مقاومت لبنان در پیامی تند به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هر کس به تاسیسات ما تعدی کند تاسیساتش را در تیررس قرار خواهیم داد. یک رسانه وابسته به حزب‌ا... لبنان با ارسال یک پیام تصویری به اظهارات آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره تأسیسات نفتی و گازی در آب‌های منطقه‌ای لبنان پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۰۳

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری المنار، حزبا... لبنان در این پیام با عنوان «ای صهیونیستها تأسیساتتان را هدف قرار خواهیم داد» تصاویری را از تأسیسات نفتی تحت مدیریت اسرائیل در آبهای خاورمیانه و تصاویری را از موشکهای زمین به دریای حزبا... در اشاره به قدرتش برای هدف قرار دادن این تأسیسات منتشر کرد. در این ویدئو سخنرانی سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزبا... لبنان در سال 2011 آمده است که گفته بود هر کسی که تأسیسات نفت و گاز در آبهای منطقهای لبنان را هدف قرار دهد تأسیساتش را هدف قرار میدهیم و او (دشمن) میداند که لبنان قادر به انجام دادن این کار است. در این پیام که در توییتر نوشته شده بود، بر اجماع لبنان بر حق این کشور درباره منابع نفتی تأکید شده است. در این پیام با امضای سیدحسن نصرا... تاکید شده است: هرگز از هیچ یک از حقوق لبنان درباره آبهای منطقهای و منابع نفتی کوتاه نخواهیم آمد. این پیام به دو زبان عربی و عبری منتشر شد.

لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل هفته گذشته مدعی شد: «بلوک گازی شماره9 متعلق به ماست اما لبنان میخواهد آن را به مناقصه بگذارد». وی مدعی شد: پس از سال 2000 به مرزهای بینالمللی توافقشده، بازگشتیم. اما حزبا... دست به تحریکهایی میزند. مثلا ناگهان حزبا... به دیواری که در اراضی خودمان در حال ساخت آن هستیم (دیوار حائل در مرز با لبنان)، اعتراض میکند. یا این که مثلا مناقصه برای بلوک شماره 9 را مطرح کردهاند در حالی که این بلوک متعلق به ماست. سه بلوک از بلوکهای شماره 1، 8، 4، 9، و 10 میادین گازی ساحلی لبنان در مرز این کشور و فلسطین اشغالی قرار گرفته است.» این اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با واکنش تند مقامات لبنانی ازجمله میشل عون رئیسجمهور و نبیه بری رئیس پارلمان روبهرو شد؛ آنها اعلام کردند صحبتهای لیبرمن را تهدید میدانند و لبنان حق حاکمیت بر آبهای منطقهای تحت تسلط خود را دارد.

مساحت آبهای منطقهای لبنان که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به 854 هزار کیلومتر مربع میرسد. این مساحت مورد منازعه به ده منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آنهاست.

سهم گاز طبیعی لبنان در این بخش، حدود 96 تریلیون فوت مکعب برآورد شده و این ثروتی است که به لبنان در کاستن از بدهی عمومیاش که اخیرا به 77 میلیارد دلار رسیده بود، کمک میکند؛ این بدهی عمومی سالانه از بالاترین مقادیر آن در جهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها