احتمال لغو سفر ولیعهد سعودی به انگلیس درپی اعتراض فعالان حقوق بشری تقویت شد

جنایت علیه بشریت، داغی بر پیشانی بن‌سلمان

جنایات عربستان سعودی در یمن و فشارهای حکمرانان ناپخته و ماجراجوی این کشور بر شهروندان موجب شده تا پرونده نقض حقوق بشر عربستان روز به روز قطورتر از گذشته شود. داغ نقض حقوق بشر در داخل وخارج از عربستان آنچنان سهمگین بود که سفر برنامه ریزی شده محمد بن سلمان به انگلستان را با چالش مواجه کرده است. برخی منابع خبری دیروز با اعلام این خبر گفتند سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به انگلیس به خاطر فعالیت کمپین فعالان حقوق بشر در این کشور تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۱۱۱۹۱۲۰

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری «عربی21» در گزارشی نوشت: هنوز معلوم نیست سفر بن سلمان چه زمان دیگری انجام خواهد شد. قرار بود سفر بن سلمان به لندن اوایل ماه ژانویه تا ماه فوریه جاری انجام شود، اما یک منبع انگلیسی آگاه که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزئیات بیشتری گفت این سفر تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است. این خبر اما تاکنون از سوی منابع انگلیسی تائید یا رد نشده است.

از چند روز پیش کمپین بزرگی در انگلستان برای اعتراض به سفر بن سلمان انجام شده بود. این کمپین مردمی که با شرکت فعالان مدنی و حقوق بشری شروع شده بود از «ترزا می» نخستوزیر انگلیس خواست بن سلمان را به خاطر نقش او در تجاوز نظامی به یمن تحت عنوان «توفان قاطعیت» و «ارتکاب جنایتهای جنگی» در این کشور به حضور نپذیرد. گروهی دیگر از سازمانهای حقوق بشری انگلیس نیز با برگزاری تجمعی، خواهان لغو سفر بنسلمان به انگلیس شدند. طبق گفته فعالان انگلیسی، فقط در سال 2017 حکم اعدام برای بیش از صد نفر در عربستان اجرا شده است. فعالان حقوق بشری انگلستان با جمع آوری هزاران امضا، توماری را برای نمایندگان پارلمان فرستادند.

نامه نمایندگان انگلیسی

نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز با امضای نامهای از نخست وزیر این کشور خواستند سفر ولیعهد عربستان به لندن را لغو کند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، 17نفر از نمایندگان مجلس عوام انگلیس در نامه خود بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان را مسئول موارد خطرناک نقض حقوق بشر در جنگ علیه یمن دانستند که منجر به بروز بحران انسانی بزرگی در این کشور شده است. طبق این نامه، بیش از 70 درصد از اعدامهایی که در عربستان انجام شد پس از آن بوده است که بن سلمان به عنوان ولیعهد کار خود را آغاز کرد. همچنین در دوره ولیعهدی بن سلمان کشور قطر تحریم شده و حقوق شهروندی اصلی در این کشور و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نقض شده است.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکید کردند، ولیعهد عربستان از دولت بحرین که فعالان را سرکوب، بازداشت و حکمهای ظالمانهای را در حقشان صادر میکند، حمایت میکند. براساس این نامه، ولیعهد عربستان به شکلی مستقیم دستور بمباران یمن را داد و همین موضوع موجب کشته و زخمی شدن دهها هزار نفر در یمن شده است. جنگ یمن شیوع گسترده وبا و گرسنگی و قحطی سراسری مردم را به دنبال داشته است. این نمایندگان افزودند، جنگ یمن موجب شکلگیری بدترین بحران انسانی جهان شد و با وجود این، انگلیس همچنان به عربستان سلاح میفروشد.

پیشتر نیز دو وکیل انگلیسی اعلام کرده بودند درخواست لغو عضویت عربستان را در شورای حقوق بشر سازمان ملل براساس شکایت خانواده 60 زندانی سعودی دارند. این دو وکیل از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند در یک جلسه فوقالعاده لغو عضویت عربستان را در شورای حقوق بشر بررسی و نقض حقوق بشر را در این کشور محکوم کند. سازمان عفو بینالملل و سازمان دیدبان حقوق بشر نیز خواستار لغو عضویت عربستان در شورای حقوق بشر شده و تاکید کردند عضویت این کشور اعتبار شورا را زیر سوال میبرد.

سلاح انگلیسی در دست جنایتکاران

درهمین حال روزنامه گاردین با اشاره به تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن نوشت: شرمآور است که از سلاحهای انگلیسی در آنجا استفاده شود و دستیاران انگلیسی برای طولانی شدن عمر جنگ و افزایش درد و رنج غیرنظامیان یمنی به این ائتلاف، خدمات ارائه کنند.

گاردین، ولیعهد سعودی را اینگونه توصیف کرد که وی حکمران واقعی در عربستان است و طرفدار تفکر شلاق زدن، شکنجه و عدم برگزاری انتخابات است. درهمین رابطه فردی به نام امکلثوم باعلوی که یک وکیل زن انگلیسی ـ یمنی تبار است از دادگاه انگلستان خواست در صورت سفر محمد بن سلمان، او را بازداشت کند.

گفتنی است طی یک هفته گذشته فعالان شبکههای اجتماعی در انگلیس تصاویری از کامیونها را در خیابانهای لندن منتشر کردند که روی آن عکس و شعارهایی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نقش بسته بود. روی یکی از این کامیونها تصویر بزرگی از بن سلمان دیده میشود که زیر آن نوشته است: انگلیس نباید میزبان محمد بن سلمان، جنایتکار جنگی باشد.

سازمان عفو بینالملل نیز در یک گزارش جدید از نقض نظام مند حقوق بشر در عربستان به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه پیشرفت این کشور خبر داد و نوشت: عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان در نشست هفته پیش مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفته بود، ریاض در نظر دارد با اجرای طرحهای جدید، تغییراتی اساسی در کشور ایجاد کند، اما اگر عربستان واقعا به دنبال پیشرفت است، باید در کشور تغییرات اساسی و ساختاری به وجود آورد.

عفو بینالملل همچنین از حملات کور و بی هدف عربستان به یمن و نقض حقوق بشر از سوی ائتلاف تحت امر ریاض در آن کشور به عنوان مصادیق نقض حقوق بشر در منطقه یاد کرد و افزود، عربستان مدارس، بیمارستانها و خانههای مسکونی مردم یمن را بمباران میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها