حبس ابد،‌ مجازات طرفداران محمد مرسی

دادگاه جنایی مصر دیروز سه‌شنبه 17 نفر از هواداران محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق این کشور را به اتهام ارتکاب خشونت در جریان حمله نیروهای امنیتی به تحصن هواداران مرسی در میدان النهضه، به حبس ابد محکوم کرد.
کد خبر: ۱۱۱۱۵۴۵

این دادگاه همچنین 245 نفر دیگر را در همین پرونده به 3 الی 15 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ 26/2 میلیون دلار بهدلیل آسیب رساندن به تاسیسات در آن منطقه محکوم کرد.

دادگاه جنایی قاهره 115 متهم این پرونده را تبرئه کرد. این پرونده قضایی مربوط به حوادثی است که پس از حمله نیروهای امنیتی به تحصن هواداران مرسی در میدان النهضه در شهر الجیزه و میدان رابعه العدویه در شهر نصر قاهره رخ داد.

در سال 2013 میلادی در جریان حمله نیروهای امنیتی به هواداران مرسی که در اعتراض به برکناری رئیسجمهور منتخب خود توسط ارتش در این دو میدان تحصن کرده بودند، صدها نفر از آنها و تعداد کمی از نیروهای امنیتی کشته شدند. دادستانی مصر در ماه آوریل سال 2015 میلادی پرونده متهمان را به دادگاه ارجاع داد و اولین جلسات رسیدگی به اتهامات این افراد، در جولای همان سال برگزار شد. متهمان میتوانند درخواست تجدید نظر خود درباره این حکم را به دیوانعالی مصر که عالیترین دادگاه استیناف در این کشور به شمار میرود، تقدیم کنند.

از زمان عزل مرسی از قدرت در سال 2013 میلادی، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دستکم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کردهاند. تاکنون صدها نفر از هواداران مرسی در پروندههای گروهی به اعدام محکوم شدهاند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بیسابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمانهای بینالمللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگرتر از رژیم مبارک دانستهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها