گرچه نمی‌توان با کمرنگ شدن حضور انسان‌ها در بازی سرنوشت جنگید، اما می‌توان با خاطرات و لحظات نابی که با آنها داشت تا مدت‌ها و سال‌ها لذت برد. اگر از طرفداران فوتبال که از اوایل قرن 21 این ورزش جذاب را دنبال می‌کنند، در مورد خاطره‌سازترین بازیکن در مستطیل سبز سوال شود بی شک بخش زیادی از آنها نام رونالدینیوی برزیلی را در بالای لیست خود قرار می‌دهند. خاطرات به جا مانده از بازی فوق‌العاده، تکنیک ناب و سرعت مثال زدنی او به قدری در خاطرات و ذهن هواداران فوتبال نقش بسته که خبر روز گذشته رسانه‌ها از قول برادر و مدیر برنامه‌های رونالدینیو بار دیگر این لحظات خوش را زنده کرد. روبرتو آسیس، برادر و مدیربرنامه‌هایش با این جملات پایان کار شاعر فوتبال را اعلام کرد: بله، رونالدینیو از فوتبال خداحافظی کرد. حالا باید یک خداحافظی خوب برای او ترتیب بدهیم. یک خداحافظی بزرگ که شاید در ماه آگوست و بعد از جام‌جهانی 2018 رخ بدهد.
کد خبر: ۱۱۱۴۱۵۵

تا زمانی که دوستان و اطرافیان رونالدینیو بهدنبال ترتیب دادن برنامه خداحافظی برای او باشند، هواداران قدیمی فوتبال و آن دسته که سنشان اجازه نداد بازیهای ستاره برزیلی را از تلویزیون ببینند، این فرصت را دارند که با یک جستوجوی ساده در اینترنت بخشهایی از هنرنمایی او را ببینند. برای رسیدن به نقطههای ابتدایی این هنرنمایی، باید فلاش بکی به سالهای نخست قرن جاری زد که جوانی حدودا 20 ساله در تیم گرمیو برزیل تمام توجهات را به سمت خود جلب کرده بود. در سال 2001 پاریسن ژرمن که آن دوران مثل این روزها متمول نبود توانست با هزینهای کم گوی رقابت را از دیگران ربوده و او را جذب کند. جرومی لروی، بازیکن سابق PSG در مورد نحوه تمرین کردن رونالدینیو اینطور میگوید: او تمام طول هفته را استراحت میکرد و فقط جمعهها به تمرین میپرداخت تا برای بازی روز شنبه آماده شود.

کمتر کسی تصور میکرد مسابقات جام جهانی در دو کشور آسیایی کرهجنوبی و ژاپن قرار است به سکوی پرتاب یکی دیگر از ستارههای برزیل تبدیل شود. رونالدینیوی جوان در کنار ستارگانی همچون رونالدو، ریوالدو و کافو توانست جام جهانی را بالای سر برده و بسیاری از باشگاهها را به خرید خود مجاب کند. جنگ منچستر یونایتد و بارسا بر سر خرید او بالا گرفت اما این آبی اناریپوشان بودند که با 21 میلیون پوند او را به نیوکمپ بردند. هر فردی که بخواهد زندگی رونالدینیو را بنویسد، از اینجا به بعد را با دو پرسش مهم ادامه میدهد. اول اینکه چطور بازیکنی همچون او در 5 سال حضور در بارسا توانست به این اندازه در اوج باشد.

دو قهرمانی در لالیگا، دو قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا افتخاراتی بود که پسر کوچک برزیل در لباس بارسا موفق به کسب آنها شد. در فاصله سالهای 2004 تا 2006 نیز سه بار متوالی بهعنوان مرد سال فیفا انتخاب شد. یکی از درخشانترین لحظات او بازی با رئال در سال 2005 در سانتایگو برنابئو بود که با نتیجه 3 بر صفر به نفع بارسا تمام شد و لحظه به یاد ماندنی دست زدن طرفداران رئال در پایان بازی برای او تا مدتها در قاب تصاویر تلویزیونی باقی ماند. رونالدینیو در همان زمان پاس معروفی را ابداع کرده بود با نگاه کردن به یک طرف، توپ را به طرف دیگر میفرستاد تا هم حریف را گیج کند و هم بازیکن خودی را در موقعیت بهتر قرار دهد.

سوال دومی که باید به آن اشاره شود این است که چطور یک ستاره میتواند به این سرعت افول کند. حقیقت تلخ این است که رونالدینیو از سال 2006 به بعد این نوع پاس دادن را در شیوه زندگی خود نیز تسری داد. او هنوز در فوتبال حضور داشت، اما حواشی بر بخشی زیادی از زندگیاش سایه انداخته بود. همین حواشی موجب شود وقتی پپ گواردیولا به بارسا بیاید یکی از اولین اقداماتش بیرون گذاشتن او باشد. دوباره سر و کله مشتریهای پیدا شد و این بار هم یکی دیگر از تیمهای شهر منچستر (من سیتی) و میلان ایتالیا بهدنبال جذب او رفتند اما روسونریها در این مسیر موفق شدند.

فلامینگو، اتلتیکو مینیرو و فلومینزه در برزیل و کوئرایتارو در مکزیک باشگاههایی بودند که طی سالهای بعد پذیرای ستارهای شدند که دیگر در حال افول بود.

زمانیکه رونالدینیو به برزیل بازگشت از یکی از دوستانش سوال شد که آیا او میتواند بار دیگر موفقیتهایش را ادامه دهد یا خیر. پاسخ او نشان داد که چرا ستاره برزیلی دیگر همچون گذشته نشد: «ادامه موفقیت او بستگی به این دارد خوشگذرانیهایش را یک ساعت کمتر کند.»

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها