دبیر ستاد پایش محصولات کشاورزی وزارت کشاورزی از کشف بیش از 23 هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق خبر داد و گفت: بیشترین سهم به برنج با حدود 18 هزار تن اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۷۰

به گزارش ایسنا، حمیدرضا شاهمحمدی اظهار کرد: طی 9 ماهه امسال حدود 2800 تن محصولات باغی و 20 هزار و 700 تن انواع محصولات زراعی به عنوان قاچاق کشف شده است که مجموعا به 23 هزار و 500 تن میرسد. عمده اقلام کشف شده شامل برنج با حجمی حدود 18 هزار تن، حبوبات 887 تن، گردو 534 تن، پرتقال 450 تن، پیاز 416 تن و 366 تن چای میشود که به بیش از 20 هزار تن میرسد.

وی افزود: در حوزه دام و طیور نیز محصولات بسیاری به کشور قاچاق شده که بخشی از آن کشف شده است، اما از آنجاکه واحد شمارش آنها با محصولات زراعی متفاوت است، نمیتوان آنها را با یکدیگر تجمیع کرد. در این راستا 88 هزار قطعه مرغ، 64 هزار رأس گوسفند، 32 هزار قطعه جوجه یکروزه و 9000 قطعه پرنده زینتی کشف شده است.

دبیر ستاد پایش محصولات کشاورزی ادامه داد: گرچه میزان کشفیات محصولات قاچاق نشاندهنده کمتر یا بیشتر شدن قاچاق نیست اما در 12 ماهه سال گذشته بیش از 40 هزار تن برنج قاچاق و توسط متولیان کشف شده بود.

شاهمحمدی درباره چگونگی کشف محمولههای قاچاق در حوزه محصولات کشاورزی گفت: بسیاری از این محصولات از تهلنجی و واردات ملوانی به کشور وارد میشود اما به محض اینکه این محصولات از بندر خارج شود، قاچاق محسوب میشود.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی همچنان برای مقابله با قاچاق محصولات کشاورزی حساسیت خود را حفظ کرده و برای پیگیری هر چه سریعتر ستاد پایش و کمیتههای تخصصی در این وزارتخانه تشکیل داده است اما وزارت جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی برای برخورد عملیاتی با قاچاق محصولات کشاورزی را ندارد و اغلب در کنار دستگاههای متولی اجرایی نظارت دیگر مشارکت میکند.

دبیر ستاد پایش محصولات کشاورزی گفت: گرچه از نظر حجمی، میزان واردات محصولات کشاورزی به صورت قاچاق نسبت به میزان تولید و عرضه داخلی آنها بسیار اندک و ناچیز است اما همین چند تن واردات غیرقانونی میتواند میلیونها تن تولیدات داخلی را به مخاطره بیندازد و با مشکل مواجه کند و هزینههای زیادی باید صرف مبارزه با آفات وارداتی این محصولات کنیم.

شاهمحمدی تصریح کرد: بنابراین تنها علت مقابله و مخالفت با قاچاق میوه و محصولات کشاورزی، حمایت از تولیدکننده و بازار محصولات تولیدات داخلی نیست و همه کشورهای جهان نیز چنین حساسیتهایی را دارند. به عنوان مثال شما نمیتوانید حتی به تعداد معدود، میوه از یک کشور به کشور دیگر حتی به اندازه مصرف شخصیتان جابجا کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها