منابع آگاه می‌گویند عدم تمایل بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران ممکن است هرگونه پرداخت خسارت مربوط به سانحه برخورد نفتکش سانچی را با کشتی باری چینی، پیچیده کند.
کد خبر: ۱۱۱۴۸۴۵

به گزارش ایسنا، مسئولیت حقوقی این فاجعه تراژیک هنوز مشخص نشده اما وکلا و بیمهگران میگویند مقصر هر طرفی که باشد، پرداخت خسارت به دلیل اینکه این نفتکش و خدمه آن از ایران بودند با مانع و حتی احتمال بلوکه شدن روبهروست.

موانع احتمالی برای پرداخت خسارت، ناشی از محدودیتهای آمریکا برای مبادلات مالی با ایران است که با وجود امضای توافق هستهای میان ایران و قدرتهای جهان و متعاقب آن رفع تحریمهای بینالمللی علیه تهران در سال 2016، همچنان به قوت خود باقی مانده است. نایجل کوشنر، مدیرعامل شرکت حقوقی W Legal و متخصص ایران در این باره اظهار کرد: هرگونه فرآیند پرداخت خسارت پیچیده خواهد بود، زیرا چهار مساله بیمه مختلف شامل خود کشتی یا بدنه، محموله، آلودگی و جان باختگان وجود دارد.

به گفته وی، احتمالا پرداخت خسارت برای شرکتهای بیمه کاملا قانونی خواهد بود اما در عمل تقریبا ناممکن است. شرکتهای بیمه متعددی درگیر این سانحه هستند که مستلزم پرداختهای متعدد است.

اما با وجود امضای برجام در سال 2015 مؤسسات مالی آمریکایی تحت تحریمهای آمریکا، حق تجارت با ایران را ندارند. گرچه بانکهای غیر آمریکایی میتوانند با ایران همکاری کنند اما وکلا میگویند هرگونه مبادلهای که شامل دلار آمریکا باشد، میتواند مشکلساز باشد، زیرا نباید از طریق سیستم مالی آمریکا انجام شود و این مساله میتواند فرآیند پرداخت خسارت را در عمل دشوار کند.

بانکها و اشخاص همچنان از تجارت با اشخاص یا نهادهایی که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارند، منع شدهاند که باعث احتیاط بیشتری درخصوص هرگونه فعالیت و همکاری با ایران میشود.

مبادلات با استفاده از سایر ارزها امکانپذیر است اما وکلا میگویند بانکهای غربی بزرگ به دلیل نگرانی از نقض احتمالی تحریمهای آمریکا برای همکاری با ایران، محتاط هستند. به عنوان یک مساله کلی با وجود تسهیل تحریمها که تحت برجام ایجاد شده است، همچنان دشواری زیادی در فرآیند پرداخت بانکهای غربی به همتایان ایرانیشان با استفاده از هر ارزی که باشد، وجود دارد. برای این سانحه بخصوص بسته به منبع اعتبارات بیمه و فرآیندی که قرار است خسارت به دریافتکنندگان ایرانی پرداخت شود، ممکن است مشکلاتی برای افراد ذینفع وجود داشته باشد.یک مقام دولتی ایرانی در این باره اظهار کرد، گرچه در پرونده برخورد سانچی، ممکن است مشکلات بانکی وجود داشته باشد، با این همه وی به این نسبت به پیدا شدن یک راهحل خوشبین است.

وی خاطرنشان کرد: بانکهای بزرگ همچنان از انجام مبادلات مالی برای ایران امتناع میکنند اما دهها بانک کوچکتر وجود دارد که مایلند چنین مبادلاتی را انجام دهند. همچنین در این وضعیت فوقالعاده، بانکهای آسیایی بخصوص بانکهای چینی مطمئنا کمک خواهند کرد. روشهای متعددی از جمله استفاده از ارزهای داخلی یا پرداخت بدهیهای ایران در جای دیگر وجود دارد. با اینهمه بانکهای چینی در همکاری با ایران محتاطتر شدهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها