دانشجویان ایرانی نرم افزار لب خوانی طراحی کردند

نرم افزار تشخیص گفتار از روی حرکات لب توسط فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه مهندسی پزشکی صنعتی امیرکبیر طراحی شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۹

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری طرح، کاربرد سامانههای لبخوانی رایانهای را در تشخیص فرامین ناتوانان گفتاری، تشخیص برخی کلمات خاص، مکملبازشناسی گفتار صوتی و همچنین کاربردهای نظامی و اطلاعاتی و حفاظتی ذکر کرد.
رضاشالباف گفت: فرآیند بازشناسی تصویری گفتار شامل دو مرحله استخراج ویژگی از دنباله تصاویر لب و طبقهبندی ویژگیها به دست آمده است.
وی افزود: ویژگیهای گفتاری تصویر حرکات لب این افراد که دارای رنگ پوست و ظاهر متفاوتی بودند به کمک طراحی یک الگورتیم جدید استخراج شده و در مرحله بعد با استفاده از الگوریتم مدل مخفی مارکوف؛ حرکات و گفتار تصویری تشخیص داده شد.
شالباف گفت: این نرمافزار به معلولینی کمک میکند که دچار آسیب در سیستم صوتی بوده و قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند این افراد معمولا توانایی انجام صحیح حرکات لب و شکلی که برای تکلم لازم است را داشته ودر حالت ایدهال میتوان با انجام لبخوانی به مقصود آنها پی برد.
مجری طرح اضافه کرد: بهرهگیری از اطلاعات تصویری ازشکلهای لب و حرکات آن، دقت و اطمینان سیستمهای تشخیص اتوماتیک گفتار صوتی را خصوصا در محیطهای نویزی به طور قابل توجهی بهبود میدهد.
وی خاطر نشان کرد: درکاربرد حفاظتی ، این سامانه میتواند با بهرهگیری از حرکات لب و بدون ثبت سیگنال صوتی، کلمات خاصی را شناسایی و تصویر گوینده آن را در مراکز عمومی و محلهای تردد ثبت کند.
شالباف گفت: آزمایش این نرمافزار بر روی مجموعه دادگان جمعآوری شده شامل 20 نفر زن و مرد بین سنین 20 تا 50 سال صورت گرفته و روی 6 واژه گفتاری 1،2،3،4،5،6 با 91 درصد موفقیت ، بازشناسی گفتار انجام شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها