تالاب گندمان از جمله تالاب‌های بین‌المللی است که شامگاه 12 دی‌ماه دچار آتش‌سوزی گسترده شد و بنابر نظر برخی از مسئولان 60 تا 70 درصد از تالاب در آتش سوخته است.
کد خبر: ۱۱۱۰۷۵۲

به گزارش تسنیم اواخر آذرماه خودسوزی تالاب خانمیرزا از سوی مدیرکل منابع طبیعی استان رسانهای شد که با انتقال آب به این تالاب که بر اثر خشکسالی اکنون تقریبا اثری از تالاب وجود ندارد، خودسوزی پایان یافت. پس از این بحران شامگاه 12 دیماه آتش به جان تالاب گندمان افتاد.

تالابهای گندمان و چغاخور از جمله تالابهای مهم کشور هستند که در دهههای گذشته با مشکلات زیست محیطی زیادی مواجه شدهاند. هرچند مسئولان و فعالان محیط زیست همواره در پی رفع این مشکلات هستند اما هر از چند گاهی وقوع مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی مشکلات پیشین را بیش از پیش میکند.

تالابهای گندمان و چغاخور در چهارمحال و بختیاری محل زمستانگذرانی 90 هزار پرنده هستند که با وقوع آتشسوزی در تالاب گندمان و مشکلات زیست محیطی در تالاب چغاخور زمستانگذرانی پرندگان مهاجر در معرض خطر قرار گرفته است.

بنابر اعلام محیط زیست چهارمحال و بختیاری امسال با شروع فصل سرما در مناطق سیبری و آسیای میانه، ترکیه و کشورهای شمال ایران 90 هزار پرنده در مسیر کوچ سالانه خود به سمت مناطق گرمسیری حوزه خلیج فارس وارد تالابهای بینالمللی چغاخور و گندمان شدهاند که این پرندگان تا یخ زدن تالابها در این استان زمستانگذرانی میکنند.

اما شامگاه 12 دیماه وقوع آتشسوزی گسترده در تالاب گندمان که بررسیهای اولیه نشان میدهد که آتشسوزی عمدی بوده، زیستگاه این پرندگان را معرض خطر قرار داده است. هرچند که یک روز پس از این حادثه محمد آقایی، بخشدار گندمان وسعت آتشسوزی را بین 60 تا 70 درصد تالاب و خشکسالی و وزش باد شدید را علت آتشسوزی عنوان کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها