آلودگی هوا برچه افرادی تاثیر منفی دارد؟
کد خبر: ۱۱۱۵۹۴۶

آلودگی هوا بر همه انسانها تاثیر دارد، اما تاثیر منفی بیشتری روی کسانی دارد که مبتلا به بیماری ریوی هستند. مثل مبتلایان به اسم، برونشیت مزمن، آمفیزم، همچنین روی سلامت کودکان و سالمندان تاثیر منفی میگذارد. این افراد بیماریشان تشدید میشود. خطر عفونت ریوی در این افراد بیشتر میشود، سیستم ایمنیشان تحت تاثیر قرار میگیرد و خطر عفونت بهطور غیرمستقیم بالا میرود. این افراد نسبت به داروهایی که مصر ف میکنند، مقاومت بیشتر پیدا میکنند که نگرانکننده است. درنتیجه بیماریشان تشدید میشود. به دنبال سرفه، خلط و چرکی افزایش مییابد، تنگی نفس ایجاد میشود و بیمار نیاز دارد به اورژانس مراجعه کند.

ریه افرادی که در شهرهای آلوده زندگی میکنند، چه فرقی با ریه افرادی دارد که در روستاها زندگی میکنند؟

آلودگی هوا عملکرد ریهها را کاهش میدهد. حجم ریه این افراد کمتر است. آلودگی هوا باعث کاهش رشد ریه در کودکان در حال رشد میشود، چون ذرات هوا میکروبها را جذب میکند و با خودش میکروب را به ریه میبرد و در نتیجه عفونت ریوی ایجاد میشود.

آیا استفاده از بخور توصیه میشود؟ بخور سرد بهتر است یا بخور گرم؟

استفاده از بخور خیلی توصیه نمیشود. بخور رطوبت ایجاد میکند. ریختن دارو در بخور اصلا توصیه نمیشود. استفاده از بخور در شرایط استثنایی توصیه میشود. چون بخور محیط را برای رشد قارچ آماده میکند. قارچ خطر عفونت ریه و حساسیت را بیشتر میکند. خداوند بینی را آفریده که هوا را مرطوب و گرم کند تا به ریه وارد شود.

برای پیشگیری از عفونتهای ویروسی مثل سرماخوردگی در محیطهای تجمعی مثل کلاس، چه توصیهای دارید؟

استفاده از ماسک معمولی، خطر انتفال عفونت را کم میکند، بنابراین توصیه میشود در مکانهای عمومی استفاده از سیستمهای تهویه، بهترین است.

آیا استفاده از دستگاههای تصفیه هوا توصیه میشود؟

استفاده ازدستگاههای تصفیه به طور کلی خوب است، اما ما نمیدانیم در چه محیطی زندگی میکنیم، چه نوع آلودگی در هوا هست و از کدام دستگاه استفاده کنیم. چون دستگاهها انواع مختلف دارد که برای انواع آلودگیها ساخته شده است. بتازگی دستگاهی در حال ساخت است که بر همه میکروبها موثر است، ولی هنوز به بازار نیامده است.

در روزهای آلوده، آیا فضای داخل ماشین یا داخل منزل هم آلوده است؟

بله، اما با رقت کمتر نسبت به محیط بیرون. بهتر است افردبیمار در روزهای آلوده ترددشان کمتر باشد. استفاده از ماسک به آنها توصیه میشود. این ماسکها باید هفتهای یکبار تعویض شود.

آلودگی داخل منزل هم داریم؟

بله. آلودگی ناشی از پخت و پز، اسپریها، افشانهها، شویندهها، ولی مهمترین آن استعمال سیگار و قلیان، انواع دود و مواد مخدر است.

برونشیت مزمن چه بیماریای است ؟ این افراد چه اقدامی برای سالم ماندن در آلودگی هوا باید بکنند؟

این بیماری باعث درگیری راههای هوایی میشود و عامل اصلی آن سیگار، قلیان و انواع دود است. درگیری راههای هوایی غیرقابل برگشت است. مهمترین راه پیشگیری قطع مصرف سیگار و قلیان است. درمان این افراد با استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و آنتیهیستامین است. این افراد نباید هنگام آلودگی از منزل خارج شوند و از سبزیجات و میوه تازه استفاده کنند. مصرف غذای دریایی بویژه ماهی به آنها توصیه میشود و به سیستم ایمنی کمک میکند. همچنین به افرادی که حساسیت دارند هیدراته کردن و مصرف مایعات کمک میکند.

به کسی که هنگام بارندگی دچار سرفه مزمن میشود، چه توصیهای دارید؟

احتمالا دچار آسم است. هوای مرطوب، آسم را تشدید میکند. باید این فرد به پزشک مراجعه کند. به احتمال زیاد آلرژی از تیپ آسم دارد.

در انتها چه توصیهای به افراد برای کاهش آلودگی هوا دارید؟

مردم ما نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند. بهتر است در روزهای آلوده از وسیله نقلیه عمومی استفاده شود. همچنین استفاده از سوخت الکترونیکی و برقی به جای سوخت فسیلی را توصیه میکنم. خانمهای خانهدار که بیشتر وقت خود را صر ف پختن میکنند، در حداقل زمان این کار را انجام دهند. استفاده کمتر از شومینه به خانوادهها توصیه میشود. افراد سیگاری هم سیگار کشیدن را ترک کنند.

دکتر سیدعلی جواد موسوی

فوقتخصص بیماریهای ریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها