قطعنامه ضد ایرانی اروپا امروز به رای گذاشته می‌شود

اروپا علیه ایران در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل که همواره به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف چند کشور محدود مورد استفاده قرار گرفته، قرار است امروز در نشست خود قطعنامه‌ای را برای محکومیت آنچه نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران خوانده شده به رای بگذارد.
کد خبر: ۱۱۲۵۲۲۷

این نشست در ادامه تلاشهای چندماهه آمریکا برای مرتبط کردن ایران به حملات موشکی انصارا... یمن به مواضع سعودی برگزار میشود؛ تلاشهایی که از جمله آنها میتوان به نمایش مضحک موشکی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و همچنین نشست دونالد ترامپ با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت در کاخ سفید اشاره کرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل چندی پیش با نمایش بقایای موشکی که ادعا میشد انصارا... به ریاض شلیک کرده، جمهوری اسلامی ایران را به نقض تعهدات بینالمللی متهم کرد. البته تلاش آمریکا در آن مقطع با ناکامی مواجه شد چرا که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به صورت مستقیم به فضاسازیها علیه ایران واکنش نشان داد و در این خصوص گفته بود بر اساس گزارشهای فعلی هیچ شواهد قطعی درباره منشأ این موشکها وجود ندارد.

در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز اعلام کرد ایران علیه ادعای مطرح شده ازسوی آمریکا در مورد تحویل تسلیحات به یمن به سازمان ملل شکایت میکند.

اما این پایان تلاشهای آمریکا از طریق تدارک نمایشهای مضحک و مدارک جعلی علیه ایران نبود، چرا که پس از آن، آمریکا از سفیران کشورهای عضو شورای امنیت برای تماشای بقایای موشکهای پرتاب شده به خاک عربستان توسط انصارا... دعوت به عمل آورد و نمایندگان کشورهای خارجی در ضیافت ناهاری که در راستای سیاست اتهامزنی علیه جمهوری اسلامی ایران با حضور دونالد ترامپ تدارک دیده شده بود شرکت کردند.

همصدایی اروپا با آمریکا

اما نکته جالب در مورد قطعنامه امروز این است که انگلیس همراه فرانسه، پیشنهاد دهنده آن هستند و البته حمایت آمریکا را نیز به همراه دارند.

فرانسه و انگلیس اگرچه همواره از برجام حمایت کردهاند، اما در ماههای گذشته مواضع تندی علیه برنامه موشکی و منطقهای کشورمان داشتهاند و به نظر میرسد نقش عمدهای را در پیشبرد برنامههای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران بر عهده گرفتهاند.

البته برخی معتقدند اقدام انگلیس و فرانسه در جهت به رای گذاشتن قطعنامه ضد ایرانی ممکن است با مخالفت روسیه در رایگیری علیه ایران همراه شود، چرا که واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، چند روز قبل در گفتوگو با رویترز تاکید کرده بود، شورای امنیت در پیشنویس قطعنامه تجدید تحریمهای یمن نباید ایران را محکوم کند.

وی اعلام کرد: بهطور کلی، ما محکومیت را نمیپسندیم.

کشورهای غربی در شرایطی ایران را به حمایت تسلیحاتی از نیروهای مقاومت یمن متهم میکنند که سالهاست با فروش تسلیحات به عربستان موجب کشته شدن انسانهای بیگناه بسیاری در یمن شدهاند.

در عین حال ادعاهایی مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران به یمن در حالی مطرح میشود که مقامات کشورمان همواره اینگونه اتهامات را مبنی بر انتقال تسلیحات و موشک به یمن از سوی ایران رد و تاکید میکنند جمهوری اسلامی ایران، هراسی از اعلام فعالیتهای منطقهای خود ندارد و هرجا در منطقه حضور داشته باشد بصراحت اعلام میکند؛ ضمن اینکه اساسا امکان ارسال موشک به یمن وجود ندارد و موشکهای شلیک شده به عربستان متعلق به خود حوثیها بوده است.

رهبر معظم انقلاب هم چندی پیش در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش در 19 بهمن در همین زمینه تصریح کردند: «مبارزین و مجاهدین یمنی محاصرهاند، به آنها چیزی نمیشود رساند؛ اگر میشد رساند، ما به جای یک موشک صد موشک به آنها میدادیم؛ اما نمیشود به اینها چیزی رساند؛ مظلومند.»

شورای امنیت سازمان ملل؛ ابزار آمریکا

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
در گفتو گو با جامجم تصریح کرد: یکی از انتقادات نسبت به شورای امنیت سازمان ملل این است که همواره به عنوان یک وسیله در جعبه ابزار آمریکا قرار گرفته و هر زمان که نیاز داشته باشد از آن استفاده میکند.

وی ادامه داد: اقدام فرانسه و انگلیس با همراهی آمریکا در مورد ارائه قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل برای این است که از نظر تبلیغاتی و سیاسی بر ایران فشار آورند. طرح اینگونه ادعاها علیه ایران در حالی است که بارها اعلام کرده ایم در صورت تمایل نیز نمیتوانیم به یمن کمک کنیم.

جمالی افزود: یمن از هوا، دریا و زمین محاصره است و سعودیها حتی اجازه ورود مواد غذایی را به مردم یمن نمیدهند، چه برسد به سلاح آن هم موشک. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غربیها در ماجرای یمن به بن بست خورده اند و به نظر میرسد بهواسطه چنین اقداماتی بیشتر در پی فرافکنی هستند. جمالی، بر هماهنگی موضع اروپا با آمریکا
در خصوص وارد کردن اتهامات موشکی علیه ایران تاکید کرد و گفت: این اقدام برنامهریزی شده است که البته متاسفانه برخی در داخل کشور بسیار دیر متوجه این موضوع شدهاند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اروپا سخن از عمل به وعدههایش مطابق برجام میگوید، اما در واقع اقدامی انجام نمیدهد. در حال حاضر نیز اقدامات اروپا با هماهنگی آمریکاست و شکی روی این نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها