سید محمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با جام‌جم:

مراقب خطای راهبردی اروپا باشیم

لغو یک جانبه برجام برای واشنگتن هزینه دارد

به اعتقاد کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل، ترامپ می‌داند که اروپایی­‌ها با نگاه واشنگتن در مورد برجام مخالف هستند؛ لذا لغو یک‌جانبه آن برای واشنگتن هزینه دارد. رئیس‌جمهور آمریکا سعی می‌کند این توافق را کاملاً بی‌خاصیت و مدیریت کند.
کد خبر: ۱۱۱۴۴۷۳
لغو یک جانبه برجام برای واشنگتن هزینه دارد

به گزارش جام جم آنلاین، «مراد عنادی»،کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص تاکتیک­‌های ترامپ برای مدیریت اختلاف دیدگاه آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد برجام، با اشاره به اینکه واشنگتن برای کاستن هزینه­‌های اقدام خود در قبال برجام آن را بی­ خاصیت می­‌کند، بیان داشت: ترامپ از نگاه متفاوت اروپایی­ها در قبال برجام مطلع است.

وی با توجه به هدف مواضع اخیر واشنگتن به دنبال شروطی که ترامپ برای باقی‌ ماندن آمریکا در برجام مطرح کرده است، گفت: این سناریوسازی‌ها برای این است که آمریکایی‌ها تلاش دارند فضا را به سمت بحث‌های موشکی و منطقه‌ای ببرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر استراتژی آمریکایی­‌ها در قبال برجام علی‌رغم بدرفتاری آن­ها در قبال این توافق اشاره داشت: آن­ها سعی دارند همان پوسته برجام را حفظ کنند و در کنار آن تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم را سازمان‌دهی و اجرا کنند.

وی با اشاره به تاکتیکی که رئیس­ جمهور آمریکا برای متفاوت نشان دادن رویکرد خود در سیاست خارجی اتخاذ کرده است، تأکید داشت: ترامپ در وهله نخست می‌خواهد به افکار عمومی آمریکا و طرفداران این کشور در رژیم صهیونیستی و عربستان نشان دهد به مواضعی که در زمان انتخابات اتخاذ کرده پایبند است و ادامه‌دهنده راه اوباما نیست.

عنادی با توجه به رویه کاسب­کارانه دونالد ترامپ گفت: او می‌خواهد راه خود را که با سیاست سخت و جدی همراه است، دنبال کند. بحث برجام یکی از این موضوعات است. رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه تلاش می­‌کند هزینه­‌های آن را به حداقل برساند.

وی با تأکید بر تفاوت دیدگاه واشنگتن و کشورهای اروپایی به برجام و تلاش اروپایی­‌ها برای حفظ آن اشاره داشت: اروپایی‌ها به برجام نگاه دیگری دارند. آن­ها به این توافق به عنوان یک الگوی عدم اشاعه نگاه می‌کنند و آن را به امنیت اروپا مربوط می­‌دانند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نوع اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد خواسته­‌های خود تأکید داشت: ترامپ می‌داند که اروپایی­‌ها با نگاه واشنگتن در مورد برجام مخالف هستند؛ لذا لغو یک‌جانبه آن برای واشنگتن هزینه دارد. بر این اساس رئیس‌جمهور آمریکا سعی می‌کند این توافق را کاملاً بی‌خاصیت و مدیریت کند.

وی با توجه به تلاش واشنگتن برای افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت ترامپ سعی می­‌کند تحریم‌ها را نیز در کنار بی‌خاصیت کردن برجام تشدید کند و به طرفداران خود این پیام را بدهد که آمریکا به خواسته­‌های خود رسیده است؛ لذا ترامپ به دنبال وضع تحریم­‌های جدید علیه جمهوری اسلامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها