در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران، مجلس نمایندگان آمریکا طرح 41 صفحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران تهیه کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۴۶۳۰

به گزارش فارس، این طرح ضد ایرانی که توسط جمعی از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا از جمله پینتر روسکام، لیز چنی و گروهی دیگر آماده شده است، ادامه تعلیق تحریمهای هستهای ایران را به شروطی منوط کرده که جزئی از توافق هستهای نبودهاند.

جمعه هفته گذشته، دونالد ترامپ تمدید تعلیق تحریمهای مرتبط با هستهای ایران را برای مدت 120 روز دیگر امضا و تأکید کرد این آخرینباری است که تعلیق تحریمهای ایران را تمدید میکند، مگر آنکه اصلاحاتی در برجام اعمال شود.

به نظر میرسد بخشی از مفاد طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای اجابت خواستههای ترامپ است. به عنوان مثال در یکی از بندهای این طرح آمده است: به هیچ عنوان موشکهای بالستیک ایران تحمل نخواهد شد و در صورت پرتاب موشکهایی که در آن از فناوری موشک بالستیک استفاده شود، تحریمهای آمریکا بلافاصه علیه ایران برمیگردد. این طرح همچنین گستره تحریم علیه شرکتهای مرتبط با سپاه پاسداران را افزایش میدهد.

اروپا آماده همراهی آمریکا در تحریم ایران

در همین حال بن کاردین، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا با بیان اینکه امکان گنجاندن برنامه موشکی در توافق هستهای با ایران وجود ندارد، گفت: موشکهای بالستیک، اصلا جزئی از برجام نیستند، بنابراین گنجاندن آنها در قانون، اقدام مناسبی نیست اما حسب اطلاع من، هیچ مشکلی برای تحریم ایران، بابت موشکهای بالستیک وجود ندارد. ما همین حالا یک قانون در این زمینه تصویب کردهایم و به قوانین بیشتری نیاز داریم و میتوانیم این کار را انجام بدهیم و اروپا آماده است با ما همراه شود. این دموکرات ارشد آمریکایی در پاسخ به اینکه پس از اقدام جدید ترامپ درباره برجام گام بعدی چه خواهد بود، گفت که فکر میکند باید نشستهایی با اروپاییها برگزار شود.

به گزارش ایسنا، همزمان با این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به کشورهای مختلف اروپا از 21 تا 27 ژانویه از جمله انگلیس، فرانسه، لهستان و سوئیس در مورد پیشنهاد آمریکا برای بازبینی در برجام با همتایان اروپایی خود گفتوگو خواهد کرد. همچنین مایک پنس، معاون رئیسجمهور آمریکا با هدف مطرح کردن مسائل امنیتی و پیشبرد طرحهای ضدایرانی، راهی غرب آسیا میشود.

حمایت اعضای شورای امنیت از برجام

همزمان با ادامه ادعاهای آمریکا علیه ایران و توافق هستهای، اعضای شورای امنیت در جلسه این شورا که در ارتباط با موضوع منع اشاعه سلاحهای کشتار جمعی برگزار شده بود از برجام حمایت کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در این جلسه حضور داشت، بار دیگر بر ضرورت پایبندی به برجام تاکید کرد و گفت: لغو برجام پیامی نگرانکننده برای جهان خواهد بود.

اعضای اروپایی شورای امنیت از جمله فرانسه و انگلیس هم از برجام حمایت کردند. اگرچه این حمایت با ادعاهایی درباره فعالیتهای موشکی کشورمان همراه بود؛ به عنوان مثال، نماینده فرانسه در این نشست گفت: برجام، نگرانیهای ما را در زمینه برنامه موشکی پوشش نمیدهد و ما به همین دلیل خواستار گفتوگویی صریح در این ارتباط هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها