آقای روحانی رئیس‌جمهور به هند سفر کرده است و این یک فرصت برای حل مشکلات موجود در روابط تجاری دو طرف و همچنین هموار کردن راه همکاری‌های اقتصادی با این کشور است. تجارت ایران با هند به سال‌های دور بازمی‌گردد و تجارت با این کشور نوپا نیست و زیرساخت‌های آن موجود است و تنها در جزییات مشکلاتی وجود دارد که حل شدن آنها دور از ذهن نیست. بنابراین سفر رئیس‌جمهور به هند فرصتی برای رفع این مشکلات است.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۶۸

رابطه ایران با کشور هند یکطرفه نیست و واردات و صادرات از سوی دو کشور انجام میشود. در نتیجه نوسانات تجارت دو کشور ناشی از مشکلاتی است که غربیها خصوصا آمریکا ایجاد کردهاند، که مهمترین آن را میتوان تحریمهای بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول دانست.

ایران به عنوان کشوری که از سوی غرب هر روز مورد تهدید و تحریم قرار میگیرد باید ملاحظات لازم را برای روابط با کشورها در نظر داشته باشد. اکنون ایران به کشورهایی مانند هند و چین برای صادرات نفت نیاز دارد اما برای واردات از این کشورها به علت محدودیتهای بانکی که آمریکا ایجاد کرده، بخش اندکی از پول حاصل از صادرات میتواند به عنوان ضمانت ثبت سفارش قرار گیرد؛ در نتیجه نقل و انتقال پول صادرات و واردات میان ایران و هند، سهل نیست. چندی پیش آقای جهانگیری معاون اول رئیسجمهور طی بخشنامهای اعلام کرد که ثبت سفارش از کشورهای هند، چین، کره جنوبی و ترکیه بدون انتقال ارز ممنوع است که نشانه وجود همین مشکلات است.

اکنون هند مواد اولیه فولاد، پتروشیمی و همچنین دانش فنی در حوزه نفت دارد که ایران میتواند از این ظرفیت بهرهمند شود. در طول سالهای گذشته این کشور اقتصاد خود را تقویت کرد و در سالهای آینده به یک قدرت اقتصادی جهانی تبدیل خواهد شد. تحلیلگران اقتصاد جهان معتقدند در سالهای آتی هند از کشورهای پیشرفته اقتصادی هم گوی سبقت را میرباید و خود یک نقش اساسی در اقتصاد جهان ایفا خواهد کرد. در نتیجه گسترش روابط با این کشور میتواند به نفع اقتصاد ایران باشد؛ خصوصا آن که فشار تحریمهای آمریکا همواره تهدیدکننده ایران است. بنابراین در مجموع میتوان گفت سفر آقای روحانی به هند، فرصتی برای رفع مشکلات موجود در نقل و انتقال پول میان دو کشور است که مهمترین مانع تسهیل تجارت دوطرفه ایران با اقتصاد بزرگ شبه قاره است.

عباس آرگون

عضو اتاق بازرگانی تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها