محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به روسیه سفر کرده است در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ضمن اعلام عدم بی‌طرفی آمریکا در مذاکرات صلح، خواستار ادامه این مذاکرات به صورت بین‌المللی و با الگو برداری از مذاکرات ایران با 1+ 5 شد‌.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۵۹

از آذر گذشته که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا دراقدامی بیخردانه بیتالمقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مقامات دولت خودگردان دچار سرخوردگی شدیدی شدند. آنها گفتوگوهای سیاسی با آمریکا را قطع کرده و از طرح ترامپ موسوم به «معامله قرن» به عنوان «سیلی قرن» یاد کردند. نارضایتی دولت خودگردان از بیصداقتی و بیطرف نبودن آمریکا موجب شد آنها به دنبال راهکار دیگری باشند که با مشارکت دیگر کشورها بتوانند فشارهای بیشتری را بر اسرائیل وارد کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه روسیا الیوم، محمود عباس، در نشستی که با پوتین داشت به شرح دیدار رهبران فلسطینی با دولت آمریکا پرداخت و گفت: از زمانی که دونالد ترامپ به عنوان رئیسجمهور آمریکا منصوب شده چهار بار با او دیدار کردهام و او همواره از طرح موسوم به «معامله قرن» برای حل اختلافات میان دو طرف عربی و اسرائیلی صحبت میکند و ما نیز منتظر شنیدن جزئیات بیشتری از این قرارداد هستیم. فلسطینیها از تصمیم واشنگتن برای تعطیلی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین غافلگیر شدند و کنگره دلایل عجیبی در این خصوص دارد و تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش را سازمانی «تروریستی» میداند.

وی تاکید کرد: با تعطیلی دفتر سازمان آزادیبخش در واشنگتن، راما... نیز روابط خود را با کنسول آمریکا در قدس قطع کرد و در حال حاضر این روابط به شکل کامل متوقف شدهاند. دفتر ما در واشنگتن رسما تعطیل شده اما نماینده فلسطین در آنجا فعالیتهای خود را بدون هیچ سمتی انجام میدهد.

محمود عباس گفت: پس از مدتی، ترامپ ما را با طرح «سیلی قرن» یا همان «معامله قرنی» که از آن میگوید، غافلگیر کرد. ما هیچگاه با مذاکره مخالفت نکردیم همانگونه که از دیدار با مسئولان اسرائیلی سر باز نزدیم، اما هرگز نمیپذیریم آمریکا میانجی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی باشد. وی افزود: تلاشهایی برای آغاز مذاکرات وجود دارد و احتمال دارد یک کنفرانس بینالمللی برای دستیابی به راهکاری به عنوان میانجی و نه فقط واشنگتن برگزار شود. عباس تاکید کرد، فلسطین همکاری با واشنگتن را به عنوان میانجی در روند حل درگیریها و سازش میان دو طرف نمیپذیرد و این موضعگیری به دلیل مخالفت فلسطین با عملکرد آمریکاست. پوتین نیز در این دیدار ضمن استقبال از سفر عباس به مسکو به عمق روابط دو کشور اشاره و بر حمایت دائم روسیه از مردم فلسطین تاکید کرد. رئیسجمهور روسیه با اشاره به تماس تلفنی که کمی پیش از این دیدار با ترامپ داشت، گفت: در این گفتوگوی تلفنی به حل درگیریها و اختلافات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی پرداختیم.

رویترز در خبری نوشت: دونالد ترامپ در این تماس تلفنی به پوتین گفته زمان ایجاد توافق صلح دائم میان اسرائیل و فلسطین فرا رسیده است. صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین میگوید فلسطین فقط براساس قوانین بینالمللی حاضر به حضور بر سر میز مذاکره با اسرائیل است، نه با شروط و دیکتههای آمریکا و اسرائیل.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها