تشکیل ائتلاف شیعیان با حضور بیشتر جریان‌های شیعی فعال در عرصه سیاسی عراق و جمعی از احزاب مستقل اهل تسنن و کردها می‌تواند زمینه ساز پیوستن برخی دیگر از گروه‌های شیعی به ائتلاف باشد.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۵۷

با وجود اینکه تلاشهای زیادی برای ایجاد شکاف میان شیعیان عراق و تضعیف آنها در روند انتخاباتی این کشور در جریان است، اما شیعیان در اولین قدم موفق شدند موانع ائتلاف میان جریان حیدرالعبادی نخستوزیر و نیروهای الحشد الشعبی و جریان تحت امر عمار الحکیم را از میان بردارند.

براساس توافقنامهای که میان حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و هادی العامری، دبیر کل سازمان بدر به امضا رسید، ائتلاف نصر عراق روی ویرانههای اقدامات تجزیه طلبانه تشکیل شد و توانست مانعتراشیها برای ایجاد شکاف میان شیعیان این کشور را که عمدتا با هدایت سفیر عربستان در عراق دنبال میشود، ناکام بگذارد. هنوز چند ساعتی از این اتفاق نگذشته بود که عمار الحکیم، رهبر جریان الحکمه عراق نیز به این گروه ملحق شد، تا این جریان با قدرت بیشتری وارد فضای انتخاباتی عراق در بهار سال آینده (22 اردیبهشت ماه) شود و تعداد احزاب و گروههای حاضر در این ائتلاف بزرگ به عدد 64 گروه برسد.

تشکیل این ائتلاف میتواند از تکثر احزاب شیعی موجود در عرصه داخلی عراق که به عنوان یک تهدید در دور جدید انتخابات مطرح شده، بکاهد و آنها با قدرت بیشتری در انتخابات حاضر شوند. ویژگی مثبت دیگر برای حضور شیعیان در این دور از انتخابات را میتوان در حضور نیروهای الحشد الشعبی دانست. رویکردها و تلاشهای جریانهای شیعی بویژه الحشد الشعبی که با مشارکت تعداد دیگری از اقلیتهای دینی و سیاسی در این کشور به موجودیت تروریستی داعش در عراق پایان دادند، میتواند نقش مهمی در معادلات انتخاباتی این کشور داشته باشد. / مشرق نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها