با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در اروپا، چین و هند روند افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و هیبرید به سرعت رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۰۲
نبرد الکتریکی‌ها آغاز می‌شود / حرکت به سمت خودروهای هوشمند

به گزارش جام جم آنلاین از بی‌بی‌سی، فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سال ۲۰۱۷ از مرز سه میلیون دستگاه گذشت و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ این تعداد به حدود پنج میلیون دستگاه برسد.

برای پاسخ به این تقاضا، خودروسازان در تلاشند هر چه سریع‌تر مدل‌های الکتریکی خود را به بازار عرضه کنند. برای دیدن نتیجه باید دو سالی صبر کرد، چون تعداد کمی از این ماشین‌ها در سال ۲۰۱۸ به بازار می‌آید. اما سال آینده، سال آغاز نبرد خودروسازان باسابقه با تسلا، کارخانه تازه واردی است که تاکنون بازار خودروهای لوکس الکتریکی را بی‌رقیب در اختیار داشت.

در سال ۲۰۱۸ آئودی، جگوار و پورشه مدل‌های الکتریکی خود را به بازار عرضه می‌کنند که همه رقیبی جدی برای تسلا مدل S هستند. اولین مدل الکتریکی تولید انبوه آئودی یک شاسی بلند است که این کارخانه کانسپتی از آن را دو سال پیش نمایش داد. جگوار هم حضور در بازار خودروهای الکتریکی را با یک شاسی‌بلند آغاز می‌کند. کارخانه انگلیسی مدل iPace را امسال نمایش داده و قرار است تولید آن در چند ماه اول سال ۲۰۱۸ آغاز شود.

اولین پورشه الکتریکی براساس کانسپت Mission E که سه سال پیش نمایش داده شد ساخته می‌شود. انتظار می‌رود قیمت این ماشین از تسلا مدل S گران‌تر باشد و امکانات لوکس بیشتری در اختیار راننده قرار دهد.

مدیران این خودروسازان باسابقه امیدوارند در سال ۲۰۱۸ با مدل‌های جدیدشان به یکه‌تازی تسلا پایان دهند، اما یک کارخانه تازه وارد چینی ممکن است کارشان را سخت کند. نیو اولین شاسی بلند الکتریکی چینی را سال آینده در بازار چین عرضه می‌کند. قیمت مدل ES8 با امکاناتی مشابه، نصف قیمت شاسی بلند تسلا مدل X است. نیو می‌خواهد بعد از فتح بازار چین، ماشین‌هایش را به اروپا و آمریکا بیاورد.

در سال آینده، در سوی دیگر بازار هم تحول مهمی رخ خواهد داد. نسل جدید نیسان لیف، پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان، از اوایل سال ۲۰۱۸ به بازار می‌آید و انتظار می‌رود بتواند خریداران زیادی را به سوی ماشین‌های الکتریکی جلب کند. هم‌زمان تسلا هم امیدوار است با برطرف کردن مشکلات تولید مدل ۳، این ماشین را به صورت انبوه به بازار عرضه کند. هیوندای و کیا هم دو مدل جدید الکتریکی به بازار عرضه می‌کنند.

حرکت به سمت ماشین‌های هوشمند

ایده خودروهایی که بدون نیاز به راننده، سرنشینان خود را به مقصد می‌رسانند و با حذف اشتباه‌های انسانی تلفات جاده‌ای را به حداقل می‌رسانند، بعد از چند سال آزمایش به واقعیتی در دسترس نزدیک می‌شود.

آزمایش‌ این خودروها که امسال در جاده‌های شهری آغاز شد، سال آینده گسترده‌تر می‌شود و در فضاهای شلوغ‌تر شهری انجام خواهد شد. جنرال موتورز از اوایل سال ۲۰۱۸، آزمایش خودروهای خودران خود را در نیویورک آغاز می‌کند. فورد هم که می‌خواهد اولین ماشین‌های خودران خود را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند، آزمایش این خودروها را در سال جدید شروع می‌کند.

آنچه سال ۲۰۱۸ را برای این خودروها مهمتر می‌کند، آغاز بحث درباره چگونگی استفاده از آنها در سطح گسترده است. سال آینده بیشتر درباره قوانین استفاده از این خودروها، بیمه آنها و کاهش هزینه تولید ماشین‌های خودران خواهیم شنید.

ساخت خودروهای خودران با مجموعه رادارها و حس‌گرها و دوربین‌هایشان بسیار گران تمام می‌شود و خودروسازان باید راهی برای کاهش هزینه‌های تولید پیدا کنند. همینطور بیمه کردن این خودروها هم با خودروهایی کنونی بسیار متفاوت است. برای مثال معلوم نیست هنگام تصادف ماشینی که کسی آن را نمی‌راند، چه کسی مسئول است.

دایملر، بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان هم در سال ۲۰۱۸ استراتژی ساخت محصولات خودران خود را دقیق‌تر مشخص خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها