بهانه‌جویی آمریکا برای حمله نظامی به سوریه

یک بار دیگر مقامات آمریکایی با طرح ادعای استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی برنامه حمله نظامی به این کشور را در سر می‌پرورانند. یک مسئول ارشد آمریکایی در این باره گفته است واشنگتن حق انجام اقدام نظامی برای ممانعت از دمشق در به‌کارگیری سلاح شیمیایی را برای خود محفوظ می‌داند. این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که از چند روز پیش سناریوی استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی در محافل سازمان ملل مطرح و به‌رغم انکار سوریه، کشورهای غربی درصدد اثبات آن برای بهره‌برداری‌های خود هستند.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۴۹

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه اسکای نیوز، یک مسئول ارشد آمریکایی مدعی شد، حملات اخیر نشان میدهد سوریه بهرغم توافقنامه سال 2013 برای نابودی برنامه تسلیحات شیمیایی خود همچنان این سلاح را تولید میکند. شاید هم هنوز انبارهایی از این سلاح را نزد خود نگه داشته باشد. این مسئول که خواست نامش فاش نشود، افزود: نیروهای دولتی سوریه همواره از این سلاح استفاده میکنند. سوریه شاید انواع جدیدی از سلاح را چه برای بهبود قدرت خود و چه برای فرار از مجازات بینالمللی ساخته باشد. او گفت: آمریکا حق اقدام نظامی علیه دولت سوریه را برای ممانعت یا مقابله با استفاده از سلاح شیمیایی برای خود حفظ میدارد. آمریکا پیشتر در واکنش به حمله شیمیایی در خان شیخون به فرودگاه الشعیرات سوریه حمله کرده بود.

چند روز پیش وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، این کشور به توافق منع استفاده از سلاح شیمیایی پایبند است و دیگر مواد شیمیایی ندارد. از سوی دیگر واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز طی سخنانی در نشست شورای امنیت گفت: روسیه به کارگیری یک راهکار جدید بینالمللی برای انجام تحقیقات شفاف و معتبر در مورد استفادهکنندگان از سلاحهای شیمیایی در سوریه را پیشنهاد میدهد. با این حال آمریکاییها همچنان سوریه و روسیه را به انجام حملاتی شیمیایی در شمال سوریه متهم میکنند .

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک اظهار نظر مدعی شده بود روسیه در حمله شیمیایی انجام شده در سوریه مقصر است.وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی با موضوع تسلیحات شیمیایی در پاریس در این باره ادعا کرد: در نهایت این روسیه است که مسئولیت قربانیان تسلیحات شیمیایی در غوطه شرقی واقع در سوریه و تعداد بی شماری از دیگر سوریها را به عهده دارد؛ چرا که مسکو در سوریه حضور یافت! اظهارات خلاف واقع تیلرسون در حالی مطرح میشود که سازمان منع و گسترش تسلیحات شیمیایی در سالهای گذشته خلع سلاح سوریه از این گونه تسلیحات را اعلام کرده بود. دو سال پیش تمام تاسیسات شیمیایی سوریه از سوی سازمان ملل بررسی و منهدم شد.

در یک خبر دیگر مربوط به سوریه گفته میشود دمشق با ارسال نامهای به سازمان ملل عملیات ترکیه در شهر عفرین را تجاوز آشکار و اشغالگری دانسته و تأکید کرده است بر همین اساس با نیروهای ترکیه تعامل خواهد کرد . ترکیه اخیرا با همکاری شورشیان ارتش آزاد سوریه عملیاتی را علیه کردهای سوریه در شهر عفرین آغاز کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها