مجلس از امروز، گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 را بررسی و درباره آن تصمیم نهایی می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۱۷۱۶۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، لایحه پیشنهادی 1194 هزار میلیارد تومانی بودجه 97 کل کشور، 19 آذر از جانب رئیسجمهور تقدیم مجلس شد. لایحهای که دولت میگوید عملکردی است و توجه خاصی به ایجاد اشتغال شده است.

پس از آنکه نمایندگان در مدت ده روزه تعیین شده، پیشنهادهای خود را به کمیسیونهای تخصصی ارائه کردند، با تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه که متشکل از تمام اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و سه نفر از هر یک از کمیسیونهای تخصصی است، لایحه بودجه در حدود 40 جلسه کاری طی سه هفته و با حضور برخی مقامات دستگاههای اجرایی کشور به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت به تصویب اعضای این کمیسیون رسید.

در ادامه به مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس پرداخته شده است.

افزایش حقوق

در بررسی اجمالی بندهای این لایحه،میتوان به افزایش حقوق گروههای مختلف حقوقبگیر اشاره کرد.

آنچه با هماهنگی دولت و کمیسیون تلفیق در این باره صورت گرفت، دولت موظف شد در سال آینده حقوق و مزایای مستمر گروههای حقوقبگیر را به گونهای افزایش دهد که متوسط رشد حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال جاری کمتر از پنج میلیون تومان است، به صورت پلکانی نزولی، از 5 تا 20 درصد باشد.

بهاین ترتیب، حقوق کارکنانی که بیش از پنج میلیون تومان دریافت کنند، افزایش نخواهد یافت. متناسبسازی حقوق بازنشستگان نیز از دیگر بندهای لایحه بودجه پیشنهادی دولت و نیز مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بود.

دولت پیشنهاد یکهزار میلیارد تومان برای متناسبسازی حقوق بازنشستگان داده بود که کمیسیون تلفیق آن را به 2000 میلیارد تومان افزایش داد. همچنین 350 میلیارد تومان برای بازنشستگان آموزشوپرورش در نظر گرفته شد.

قیمت حاملهای انرژی

دولت در لایحه پیشنهادی خود، درخواست درآمد 17هزارو400 میلیارد تومانی را از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی برای ایجاد اشتغال کرده بود. کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالفت کرد و مقرر شد دولت 13 هزار میلیارد تومان از سایر محلها برای اشتغال در سال آینده کسب درآمد کند. به این ترتیب طبق آنچه در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است، در سال آینده قیمت حاملهای انرژی از قبیل بنزین و گازوئیل افزایش نمییابد. البته این موضوع باید به تصویب نهایی مجلس برسد.

یارانهها

اما در مورد هدفمندی یارانهها، دولت پیشنهاد کسب درآمد 37 هزار میلیارد تومانی داشت که مورد موافقت کمیسیون تلفیق قرار گرفت. در این حال دولت همانند سالهای گذشته مکلف به حذف یارانه دهکهای بالا و پردرآمدهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها