دولت عربستان شاهزاده‌های معترض به اصلاحات اقتصادی را بازداشت کرد

دعوای شاهزادگان سعودی برسر «یارانه»

11 شاهزاده سعودی دیگر که در قصر الحکم ریاض تجمع کرده بودند روز شنبه به وسیله یک جوخه ویژه وابسته به گارد پادشاهی عربستان بازداشت و به زندان حائر منتقل شدند. دو ماه پیش نیز تعدادی شاهزاده و وزیر عربستان سعودی به بهانه مبارزه با فساد بازداشت شدند. بعدها یکی دو نفر از شاهزادگان با پرداخت میلیون‌ها دلار پول آزاد شدند.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۱۹

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه عربستانی سبق، یازده شاهزاده سعودی که رهبری آنها را شاهزاده «س ع س» بر عهده داشت، بازداشت شدند. این شاهزادگان در قصر الحکم در ریاض تجمع کرده بودند تا به تصمیم دولت عربستان مبنی بر لغو معافیت شاهزادگان از پرداخت قبوض آب و برق اعتراض کنند. آنها خواستار لغو فرمان پادشاهی در این زمینه شده بودند. رسانههای نزدیک به حاکمیت عربستان گفتند این شاهزادگان با تجمع در قصر الحکم خواستار پرداخت غرامت به آنها بابت صدور حکم قصاص برای یکی از عموزادههایشان شده بودند. براساس این گزارش، بعد از اینکه شاهزادههای سعودی از ترک قصر الحکم در ریاض خودداری کردند دستور بازداشتشان توسط گردان السیف الاجرب در گارد پادشاهی عربستان صادر شد و این 11 شاهزاده سعودی به زندان حائل منتقل شدند. مجتهد افشاگر معروف عربستانی گفته است دلیل اصلی بازداشت این عده، اعتراض به ادامه بازداشت شاهزادگانی است که اکنون در هتل ریتز کارلتون نگهداری میشوند.

کاستن از قدرت شاهزادگان

محمد بن سلمان از زمانی که قدرت را به دست گرفته است به دنبال کاهش امتیازات شاهزادگان سعودی و عموزادههای خود بوده تا به این ترتیب با کاستن از نفوذ آنها تمام رقبای خود را از میان بر دارد. گفته میشود محمد بن سلمان همچنین بنا دارد از برخی شاهزادههای سعودی لقب سلطنتی را بردارد و به این وسیله خاندان آل سعود را کوچکتر کند. جمال خاشقچی نویسنده عربستانی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: بازداشت شمار دیگری از شاهزادگان سعودی به دلیل انتقادشان از برخی مسائل عربستان، صورت گرفته است. وی افزود: بازداشت برخی از شاهزادگان سعودی درحالی صورت گرفته که تعدادی از آنها در توییتهای خود خواستار حمله به منتقدان دولت و توقف تحرکات فعالان اجتماعی در عربستان شده بودند. خاشقچی فاش کرد که اهالی شهر بریده از توابع استان القصیم عربستان در نامهای، خواستار مقابله با فساد شاهزادگانی شدند که به صورت غیرقانونی اموال عمومی و زمینهای دولتی را به تصرف خود درآوردهاند. بازداشتهای اخیر نشان میدهد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، برای دستیابی به ثروت شاهزادگان و سرکوب هرگونه انتقاد و اعتراض، تمام طیفهای مختلف این کشور از موافق و مخالف خود را هدف قرار داده است.

مهار خشم عربستانیها

پس از اعتراضات اخیر شهروندان سعودی به افزایش قیمت سوخت و نرخ مالیات، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دستوراتی صادر کرد تا به این وسیله از خشم مردم و جلوگیری از بروز تظاهرات در زمینه افزایش قیمتها کاسته شود. به گزارش مشرق، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در فرمانی جدید که در اولین ساعات دیروز اعلام شد دستور داد تغییراتی در روند پرداخت حقوق کارکنان دولت و نیروهای نظامی این کشور ایجاد شود تا از بار سنگین وارد شده بر شهروندان در پی افزایش قیمت سوخت و لحاظ ارزش افزوده و بالا بردن درصد مالیات در این کشور کاسته شود.در حالی که شهروندان سعودی در طول یک سال گذشته بارها در فضای مجازی اعلام کرده بودند که حقوق دریافتی کارمندان برای ادامه زندگی کافی نیست عربستان هفته گذشته برخی تغییرات اقتصادی به وجود آورد که به افزایش قیمت سوخت و افزایش مالیات پرداختی توسط شهروندان منجر شد. با بالا گرفتن اعتراضات در چند روز گذشته که در فضای مجازی عنوان شده بود سلمان بن عبدالعزیز دستور داد پاداش سالانه همه کارکنان دولت و نهادهای نظامی برای سال مالی جاری پرداخت شود. علاوه بر آن به هر کدام از کارکنان دولت عربستان مبلغ هزار ریال سعودی (266 دلار) به عنوان مابهالتفاوت گرانی، ماهانه تا یک سال پرداخت شود. بر اساس دستورات جدید سلمان بن عبدالعزیز مابهالتفاوت گرانی بازنشستگان و مستمری بگیران نیز 500 ریال سعودی (133 دلار) تعیین شده است، اما نظامیانی که در عملیاتهای نظامی عربستان علیه یمن مشارکت دارند پاداشی 5000 ریالی دریافت خواهند کرد که معادل 1333 دلار است.پادشاه عربستان همچنین دستور داده تا حقوق همه کارکنان دولت در تاریخ بیست و هفتم هر ماه پرداخت شود. این دستورها گرچه با استقبال گروهی از شهروندان سعودی مواجه شده اما برخی نیز معتقدند که این اقدام نه تنها به وضعیت معیشتی آنها کمکی نخواهد کرد بلکه بعد از یک دوره وضعیت بدتری را هم ایجاد خواهد کرد.

تشکیل جلسه اضطراری در ریاض

روز گذشته اعلام شد ساعاتی پس از حمله موشکی نیروهای یمنی به پایگاهی نظامی در جنوب عربستان، شورای امور سیاسی و امنیتی در ریاض نشستی اضطراری را به ریاست ولیعهد این کشور برگزار کرد. این درحالی بود که عربستان بارها شلیک موشک از سوی یمن را انکار کرده یا گفته بود آنها را در هوا منفجر کرده است .

به گزارش خبرگزاری عربستان (واس) جمعهشب ساعاتی پس از حمله موشکی ارتش و کمیتههای مردمی یمن (وابسته به انصارالله) به منطقه نجران در جنوب عربستان، شورای سیاسی و امنیتی عربستان نشستی اضطراری را برگزار کرد. به گزارش این منبع در این نشست درباره پارهای از مسائل سیاسی و امنیتی داخلی کشور و نیز تحولات منطقهای و بینالمللی بحث و توصیههای لازم در این خصوص اتخاذ شد. روز جمعه ترکی المالکی، سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی به یمن، از شلیک یک فروند موشک از یمن به منطقه نجران خبر داد و مدعی شد که این موشک پیش از اصابت به هدف، توسط سامانه ضد هوایی پاتریوت عربستان رهگیری و منهدم شده است . علی العمرانی، از رهبران جنبش انصارالله یمن در گفتوگو با خبرگزاری اسپوتنیک، گفت: دو موشک به عربستان شلیک شده که با دقت به هدفشان اصابت کردهاند. العمرانی تصریح کرد: «نیروهای یمنی مواضع نظامیان سعودی در مناطق نجران و عسیر را نیز هدف حملات خمپارهای و موشکهای کاتیوشا قرار دادند و حملاتی را نیز به مراکز تجمع ارتش سعودی در محور نجران صورت دادند.»عربستان سعودی از سه سال پیش جنگی تجاوزگرانه را علیه مردم مظلوم یمن به راه انداخته است . این جنگ تاکنون جز خسارتهای جانی و مالی برای مردم یمن حاصلی نداشته است. جنگ یمن بیشترین آسیب را به مردم بیپناه یمن زده است به گونهای که یکی از نمایندگان سازمان ملل میگوید: وضعیت این کشور شبیه به روز قیامت است . به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه الجزیره، مارک لوکوک، هماهنگکننده کمکهای بشردوستانه سازمان ملل در گزارشی نسبت به اوضاع فاجعهبار یمن گفت: در حال حاضر اوضاع نابسامان مردم این کشور به دلیل افزایش جنگ و درگیری، کمبود مواد غذایی و شیوع بیماری شبیه روز قیامت است. در گزارش این گروه آمده است: 22 میلیون یمنی نیازمند حمایت و کمکهای انسانی هستند و بیش از 11 میلیون نفر از آنها بیشتر از دیگران به این کمکها نیاز دارند.غیرنظامیان یمنی در خطر بزرگی قرار دارند تا جایی که تعداد مرگ و میرها به بیش از 8000 نفر رسیده و سه میلیون نفر مجبور به فرار شدهاند. بنابر گزارش مذکور، حدود 18 میلیون نفر از نبود مواد غذایی رنج برده و یک میلیون یمنی دیگر برای ادامه حیات نیازمند غذا و دارو هستند. براساس این گزارش سازمان ملل، 16 میلیون یمنی از آب، خدمات و مراقبتهای بهداشتی محروم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها