سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به انعقاد قراردادهای شرکت‌های خودروساز ایرانی با خودروسازان خارجی، گفت: رنو و پژو هیچ گام اجرایی برای سرمایه‌گذاری در ایران برنداشته‌اند و پولی به ایران نیاورده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۸۱

فرهاد بهنیا در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه طی یک سال اخیر شاهد فروش خودرو از طرف رنو و پژو در کشور بودیم، گفت: قطعهسازان در مورد ساخت پلتفرم مشترک با خودروسازان خارجی با ابهامات زیادی روبهرو هستند، هرچند قراردادهایی بین برخی قطعهسازان ایرانی با خودروسازان خارجی امضاشده، ولی مشخص نیست در این قراردادها چه پیشبینی در مورد قیمت تمامشده قطعات و تأثیر نرخ ارز صورت گرفته است.

سخنگوی انجمن قطعهسازان همچنین از افزایش 300 تومانی نرخ ارز مرجع برای قیمتگذاری قطعات خودرو خبر داد و گفت: این موضوع در جلسهای با حضور مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان مصوب شد.

وی با اشاره به افزایش 50 درصدی نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادلهای به صنعت قطعهسازی اظهار کرد: قیمت تمامشده قطعات در پی رشد نرخ ارز، روندی افزایشی داشته و از همین رو، قطعهسازان از سال گذشته تاکنون خواستار تغییر نرخ ارز بر مبنای قیمتگذاری تولیداتشان بودند.

وی ادامه داد: سال گذشته که قیمت دلار حدود 3700 تومان بود، قطعهسازان درخواست محاسبه قیمت 3500 تومانی را در تعیین قیمت محصولاتشان داشتند که این مساله نهایی نشد و موضوع ادامه پیدا کرد تا اینکه حالا نرخ دلار به 4700تومان رسیده و در این شرایط نرخ ارز قطعهساز 300 تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، نرخ ارز مرجع قیمتگذاری قطعات خودرو 3200 تومان بود که حالا به 3500 تومان افزایش یافته است.

بهنیا با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز و همچنین رشد قیمت مواد اولیه تولید قطعات از جمله مواد پتروشیمی این محصولات به دولت برمیگردد، افزود: قطعهسازان بخش خصوصی نقشی در افزایش نرخ ارز ندارند، بنابراین دلیلی برای اینکه هزینههای این موضوع از طرف قطعهسازان پرداخت شود وجود ندارد، بلکه دولت باید این هزینهها را تأمین کند.

به گفته وی، خودروسازان و شورای رقابت، دولتی هستند و در حال حاضر نیز افزایش قیمت عوامل تولید به منشأ دولتی برمیگردد که این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

سخنگوی انجمن قطعهسازان با بیان اینکه رشد 300 تومانی نرخ دلار در تعیین قیمت قطعات تأثیر ناچیزی دارد، گفت: قیمت قطعات خودرو از این محل کمتر از 2 یا 3 درصد افزایش خواهد داشت و البته باید توجه داشته باشیم که خودروسازان طی ماههای اخیر قیمت محصولات خود را بر اساس مصوبه شورای رقابت افزایش دادهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها