رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به آغاز به کار سامانه جدید ارزی از روز شنبه به صورت آزمایشی، گفت: با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۹۷

به گزارش روابطعمومی بانک مرکزی، ولیا... سیف در نشست با مدیران عامل و اعضای هیاتمدیره بانکها با اشاره به روند اتفاقات بازار ارز در سالهای گذشته اظهار کرد: بررسیها نشان میدهد با توجه به تسویه حسابهای بینالمللی در پایان سال میلادی همواره در زمان مشابه با نوساناتی در بازار ارز مواجه بودهایم، اما در سال جاری علاوه بر مسائل اقتصادی تاثیرگذار در بازار ارز به دلیل مباحث سیاسی بینالمللی و همچنین حضور سوداگران و سفتهبازان در بازار ارز، دامنه نوسانات و التهابات بازار ارز بیش از پیش بینیها بوده و این امر نگرانیهایی برای جامعه به وجود آورد که در نهایت بانک مرکزی با همراهی شبکه بانکی تصمیماتی برای بازگشت ثبات به بازار ارز اتخاذ کرده است. وی با تشریح هماهنگی و انسجام قوا برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز گفت: با همکاری و هماهنگی بین قوه قضاییه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و دیگر دستگاههای ذیربط نسبت به شناسایی سفته بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام شد و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است و به هیچ وجه در آینده اجازه شکلگیری مجدد اینگونه فعالیتها داده نخواهد شد. رئیسکل بانک مرکزی درباره اقدامات اقتصادی انجام شده برای کنترل التهابات بازار ارز و رفع نگرانیهای جامعه درخصوص حفظ ارزش داراییهای خود نیز افزود: از تمام امکانات برای برون رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله استفاده میکنیم و در این راستا برای ایجاد اطمینان در فعالان بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصاد کشور نسبت به ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیاز، سه اقدام توسط شبکه بانکی شامل انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود 4 و 5/4 درصد و طرح پیشفروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی انجام میشود.

رئیس شورای پول و اعتبار در تشریح اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد گفت: شبکه بانکی کشور اجازه دارد از تاریخ 28 بهمن 1396 به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.

وی در تشریح انتشار اوراق گواهی مبتنی بر ارز عنوان کرد: در این اقدام، شبکه بانکی کشور، گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دوساله منتشر میکند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب 4 و 5/4 درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

سیف درخصوص پیش فروش سکه بهار آزادی تصریح کرد: بانک مرکزی نسبت به پیشفروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت 14 میلیون ریال و پیشفروش یک ساله سکه بهار آزادی با قیمت 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام خبر شروع به کار سامانه جدید ارزی از روز شنبه 28 بهمن 1396 گفت: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد و با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام میکنند. همچنین بتدریج صرافیها و دیگر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم میکند.

شرایط پیشفروش سکه جذاب شد

به دنبال نوسان بازار ارز و ارائه بسته سیاستی بانک مرکزی به منظور کنترل بازار، شرایط ویژهای برای پیشفروش سکه تعیین شده است. براین اساس قیمت قطعی شده و خریدار میتواند از سود و بازده بالاتری در قیاس با شرایط قبلی برخوردار شود.به گزارش ایسنا، در شرایط جدید، متقاضیان میتوانند سکه را براساس قیمت قطعی پیشخرید کنند؛ به گونهای که سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 400هزار تومان برای سررسید ششماهه و همچنین یک میلیون و 300 هزار تومان برای سررسید یک ساله خواهد بود. در این حالت در زمان سررسید هرچه اختلاف بین قیمت بازار و نرخهای کنونی باشد، سود خریدار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها