سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشریح روند اجرای بیمه درمان اعتیاد و الزام مراکز ترک اعتیاد برای عقد قرارداد با سازمان بیمه سلامت، از محدودیت‌های تعیین شده برای دفعات استفاده معتادان از خدمات درمان‌های نگهدارنده و سم‌ زدایی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۱۲

به گزارش ایسنا، پرویز افشار با بیان این که معتادان در صورت مراجعه به مراکز درمان اعتیاد سرپایی 70 درصد از هزینه‌هایشان در قالب بیمه پرداخت می‌شود و آنها فقط ملزم به پرداخت 30 درصد از فرانشیز درمان اعتیادشان هستند، گفت: تعداد مراکز درمان دولتی در کشور محدود است به طوری که درحال حاضر7000 مرکز درمان سرپایی اعتیاد در کشور وجود دارد که فقط 300 مورد از این تعداد دولتی هستند. از این رو حداقل 10 درصد از مراکز خصوصی ملزم به انعقاد قرارداد برای اجرای بیمه درمان اعتیاد هستند تا اطمینان حاصل شود که مکانیزم بیمه‌ای کمک‌کننده خواهد بود.

وی با بیان این که زمینه لازم برای پوشش بیمه‌ای همه آحاد جامعه فراهم نیست، افزود: براساس دستورالعمل، همه مراکز دولتی و مراکز وابسته به بهزیستی و وزارت بهداشت موظف هستند برای ارائه خدمات بیمه اعتیاد قرارداد منعقد کنند. گروه‌های مراجعه‌کننده به این مراکز عمدتا افراد آسیب‌دیده و کم بضاعت نظیر زنان، کودکان، مبتلایان به ایدز و افراد خارج شده از مراکز ترک اعتیاد ماده 16 هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و باید تحت پوشش بیمه‌ای نیز قرار بگیرند.

افشار با انتقاد از روند وقتگیر سازمان‌های بیمه‌ای برای تحت پوشش قرار دادن مراکز ارائه خدمات درمان اعتیاد اظهار کرد: معتادان مراجعه‌کننده به این مراکز حتما باید احراز هویت شوند و شماره ملی داشته باشند. این در حالی است که می‌دانیم بیشتر این افراد آسیب‌دیدگان و معتادانی هستند که معمولا مدارک شناسایی ندارند. همچنین مراجعه آنها به این مراکز راحت نیست و ما باید به محل سکونت آنها مراجعه کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با انتقاد از این که همه مراکز دولتی برای بیمه اعتیاد قرارداد منعقد نکرده‌اند، ادامه داد: اگرچه در این باره الزام‌های قانونی وجود دارد، اما این روند با تاخیر روبه‌رو بوده است. هم‌اکنون استان خوزستان تحت پوشش کامل بیمه اعتیاد قرار‌گرفته، اما این روند در استان تهران با تاخیر روبه‌رو بوده است که قول داده شده مقدمات هرچه سریع‌تر فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها