رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 20 طرح پمپاژ آب که از دولت اصلاحات تا قبل از دولت تدبیر و امید تعطیل بود، مجدد فعال و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۰۸۴۵۴

به گزارش تسنیم جعفر گوهرگانی اظهار داشت: در سال‌های اخیر 20 طرح راکد و تعطیل پمپاژ آب با اعتباری افزون بر 100 میلیارد تومان مجدد راه اندازی و 5 هزار هکتار از زمین‌های استان را تحت پوشش قرار داد.

وی از اجرای 9 هزار هکتار آبیاری تحت فشار با اعتباری افزون بر 130 میلیارد تومان در مناطق مختلف استان خبر داد و افزود: آبرسانی به 50 هزار هکتار از اراضی این استان در دستور کار است.

گوهرگانی با بیان اینکه طی یک برنامه 10 ساله طرح توسعه باغ‌ها دیم در 100 هزار هکتار از اراضی شیب‌دار استان اجرا می‌شود، عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به وضعیت بارندگی و تپوگرافی اراضی شرایط مناسبی برای توسعه باغ‌ها دیم در اراضی شیب‌دار دارد.

وی از احداث 1400 هکتار باغ دیم در اراضی شیب‌دار استان از ابتدای سال 96 تاکنون خبر داد و گفت: امیدوارم در این زمینه یک بسیج همگانی با هدف ایجاد اشتغال، رونق تولید، تلطیف هوا، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از آتش سوزی، فرسایش خاک و روان آب و پایداری تولید در روستاها و مهاجرت معکوس انجام گیرد.

گوهرگانی با تاکید بر اینکه توصیه مسئولان جهاد کشاورزی به مردم استان توسعه باغ‌ها دیم بویژه انگور، بادام و گل محمدی است، عنوان کرد: 150 هکتار باغ انگور دیم در شهرستان بویراحمد وجود دارد که از هر هکتار 10 تن انگور برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: حاشیه جاده‌های این استان تا 200 متر از حریم شامل « یاسوج-کهگیلویه»، «باشت-چرام»، «یاسوج-سی‌سخت»، «یاسوج-شیراز»، «پاتاوه-دهدشت» و مناطقی همچون طسوج چرام، ده بزرگ و لار شهرستان باشت و تمام مناطق مرتعی شهرستان‌های بویراحمد و دنا ظرفیت مناسبی برای احداث باغ‌ها دیم دارند.

گوهرگانی تاکید کرد: شرایط این استان برای توسعه باغ‌ها دیم در اراضی شیب‌دار به مراتب بهتر از استان‌های فارس و حتی کردستان بوده و تنها نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه با هدف استقبال مردم هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها