آبشارهای لرستان هر ساله هزاران نفر را به خود می‌خوانند؛ دانه‌های الماسی «آب سفید» و بزم آب و صخره در «بیشه» گردشگران را سخاوتمندانه میزبانی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۳۴۸۷

آبشارهای استان لرستان از جاذبههایی هستند که سهولت دسترسی و مسیر مناسب از آنها جاذبههایی پر گردشگر ساخته است، جاذبههایی که تابستان و بهار و پاییز ندارد، هر فصلی آماده میزبانی گردشگران است.

در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد و همین امر موجب به وجود آمدن مرتفعترین آبشار، زیباترین آبشار ایران و عروس آبشارها در این استان شده است؛ بهنوعی هر جا رودخانه به پرتگاه صخرهای رسیده است دست به خلق صحنهای زیبا زده و با همدستی آب و صخره جاذبهای کمنظیر رقم خورده است.

نکته حائز اهمیت در مورد آبشارهای استان لرستان دسترسی آسان به این جاذبهها است تا بسیاری از مردم تعطیلات آخر هفته برای داشتن سفری کوتاه باروبندیل سفر به مقصد این آبشارها ببندند.

50 آبشار کوچک و بزرگ

در حال حاضر بالغبر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمدهای از این آبشارها در مسیر رودخانههای این استان قرارگرفتهانددر حال حاضر بالغبر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمدهای از این آبشارها در مسیر رودخانههای این استان قرارگرفتهاند. این در حالی است که آبشارهای هفتگانه لرستان هرکدام در نوع خود آبشارهای منحصربهفردی هستند که شاید نتوان مانند آنها را در دیگر نقاط کشور مشاهده کرد.

آبشار «شوی یا تله زنگ» در حد فاصل بین لرستان و خوزستان، «آبشار بیشه»، «آبشار آب سفید»، «آبشار نوژیان»، «آبشار چکان»، «آبشار سرکانه»، «آبشار وارک» و «آبشار افرینه» ازجمله آبشارهای لرستان هستند که هرکدام زیباییهای منحصربهفرد خود رادارند.

آبشار شوی، زیباترین آبشار ایران

آبشار شوی یا «تله زنگ» در نزدیکی مرز استان خوزستان و لرستان و در بین کوههای سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در 10 کیلومتری ایستگاه راهآهن واقعشده است. این آبشار که به قولی زیباترین آبشار ایران محسوب میشود؛ آبشاری زیبا ودلنشین است که از غاری بیرون میآید و از گردنهای بلند به پایین سرازیر میشود.

ارتفاع آبشار 100 متر و عرض آن 40 متر است که زیبایی وچشم اندازی کم نظیر را به طبیعت اطراف خود بخشیده است؛ از سوی دیگر اطراف این آبشار زیبا مملو از درختان بلوط، بادام و پوشش گیاهی بسیار مناسب و دیدنی است.

نزدیکترین مسیر دسترسی به این آبشار در مرز خوزستان از طریق ایستگاه راهآهن تلهزنگ از شهرستان دورود و روستای شوی است.در فصول مختلف سال از سراسر کشور مردم علاقمند برای تفریح به این آبشار منحصر به فرد روی میآورند و بخشی از اوقات خود را پیرامون زیبای آن سپری میکنند.

گفتنی است این آبشار در گویش محلی به «طاف شوی» معروف است و راه دسترسی به آن از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ است.

آبشار بیشه، تبلور زیبایی

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان و ایران است. این آبشار در دل کوههای زاگرس در شهرستان دورود قرارگرفته است و فاصله آن تا شهر دورود 35 کیلومتر است.

این آبشار در کنار راهآهن تهران - خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرارگرفته و ازاینرو هرساله پذیرای در ایام مختلف سال پذیرای مسافران زیادی از جایجای کشورمان است.

آبشار بیشه با چشماندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان لرستان است. ارتفاع آبشار 48 متر تا نقطه برخورد با زمین است و 10متر نیز ازآنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است و عرض تاج آبشار 20 متر است.

در بالای آبشار، روبهروی ایستگاه چشمههای پر آب متعددی دیده میشود که از دل کوه میجوشند و زمزمهکنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل میدهند.

هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوههای بلند و دلنشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

از شهرستان دورود بهطرف آبشار مناطق دیدنی در کنار رودخانه سزار وجود دارد که میتوان به آبشارهای فصلی و دائمی، آبشارهای یخی در زمستان و درختان متنوع اشاره کرد. فاصله این آبشار دیدنی تا خرمآباد نیز از طریق جاده 64 کیلومتر است.

آبشار آب سفید، آبشاری از دل صخرههای الیگودرز

آبشار «آب سفید» نیز آبشاری زیبا و دیدنی در منطقه ذلقی الیگودرز و به فاصله حدود 50 کیلومتری از این شهر است. ارتفاع این آبشار حدود 65 تا 70 متر و عرض تاج آبشار آن در فصل پرآبی حدود هشت متر است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون میآید و بسیار خنک است.

این آبشار به رود رودبار لرستان میپیوندد و سرانجام به دز میریزد. میتوان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگها به شکل حباب سفید در میآید به آب سفید معروف شده است.امتداد مسیر دسترسی به این آبشار، زیارتگاه «مومد حسن» قرار دارد که در میان ساکنان مناطق بختیاری نشین از جایگاه بالا و قابل احترامی برخوردار است. مسیر دسترسی به آبشار آب سفید از روستاهای کاکلستان و قلیان است که با کوههای سربه فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو شما را همراهی میکند.مسیر شهر الیگودرز تا آبشار آب سفید اتومبیلرو است.

آبشار نوژیان، مرتفعترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان نیز در 51 کیلومتری جنوب شرقی خرمآباد (بخش پاپی) واقعشده است و دارای ارتفاع 95 متر و عرض تاج پنجمتر است. این آبشار یکی از زیباییهای طبیعت لرستان است که هرساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را بهسوی خود جذب میکند.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی میرویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است.

در طول سال و بهویژه فصل پرآبی آبشار نوژیان بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمعآوری گیاهان دارویی به این ناحیه میروند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری میکنند.راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرمآباد به گردنه نوژیان است؛ جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته بوده و همچنین میتوان از طریق راهآهن و باکمی پیادهروی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

آبشار چکان از شگفتیهای طبیعت لرستان

آبشار چکان در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله 141 کیلومتری شهرستان خرمآباد واقعشده است. این آبشار شگفتانگیز دارای ارتفاع 30 متر و عرض تاج چهار متر در دل طبیعت بکر و بهشتی لرستان قرار دارد.این آبشار از درون غاری مشرف بر زمینهای زراعی چکان بیرون میجهد و «طول فوران آن به دهها متر» میرسد. اطراف آبشار منطقهای وسیع با فضایی مطلوب و دلانگیز است که در دو الی سه کیلومتری آن امامزادهای به نام ابوعلی (ع) واقعشده است.در کنار این آبشار دلانگیز پوشش گیاهی و درختانی همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و... وجود دارد.به سه طریق میتوان به دیدن این آبشار زیبای لرستان رفت که ازجمله آنها راه ارتباطی دورود به ایستگاه راهآهن سپیددشت بهطرف شولآباد با جاده شنی، راه دورود به شاپله، تنگ ناله شنه چکان که این جاده مالرو و مخصوص کوهنوردی است و مسیر الیگودرز با اتومبیل بهطرف شولآباد چکان که با اتومبیل تا چند کیلومتری آن جاده وجود دارد.

آبشار وارک، آبشاری با سرچشمه سنگی

آبشار وارک نیز در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرمآباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است؛ فاصله این آبشار تا شهر خرمآباد حدود 60 کیلومتر است.

سرچشمه آبشار وارک یک صخره سنگی است که پس از طی حدود 15 متر از صخره دوم فروریخته و آبشار دوم را به وجود میآورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد.

در فصل کمآبی ارتفاع قسمت اول این آبشار بینظیر هفت متر با عرض حدود 12 متر و قسمت دوم 15.5 متر با عرض 5.56 متر است بهطوریکه یکی از زیباترین منظرهها را در این منطقه میتوان دید.

حداکثر ارتفاع آبشار وارک به 57 متر میرسد و عرضی معادل 50 متر را دربرمی گیرد. اطراف این آبشار پوشیده از درختان بلوط، گلابی، زالزالک و... و. است.

آبشار سرکانه و افرینه

آبشار سرکانه در روستای گریت بخش پاپی در فاصله 50 کیلومتری شهرستان خرمآباد قرار دارد. این آبشار زیبا دارای ارتفاع 15 متر و عرض تاج 17 متر بوده و ازجمله جاذبههای طبیعی و گردشگری دیدنی استان لرستان محسوب شود.

فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت پیادهروی است. این آبشار در گویش محلی به «تاف هفتچشمه» نیز معروف است. همچنین پوشش جنگلی اطراف آبشار را درختان بلوط، زالزالک و مو در برگرفته است.

آبشار افرینه نیز در کنار روستایی به همین نام در مسیر جاده خرمآباد به اندیمشک قرار دارد و آین آبشار زیبا در فصول مختلف سال علاقهمندان و گردشگران زیادی را به خود جلب میکند.

آبشار شیرز در دل صخرههای سر به فلک کشیده

دو آبشار شگفت انگیز در درهای حیرتانگیز به نام شیرز قرارگرفته و جذابیتهای طبیعی بسیاری در کنار آن قابلمشاهده است، درختان وحشی پر میوه در بخش زردتان و در منطقهای به نام اولاد قباد، ازجمله طبیعتهای زیبای لرستان بوده که با صخرههای تیز و تند، صخرهنوردان را به مکان زیبا فرا میخواند.در این تنگه شگفتانگیز، درختهای کوهی میوه ازجمله انگور، انجیر و گلابی مشاهده میشود که در کنارشان آثار تاریخی نیز کشفشده است و نشانی از تاریخ کهن منطقه دارد.درواقع آبوهوای سرد و کوهستانی این منطقه پوشش گیاهی و جنگلی بکری به وجود آورده و از پوشش جانوری خوبی برخوردار است که عظمت طبیعت را میتوان در دل این تنگه دید و با تمام وجود به آرامشی عجیب رسید.رود کوچکی با سرابها و چشمههای زلال از میان این تنگه عبور میکند که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده است؛ کوهها، صخرههای منحصربهفرد، پوشش گیاهی و جنگلی زیبا، طبیعت دلانگیز و آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون میآید زیبایی خاصی به این دره تنگ و صخرهای بخشیده است.

آبشار گلهو یا کاکا رضا

آبشار گلهو در روستای کاکا رضا و در منطقهای سرسبز واقعشده است، این آبشار در 35 کیلومتری شمال خرمآباد قرار دارد که همچون برخی از آبشارهای لرستان در داخل درهای پوشیده از درختان زیبای بلوط و کشتزارهای صیفی و حبوبات قرار دارد.

وجود درههایی پر آب، گیاهان، خزندگان و آبزیان کوچک در بالای آبشار زیبایی حیرتانگیزی را روبهروی دیدگان هر رهگذری به تصویر میکشد و نظرها را خیره میکند.

در طول مسیر، سیاهچادرها و رمههای بزرگ عشایر بر دامنههای پرسخاوت زاگرس دیده میشوند، رودخانه کاکا رضا به طول 90 کیلومتر یکی از عوامل مؤثر طبیعی در این منطقه است که از دهستان قائد رحمت در 57 کیلومتری شرق خرمآباد سرچشمه گرفته و با مخلوط شدن با رود کهمان، رود کشکان را تشکیل میدهد که در انتها به رود بزرگ کرخه متصل میشود.

کهمان، گلهو و کاکا رضا سه منطقه خوش آبوهوا در شهرستان سلسله لرستان است که از مناطق نمونه گردشگری استان به شمار میروند.

آبشار کبوتر لو

آبشار کبوتر لو در دل صخرههای رویایی در بخش بسطام شهرستان سلسله واقعشده که داری طبیعت بکر و زیبایی است، در مسیر رسیدن به این آبشار قدمبهقدم و لحظهبهلحظه تصاویر تازهای در قاب چشمانمان جای میگیرد هر چه قدر که پیشتر میرویم لذت بیشتری از سفر را حس میکنیم.

در این منطقه خوش آبوهوا انواع درختان کوهی ازجمله پسته و زالزالک وحشی وجود دارد، آبشار کبوتر لو حدود 6 ماه از سال از دل صخره بیرون میجهد.

آبشار کول چپ

آبشار فصلی کول چپ در 75 کیلومتری محور خرمآباد- پل زال واقعشده که برای دسترسی به این آبشار حدود یک ساعت پیادهروی لازم است.این آبشار زیبا بر بلندای صخرههای مرتفع قرارگرفته که در این منطقه در سکوتی که حکم فرمااست تنها صدای گذر آب از میان صخرهها موسیقی دلنوازی به گوش میرسد.آبشار از فراز تخت سنگی بزرگ به پایین میلغزد و ریزش قطرات آب در دل کوه باعث ایجاد اشکالی زیبا در دلسنگها شده که زیبایی قابلتوجهی را ایجاد کرده و در اطراف این منطقه آثاری از زندگی غارنشینی مشاهدهشده است.

آبشار نای انگیز

آبشار زیبای نای انگیز در جنوب شرقی خرمآباد و در میان رشتهکوههای سر به فلک کشیدهی هشتاد پهلو قرار دارد؛ آب این آبشار از چشمهسارهای واقع در ارتفاعات کوههای مجاور سرچشمه میگیرد.جویباری در مسیر کوهستان به حرکت درآمده و دهها آبشار پلهای بزرگ و کوچک و حوضچههای متعددی را تشکیل میدهد؛ طبیعت بکر منطقه به همراه پوشش گیاهی متنوع آن بسیار جذاب و جالبتوجه است، در مسیر این رود آبشارهای فراوان دیگری نیز به چشم میخورد که طبیعت چشمنوازی را به وجود آورده است.

آبشار غسلگه

آبشار غسلگه در 15 کیلومتری جنوب شهر نورآباد در دهستان میربگ و در منطقهای کوهستانی واقعشده است که دارای ارتفاع 7 متر و حوضچهای به مساحت 25 مترمربع است.

طبیعت بکر این منطقه با آداب و سنن هزاران ساله درهمآمیخته و منظره بیبدیلی را خلق نموده است، آثاری مربوط به دوره نوسنگی در این آبشار یافت شده است.

آبشار غسلگه بهویژه در فصل بهار و تابستان پذیرایی مهمانان زیادی است که برای بهره بردن از مناظر زیبایی این منطقه راهی این دیار میشوند.

آبشار پیرجد

آبشار پیرجد در روستایی به همین نام در منطقه مخمل کوه حومه خرمآباد قرار دارد که بسیار زیباست، آبشارهای لرستان نشانههایی از مکانی در آنسوی مرزها نیست بلکه مقصدی در غرب کشور است که چنین ویژگیهایی را در خود جایداده و علاقهمندان زیادی را بهسوی خود میکشاند.

آبشار بیشه گرمه

آبشار بیشه گرمه در فاصلهای کمتر از 10کیلومتر با آبشار بیشه واقعشده است، مسیر دسترسی به این آبشار خاکی و بسیار بکر است.لذت عکاسی از این طبیعت بکر و دیدنی از ویژگیهای سفر به آبشارهای دلانگیز لرستان است و آببازی در کنار آبشارها از دیگر تفریحاتی است که آبشارهای لرستان انتظار شما را میکشد و میتواند خاطرهی خوشی را از سفر به پایتخت طبیعت ایران به ارمغان بیاورد.

آبشار چشمه گوش

آبشار چشمه گوش در نزدیکی روستایی به همین نام در بخش واشیان در شرق شهرستان پلدختر واقعشده است، این آبشار فصلی و پلکانی است که زیبایی خاصی را به منطقه بخشیده است.صخرههایی پلکانی و خروش آب در دل این صخرهها چیرهدستی نقاش طبیعت را به رخمان میکشند و شگفتی خلقت را به یادمان میآورد.

آبشار تنگ پیازه

آخرین آبشاری که در میان ده ها آبشار لرستان به آن می پردازیم تنگ پیازه است که در 20 کیلومتری شهر خرمآباد در مسیر جاده سلسله در منطقه زرین چغا واقعشده که زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.برای رسیدن به این آبشار زیبا و مناظر سرسبز و جنگلی چشمنواز آن حدود 40 دقیقه پیادهروی لازم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها