با فرمول دراپ‌باکس برای رسیدن به سود سالانه یک میلیارد دلار در 10 سال آشنا شوید

ماجرای عالم‌گیر شدن استارت آپ‌دراپ‌باکس

درو هوستون (بنیانگذار دراپ باکس) موفق شد در کمتر از ده سال دراپ باکس را از استارت آپی دو نفره به شرکتی با درآمد سالانه یک میلیارد دلار تبدیل کند. به گزارش اکوسیستم، استارت آپی که هوستون راه اندازی کرد، در حال حاضر شرکتی در حال رشد است که بیش از هزار کارمند دارد. این غول دنیای ذخیره ابری اکنون به بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان سرویس ارائه می‌کند و سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد دارد. البته از همان روزهای نخست فعالیت دراپ باکس، اوضاع به این خوبی برای هوستون پیش نمی‌رفت. وی در سرمایه‌گذاری ابتدایی خود با مشکلات فراوانی روبه رو بود. این شرکت با دو نفر کار خود را آغاز کرد و پس از حدود ده سال به این موفقیت دست یافت.
کد خبر: ۱۱۲۴۸۰۵

بنیانگذار استارت آپ به رغم فرصتهای زیادی که برای فروش شرکت خود در سالهای ابتدایی آن داشت، تسلیم نشد و دست از کار نکشید. استیو جابز سال 2009 پیشنهادی برای خرید دراپ پاکس مطرح کرد، اما هوستون آن را نپذیرفت.

اولین استارت آپ هوستون SAT بود که کار روی آن را زمان دانشجویی آغاز کرد. هوستون زمان تحصیل در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، یک سال مرخصی گرفت تا همراه با معلم سابق دبیرستان خود یک شرکت آزمایشی را راهاندازی کنند؛ هدف این شرکت کمک به دانشجویان برای گرفتن نمرههای عالی در آزمون ورودی SAT بود.

هوستون پس از آن که فارغ التحصیل شد، سعی کرد SAT را وارد یک شتاب دهنده استارت آپ کند، اما موفق نشد. وی سال 2005 موفق شد استارت آپ خود را وارد اولین دسته از شرکتهای
وای کامبینیتر (Y Combinator) کند و دو سال بعد در واکنش به یک مشکل فنی شخصی، دراپ باکس را راه اندازی کرد.

هوستون وقتی با اتوبوس از بوستون به نیویورک در حال سفر بود، متوجه شد فلش مموری خود را که حاوی فایلهای مورد نیازش بود، در خانه جا گذاشته است. وی در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفته بود ایده تاسیس دراپ باکس همان زمان به ذهنم خطور کرد. هوستون گفت: استرس و اضطراب زیادی داشتم، زیرا این اتفاق چند بار برای من افتاد. با خود گفتم، خدای من دیگر نمیخواهم این اتفاق تکرار شود. ادیتور را باز کردم و شروع به نوشتن چند کد کردم! آن زمان حتی نمیدانستم این کار من بعدا قرار است به چه چیزی مبدل شود.

هوستون دوباره وارد وای کامبینیتر شد و این بار ایده دراپ باکس را مطرح کرد، ولی با مشکل دیگری روبه رو شد. پل گراهام (یکی از مؤسسان
وای کامبینیتر ) به بنیانگذار دراپ باکس گفت ایدهاش را دوست دارد، ولی برای این که وارد آنجا شود باید فرد موسس دیگری را نیز همراه خود داشته باشد. هوستون به بیزنساینسایدر گفت: پل به من گفت میخواهد فرد دیگری نیز کنار من باشد، زیرا باور داشت این کار فراز و نشیبهای احساسی زیادی در پی دارد و وجود یک فرد دیگر به برقراری تعادل در این زمینه کمک خواهد کرد و به این ترتیب بار مشکلات تقسیم میشود. حقیقت این است او کاملا درست میگفت.

او کمتر از دو هفته وقت داشت تا یک همکار برای خود پیدا کند. موسسه فناوری ماساچوست، آرش فردوسی را که یکی از دانشجویان این موسسه بود پیدا کرد. آرش پس از تماشای ویدئویی ازدراپ باکس به سراغ هوستون رفت. پس از یک مکالمه دو ساعته، فردوسی پذیرفت از موسسه خارج شود و با هوستون کار کند. بنیانگذار دراپ باکس توافق شغلی خود با فردوسی را مثل یک ازدواج اجباری توصیف میکند. او گفت: توافق ما شبیه این بود که بعد از اولین یا دومین قرار ملاقات، ازدواج کنیم. تمام امور خیلی سریع پیش رفت، چون من باید او را متقاعد میکردم این تصمیم برایش خیلی مفید است و ما باید بیشتر ساعات خود را برای آیندهای مشخص، صرف چنین کاری کنیم. با وجود این او فورا قبول کرد.

ورود به شتابدهنده معروف

هوستون با همکاری فردوسی وارد وایکامبینیتر (Y Combinator) شد و با سرمایهگذاری افسانهای ملاقات کرد. وای کامبینیتر، اولین مرکز شتابدهی است که با هدف ایجاد فضای رقابتی و کشت ایدهها، به استارتآپها سرمایه (انسانی و مالی) میبخشید. پس از ملاقات هوستون با مایکل موریتس (رئیس سکویا کاپیتال) سرمایه اولیه دراپ باکس فراهم شد. بنیانگذار دراپ باکس در این رابطه گفت: موریتس برای بررسی این پیشنهاد، آپارتمان من را ترک کرد. پس از آن که توافق حاصل شد، من درحال کار با رایانهام بودم که دیدم موجودی حسابم از 60 دلار به 2/1 میلیون دلار رسید! سرویس عمومی دراپ باکس سال 1387/ 2008 آغاز به کار کرد، فعالیت این استارت آپ یک سال پس از دریافت سرمایه از سکویا شروع شد. هوستون گفت، در مقایسه با دیگر استارت آپها، دراپ باکس زمان بیشتری برای راهاندازی نیاز داشت، زیرا محصولی بود که باید بخوبی روی آن کار میشد.

بعضی از تاکتیکهای هوشمندانه در زمینه بازاریابی به رشد و ترقی دراپ باکس کمک بسیاری کرد. به گفته هوستون کتاب بازاریابی پارتیزانی ابتدای راه کمک زیادی به آنها کرده است. آنها در زمان تست بتای ابتدایی سرویسهای خود، چند ویدئوی نسخه نمایشی تهیه کردند که منجر به جذب چند صد هزار کاربر شد. اقدام موفقیت آمیز دیگر در ارتباط با دراپ باکس این بود که آنها از یک برنامه ارجاعی استفاده میکردند که در آن به کاربران فعلی و جدید فضای مجانی میداد؛ کاربران فعلی باید کاربران جدید را برای سرویس ثبت نام کنند.

علاقهاستیو جابز به خرید دراپ باکس

استیو جابز همان ابتدای کار دراپ باکس به آن علاقهمند شد، در نتیجه تیمهایی از هر دو شرکت بر سر جزئیات فنی این سرویس وارد مذاکره شدند. سرانجام استیو جابز تقاضای یک نشست کرد که بیشتر برای تست محصول بود. وی در این جلسه ضمن تعریف و تمجید از نوآوری دراپ باکس گفت: محصول شما فوقالعاده است.

در ادامه جابز از تمایل هوستون به فروش دراپ باکس به اپل پرسید. وقتی هوستون پیشنهاد وی را قبول نکرد، جلسه از حالت دوستانه خارج شد. بنیانگذار دراپ باکس در این باره گفت: جابز شروع به ناراحت کردن ما کرد و گفت ما یک چهره نوپا هستیم، نه یک محصول و این که در آینده مزایای خود را از دست خواهیم داد. طرز صحبت کردن او به گونهای بود که انگار قصد داشت ما را بکشد یا حداقل چیزی نزدیک به این!

دراپباکس توجه مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیسبوک) را نیز جلب کرد و زاکربرگ سال 2009 از طریق فیسبوک یک پیام برای هوستون فرستاد. وی اشاره میکند ابتدا گمان کرده این پیام یک شوخی است. زاکربرگ به هوستون گفته بود شرکت شما در حال بردن افراد از فیسبوک به دراپ باکس است.

هوستون در سخنرانی ای که سال 1392/ 2013 در موسسه ماساچوست داشت به نقش و اهمیت مؤسسه امآیتی در موفقیت دراپباکس اشاره کرد و گفت این مؤسسه همان جایی است که او توانست همکارش، فردوسی را آنجا پیدا کند. دراپ باکس سال 1393/ 2014 شروع به ارائه مشخصههایی برای کسب وکارها کرد. در حال حاضر این شرکت برای بیش از 200 هزار کسب وکار، سرویسهای نرمافزاری ارائه میکند. امروزه از شرکت هوستون به عنوان یکی از موفقترین زیرمجموعههای وای کامبینیتر نام برده میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها