شیوه زندگی ایلی، غذاها و خوراکی‌های محلی، صنایع دستی تولیدی انگشتان زنان، بازی‌های محلی در کنار آواها و نواهایی با گویش‌های مختلف از جاذبه‌های بومی کهگیلویه و بویراحمد است که کمتر به آن توجه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۸۷۷۶

به گزارش ایرنا، آداب ، رسوم و میراث معنوی مردم کهگیلویه و بویراحمد افزون بر جاذبههای طبیعی و تاریخی، گنجینههای ناشناخته این استان هستند، جاذبههایی که افزون بر درآمدزایی فرصتی برای تجربههای تکرار ناشدنی در گردشگری است.

اگرچه بخش عمده سه میلیون گردشگر امسال این استان برای دیدن مناظر طبیعی به این استان سفر کردند اما بخش زندگی اجتماعی و آداب و رسوم مردم محلی درجای جای این منطقه از چشمها پنهان مانده است.

این بخش از ایران سوغاتیها، خوراکیهای محلی، لباسهای محلی، صنایع دستی، موسیقی بومی و بازیهای محلی مخصوص به خود را دارد که ممکن است در دیگر استانهای ایران قابل تجربه نباشد.

آواها و نواها

موسیقی محلی، صدای دلنشین لالایی زنان بهویژه در مناطق روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستاییان در هنگام برداشت محصول همخوانی میکنند از جاذبههای مردم شناسی در کهگیلویه و بویراحمد است که سفر به این استان را منحصر به فرد میکند.

غذاهای محلی

آش دوغ، شله ماشکی (ماش)، شله بادامی، آش کارده، شله لیزک، آبگوشت، آش دنگو، نان بلوط و دمپخت گوشتی از جمله غذاهای محلی در کهگیلویه و بویراحمد است که شاید چشیدن یکبار آن برای مسافران باعث رواج مصرف غذاهای سالم دردیگر نقاط کشور شود.

آیینها

آیینهای ازدواج موسوم به عروس برون با رقص دستمال، آیین شاهنامه خوانی و سنتهای کهن عید نوروز از جلوههای زیبای مردم شناسی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بازیهای محلی

یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال از مهمترین بازیهای محلی در کهگیلویه و بویراحمد است که نقش مهمی در نشاط روحی دارد.

سوغاتیها

خوراکیهایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتیهای بومی محلی کهگیلویه و بویراحمد است.

صنایع دستی

دست بافتهها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیمهایی که به صورت تابلو فرش تهیه میشود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازههای مختلف تهیه میشود از دیگر سوغاتیهای این استان است.

ثبت ملی 59 اثر معنوی کهگیلویه و بویراحمد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 59 اثر معنوی مردم این استان در زمینههای میراث فرهنگی و آداب و رسوم در پنج سال اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مسعود شفیعی افزود: گلیم مشته، جاجیم بافی، مشک دوزی، دست بافته گچمه، سیاه چادر بافی، گلیم نقش برجسته و خیش بافی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده از کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: شالی کاری، بازی کل کله برد، جشن انار و آیینهای ازدواج از دیگر آثار معنوی ثبت ملی شده در این استان است.

شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی آثار معنوی راهبرد میراث فرهنگی برای پیشگیری از به فراموشی سپرده شدن و احیای صنایع دستی، بازیها، آیین و سنتهای مردم است.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از 700 اثر ملی در فهرست آثار ملی دارد.

61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،
40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،
19 گورستان،17 استودان، 13 پل،
13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی دارد.

نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است

برنامههای معرفی جاذبههای مردم شناسی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ثبت ملی جاذبههای مردم شناسی، حضور در نمایشگاههای بین المللی و کشوری در سایر استانها، جشنوارههای غذا، موسیقی و صنایع دستی و برپایی بازارچههای صنایع دستی و جشنها در مناطق گردشگری بویژه در فصول بهار و تابستان از برنامههای این اداره برای فراهم کردن سفری به یادماندنی برای گردشگران است.

محمود باقری وجود بیش از 2 هزار جاذبه طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و گفت: گردشگری بهعنوان سومین صنعت درآمدزای کشور که برعکس نفت تمام ناشدنی نیز هست نیازمند کشف تجربههای تکرار ناشدنی برای جذب ایرانگردان و جهانگردان است.

وی بیان کرد: غذاهای محلی، آواها و نواهای سنتی، پوشش لباس محلی که در جشنوارهها معرفی میشود در کنار طبیعت زیبا و ایجاد زیرساختهای گردشگری در مناطق گرمسیری و سردسیری میتواند صدها فرصت شغلی ایجاد کند.

وی بیان کرد: هر ساله گردشگران زیادی در دنیا با هدف تجربه طعمهای جدید راهی سفر میشوند که این امر نشان دهنده نیاز به ایجاد زیرساختهای گردشگری در سیاه چادرها و طبیعت بکر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه میلیون گردشگر در امسال از جاذبههای این استان دیدن کردند که با افزایش زیرساختها میتوان ضمن افزایش زمینه حضور ایرانگردان و جهانگردان از این ظرفیت در افزایش درآمد مردم بهره بیشتری برد.

وی ایجاد اقامتگاههای بوم گردی، برپایی جشنوارهها را در زمان پیک حضور گردشگران، تقویت زیرساختهای پذیرش گردشگر مانند اردوگاههای رفاهی و تفریحی را از برنامهها میراث فرهنگی برای رونق صنعت گردشگری در این استان دانست.

حرم بیبی حکیمه(س) خواهر امامرضا(ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبههای طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.

این استان با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مترمربع وسعت و جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریاییها جزئی از خاک تمامی حکومتهای ایران بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها