حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تولید محصولات و عرضه خدمات صادرات محور به عنوان یکی از رویکردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید در برخی از مناطق کشور به بار نشسته و در برخی دیگر از استان‌ها همچون آذربایجان غربی با نگاه مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی استاندار جدید در حال شکل گیری است.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۵۷

به گزارش ایرنا، وجود ظرفیتهای اقتصادی با ارزش افزوده بالا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در آذربایجان غربی از یک سو و مرزی بودن این استان از سوی دیگر حمایت دولتمردان از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به عنوان یک تکلیف اولویت دار مطرح کرده است.

امسال برخی از محصولات کشاورزی این استان همچون میوههای هسته دار، سیب و انگور یکی پس از دیگری با مشکلات عدیده فروش مواجه شد و پایین بودن قیمت در بازار داخلی، خسارتهایی را به کشاورزان وارد کرد تا جای خالی سرمایه گذاری در صنعت بسته بندی و صادرات این محصولات نیز احساس شود. بخش معدن آذربایجان غربی نیز از دیگر مزیتهای اقتصادی این استان برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده و بر اساس اعلام مسئولان، این استان به عنوان قطب نخست طلا و سنگهای تزئینی کشور مطرح است.

برخورداری از 160 معدن فعال سنگ تزئینی در 80 نوع و رنگ مختلف، معادن این استان را به صورت مجموعه ای از سنگهای تزئینی در آورده است و تنها راهکار توسعه این بخش در واژه "حمایت" خلاصه میشود؛ حمایتی که از بهره برداران و سرمایه گذاران باید در عمل تحقق یابد.

اگرچه جذابیتهای سرمایه گذاری در بخش معدن این استان در سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی مربوط به تاریخ چند سال قبل، یعنی مرداد 1393 شمسی است اما بر اساس آن 51 نوع از 68 نوع ماده معدنی کشور در این استان شناسایی شده که 20 نوع آن در مرحله اکتشاف و 31 نوع آن در مرحله بهره برداری است.

وجود زیرساختهای فیزیکی مناسب از جمله 21 شهرک صنعتی، یک شهرک فناوری، 13 ناحیه صنعتی و امکان ایجاد شهرکهای صنعتی مرزی و مشترک با کشورهای ترکیه و عراق نیز از مزیتهای سرمایه گذاری در بخش صنعت این استان به شمار میرود. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمان حاضر مشوقی برای جذب سرمایه گذاران در این استان وجود ندارد اما بر اساس رویکردهای دولت به نظر میرسد که تهیه این مشوقها مفید خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت را از جمله مزیتهای سرمایه گذاری در این استان مرزی عنوان میکند.

جلیل جباری با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری این استان طی یک سال گذشته نسبت به سالهای قبل حدود 20 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در زمان حاضر 35 طرح گردشگری با حجم سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی در مراحل آغاز یا ساخت و ساز قرار دارد که با بهره برداری از آنها برای هزار و 200 نفر شغل ایجاد میشود. وی با اشاره به ظرفیتهای گردشگری سلامت این استان، اظهار کرد: در این بخش 2 مرکز در حال ایجاد بوده و تفاهم نامه ای نیز با چند نفر از ایرانیان مقیم آلمان در سفر هیات دولت به این استان برای احداث هتل بیمارستان منعقد شده است که باید حمایتی لازم از آنان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: توسعه زیرساختهای گردشگری سلامت با هدف جذب اتباع کشورهای همسایه و ایجاد مجتمعهای چند منظوره رفاهی، اقامتی، تفریحی، ورزشی و پذیرایی از اقبال بالای اقتصادی در این استان برخوردار است.

استاندار آذربایجان غربی نیز که حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بهره مندی از ظرفیت مرزی این استان را بارها مورد تاکید قرار داده، طی روزهای اخیر در دیدار با مدیرعامل نمایشگاههای بین المللی وان ترکیه گفته است که فعالان اقتصادی ترکیه ای که علاقه مند به سرمایه گذاری در این استان باشند، مورد حمایت قرار میگیرند. به گفته محمدمهدی شهریاری ،وجود منطقه آزاد ماکو، مناطق ویژه اقتصادی سلماس و سرو، معادن، آثار طبیعی و گردشگری و ظرفیتهای بالای کشاورزی، آذربایجان غربی را به یکی از استانهای مستعد جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل کرده است.

استاندار آذربایجان غربی سیب، انگور و گیلاس را از محصولات تولیدی مهم آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: توسعه صنعت بسته بندی و سورتینگ با هدف هموارسازی مسیر صادرات به بازارهای خارجی جزو برنامههای اولویت دار این استان به شمار میرود. استاندار آذربایجان غربی همچنین از برگزاری نمایشگاههای مشترک فصلی میان استانهای آذربایجان غربی و وان ترکیه استقبال کرد و افزود: برگزاری نمایشگاهها نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری و شناساندن محصولات تولیدی 2 طرف دارد.

وی با تاکید بر توسعه روزافزون مناسبات اقتصادی 2 استان، اظهار کرد: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان 2 استان آذربایجان غربی و وان ترکیه میتواند در توسعه هر چه بیشتر همکاریهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موثر باشد. بحمایت پایدار از سرمایه گذاران داخلی و خارجی بدون شک میتواند افق روشنی را پیش روی اقتصاد آذربایجان غربی قرار دهد و این مهم به خوبی در زمان حاضر به عنوان یک اولویت در دستور کار نماینده عالی دولت در این استان قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها