با وجود آن‌که در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم، روسای دانشگاه‌ها از تخصیص نیافتن بودجه 96 گلایه دارند و می‌گویند با بودجه قطره چکانی نمی‌توان در مسیر توسعه علمی حرکت کرد.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۱۱

به گزارش مهر، بودجه دانشگاههای کشور جوابگوی نیازهای دانشگاهها نیست و رشد حدود 10 تا 15 درصدی بودجه سال96 دانشگاه نیز نتوانست باری از دوش مشکلات مالی این مراکز بردارد.

پس از تصویب بودجه سال 96 روسای دانشگاهها معتقد بودند باتوجه به تورم موجود و کسری سالهای گذشته افزایش 10 تا 15 درصدی بودجه حتی نمیتواند پاسخگوی حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان این مراکز باشد.

اکنون که به ماههای پایانی سال96 رسیدهایم روسای دانشگاهها از تخصیصهای کم بودجه به این مراکز گلایه دارند و همین گلایه موجب شد تا روسای 13 دانشگاه برتر نامهای به رئیسجمهور بنویسند.

در این نامه درخواست شده بود باتوجه به مشکلات مالی دانشگاهها تخصیصها بهصورت کامل به دانشگاهها اختصاص یابد.

محمود نیلیاحمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران گفت: در روزهای پایانی سال هستیم اما تخصیص صد درصدی به دانشگاهها تعلق نگرفته است و سازمان برنامه تاکید دارد که تا پایان سال این امر محقق میشود.

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که اگر تخصیصها صد درصد نباشد دانشگاهها با مشکل مواجه میشوند زیرا هزینههای دانشگاهها به نحوی است که نمیتوان از آنها صرف نظر کرد.

محمدعلی برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز با بیان اینکه بیشتر دانشگاههای کشور با مشکل بودجه و کسری مواجه هستند، عنوان کرد: حدود 74 تا 75 درصد بودجه دانشگاهها تخصیص داده شده است.

وی افزود: بودجه دانشگاهها محدود است و تخصیص نیز به صورت کامل انجام نمیشود بنابراین دانشگاهها با مشکلات زیادی مواجه هستند و حتی برای پرداخت حقوق اساتید و کارمندان نیز با سختی روبهرو هستیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: دانشگاهها بودجه اضافی ندارند، بنابراین باید تخصیصها بهطور کامل انجام شود و با این وضعیت مالی بهسختی خود را مدیریت میکنند.

مشکلات دانشگاهها در پرداخت حقوق اساتید

گلایه از کمبود تخصیصهای بودجه سال 96 فقط مختص یک یا دو رئیس دانشگاه نیست بلکه اغلب روسای دانشگاهها از تخصیصهای نامناسب گلایه دارند و برای مدیریت فعالیتها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تاکید دارد که دانشگاهها از جمله دانشگاههای بزرگ کشور بهدلیل کسری در تخصیص بودجهها با مشکلات اساسی مواجه شدهاند.

وی عنوان کرد: تخصیصهای بودجه به دانشگاهها در ماههای گذشته یا کم بوده و یا اصلا پرداخت نشده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بهطور مثال در دانشگاه امیرکبیر حقوق بیش از هزار کارمند از بودجه دانشگاه پرداخت و همچنین هزینههای مربوط به تغذیه و تحقیقات نیز از این بودجه تامین میشود که نبودتخصیصهای مناسب موجب بروز مشکلات اساسی در دانشگاهها شده است.

معتمدی تاکید کرد: در مجموع کسری این دانشگاه در تخصیصها بالا است و مسئولان قول دادهاند که تاپایان سال این کسری جبران شود که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز نیز با گلایه از تخصیص نیافتن بودجه به دانشگاهها معتقد است اگر قرار است توسعه علمی کشور متوقف نشود با بودجههای قطره چکانی نمیتوان در این مسیر حرکت کرد.

وی افزود: دولت قول داده در ماههای پایانی کمبود تخصیصهای دانشگاهها را جبران کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها