خانه‌های ارزشمند تاریخی می‌تواند توسط مالکان آن به بهترین شکل مورد استفاده قرار بگیرد، با این وجود هنوز مردم کرمانشاه مزه اقتصادی بودن این فرصت را نچشیده اند و این بناهای متروکه را به حال خود رها کرده اند.
کد خبر: ۱۱۱۰۷۳۲

به گزارش ایرنا، شهر تاریخی کرمانشاه دارای آثار و بناهای تاریخی متعددی است که هرکدام با معماری متنوع و بی نظیر گویای برهه ای از نانوشتههای تاریخی است و هنوز هم پژواک دوران پرفراز و نشیب تاریخ ایران زمین در این اماکن به گوش میرسد.

با وجود این اصالت تاریخی، بسیاری از بناهای ارزشمند باستانی به علت بی توجهی و شاید هم ناآگاهی مالکان خصوصی، متروکه شده و هرکدام در گوشه ای از این شهر به حال خود رها شده اند و با گذر زمان در سراشیبی فرسودگی قرار گرفته اند. این در حالی است که با اندکی توجه و بازسازی، این خانهها رنگ و رویی دیگر به خود میگیرند و علاوه بر منفعت اقتصادی برای مالکان، میتوانند حیاتی دوباره یابند و در عصر مدرنیته حس نوستالژی (خاطره انگیز) را در اذهان عمومی زنده کنند. خانههای صارم الدوله، معتضدالدوله، فیض مهدوی، سیدین، سوری، معین الکتاب، خواجه باروخ و رنده کش از مهمترین بناهای تاریخی کرمانشاه هستند که در بافت قدیمی این شهر قرار دارند.

اعتبار میلیاردی برای مرمت بازار کرمانشاه

بالایی ابراز کرد: آنچه که در دستور کار قرار دارد این است که در بافت تاریخی شهر کرمانشاه مطالعات جدیدی برای مرمت انجام شده و طرح جدیدی برای بازسازی و حفاظت آن در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، امسال از محل اعتبارات استانی و متوازن 180، به میزان پنج میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای مرمت راسته بازار کرمانشاه کنار گذاشته شده ولی برای مشارکت ساختمانهای بخش خصوصی هنوز اعتباری ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر با مشارکت مردم مرمت بناهای راسته بازارهای کرمانشاه از جمله بنکداران و راسته آهنگران آغاز شده است.

کرمانشاهیان مزه اقتصادی بناهای تاریخی را نچشیده اند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه ادامه داد: تا هنگامی که توجه سرمایه گذاران به سمت برج و آپارتمان سازی جلب است کمتر به کاربری و نحوه استفاده صحیح از بناهای تاریخی ارزشمند توجه میشود.

بالایی تصریح کرد: تجربیاتی در زمینه منفعت خانههای تاریخی در زمینه آثاری همچون مسجد حاج شهبازخان و خانه رنده کش دیده شده که باید این فرهنگ ترویج یابد.

این مسئول ادامه داد: مردم مزه منفعت اقتصادی خانههای تاریخی را نچشیده اند و اگر بدانند این خانهها از لحاظ اقتصادی و معنوی چگونه میتوانند به فرصتهای مناسبی برای درآمد تبدیل شوند بی شک با ما همکاری میکنند.

به گفته وی، رسالت ما این است که 2 یا سه خانه تاریخی ارزشمندی که در اختیار ما قرار دارد را به فرصتهای مناسب اقتصادی تبدیل کنیم به این امید که الگویی برای ترغیب سایر مالکان بناهای تاریخی شود تا در این بخش سرمایه گذاری کنند.

به گفته بالایی، چنانچه تعدادی از کاروانسراهای اطراف بازار برای استفاده اقتصادی متقاضی دارند و طرحهایی در این زمینه به دست ما رسیده است.

این مسئول یادآور شد، باید با آموزش و مشارکت بخش خصوصی و همکاری مالکان بتوانیم این معنا را ترویج دهیم که بافت قدیمی و خانههای ارزشمند یک فرصت طلایی برای ایجاد اشتغال است که میتوان از طریق آن شغل ایجاد کرد.

چنین فرصتی، بخشی از هویت تاریخی شهر ماست که موجب حفظ اصالت فرهنگی شده و از سوی دیگر میتواند برای هنر و تاریخ دوستان جاذبه گردشگری ایجاد کند.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.

مجموعه آثار تاریخی بیستون تنها اثر باستانی استان کرمانشاه است که به ثبت جهانی رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها