته بودند خشونتهای جنسی هنگام دسترسی آنها به خدمات از جمله کمکهای انساندوستانه روی داده است.این تحقیق در اختیار سازمان ملل متحد و سایر نهادهای خیریه قرار گرفت که به تبع آن شماری از این نهادها، تغییراتی در سیستم خود به وجود آوردند.

رسوایی بزرگ

چند روز پیش در خبری اعلام شد بیش از 600 زن و کودک میگویند قربانی سوءاستفاده و بهرهبرداری جنسی نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد شدهاند که برای حفاظت از آنها رفته بودند! این درحالی بود که مقامهای ارشد این سازمان اذعان کردند این تنها گوشهای از یک رسوایی بزرگ است و آمار حقیقی شاید ده برابر بیشتر باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، برآوردهای رسمی سازمان ملل در پنج سال گذشته نشان میدهد این سازمان اظهارات 612 زن و کودک قربانی سوءاستفاده جنسی را تائید کردند که شامل 353 مورد ادعای جداگانه علیه کارکنان سازمان ملل فقط در عملیاتهای صلحبانی بوده است. برخی موارد شامل چند زن و کودک گفتند مورد سوءاستفاده بیش از یک مجرم قرار گرفتهاند. در 131 پروند قربانیان گفتند در زمان کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و توسط متجاوزان باردار شدند. از ابتدای سال گذشته در مجموع 21 مورد پرونده در ارتباط با کودکان تشکیل شده است و هفت مورد آنها میگویند باردار شدند. سازمان ملل تعداد پروندههایی را که رد شده اعلام نمیکند.

اندرو مکلئود، پروفسور مطالعات امنیتی و جنگی در دانشکده کینگ لندن خواستار محاکمه نیروهای متجاوز سازمان ملل شد. او گفت: این آمارها تصویری تاسفآور از شرایط را نشان میدهد که در آن سازمان ملل این اتهامات را جدی تلقی نمیکند. این تنها عملیاتهای صلحبانی است و ما ذهنیتی از عملیاتهای غیر صلحبانی نداریم.

او به برآوردهای جدید خیریه «صدای ضجه آنها را بشنوید» درباره سوءاستفاده جنسی جهانی اشاره کرد که تاکید دارد کارکنان سازمان ملل احتمالا مرتکب 60 هزار تجاوز، آزار و اذیت جنسی و سوءاستفاده در دهه گذشته شدند. این برآورد بر پایه تحقیق پیشین درباره گزارش جرایم جنسی است.

برکناری و مماشات

در جریان افشای سوءاستفاده جنسی امدادرسانان سازمان ملل در آفریقا، دفتر سازمان ملل متحد در سودان جنوبی اعلام کرد 46 عضو خود را به دلیل اتهام مشارکت در اعمال نامشروع جنسی احضار کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر سازمان ملل متحد در سودان جنوبی اعلام کرد یک واحد 46نفره از صلحبانان را پس از آنکه برخی اعضای آن به فساد اخلاقی متهم شدند، فراخوانده است. بر اساس بیانیه سازمان ملل این واحد از محل ماموریت خود در وائو (Wau) به جوبا، پایتخت سودان جنوبی فراخوانده شده است. سازمان ملل 17 هزار نیروی صلحبان در سودان جنوبی مستقر کرده است. سازمان ملل در سالهای اخیر با موارد متعددی از سوءاستفاده جنسی صلحبانان خود در برخی از فقیرترین کشورهای جهان روبهرو بوده است. سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری میلادی تعهد کرد به مساله سوءاستفاده جنسی سربازان حافظ صلح این سازمان مستقر در کشورهای آفریقایی رسیدگی کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از طرح اتهامها وعده داد برای تقابل با این مساله رویکرد جدیدی به کار گرفته شود. مقامهای این سازمان تشریفات اداری را علت کندی کار میدانند و معتقدند نمیتوان با این موضوع بسرعت برخورد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها