استفاده از ویتامین برای جلوگیری از پیشرفت ام.اس

جامجم آنلاین: تزریق داروهای ویتامین میتواند از ناتوانی طولانیمدت بیماران مبتلا به ام.اس جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۱۰۵۴۷

در حال حاضر هیچ داروی موثری برای درمان فاز حاد پیشرونده مالتیپل اسکلروزیس یا ام.اس یعنی زمانی که ناتوانی به طور جدی ظاهر میشود وجود ندارد.
به گزارش بیبیسی، محققان با دادن نوعی ویتامین B3 به نام نیکوتین آمید خطر تحلیل عصبی را در موشهای مبتلا به علایم ام.اس کاهش دادند.
ام.اس بیماری سیستم اعصاب مرکزی است که باعث شکسته شدن پوشش میلینی (پروتئینی که تارهای عصبی را میپوشاند) تارهای عصبی شده و در نتیجه توانایی هدایت ایمپالسهای الکتریکی از مغز و به آن را از بین میبرد.
بسیاری از بیماران دچار نوعی از این بیماری میشوند که به تناوب عود میکند. در این فاز اولیه داروهای ضدالتهابی میتوانند موثر باشند.
اما نهایتا بیماران وارد فاز حاد پیشروندهای میشوند که برای آن درمان مناسبی وجود ندارد.
گروه تحقیقاتی دانشگاه بوستون با بررسی موشهای مبتلا به بیماری آنسفالیت اتوایمیون آزمایشی که شبیه ام.اس است دریافتند تزریق نیکوتین آمید سلولهای عصبی موشها را از تحلیل میلینی حفاظت کرده و وضعیت این سلولها را تثبیت میکند.
هر چه دز نیکوتین آمید بیشتر باشد ، اثر حفاظتبخش آن نیز افزایش مییابد.
به گفته محققان نیکوتین آمید سطوح یک ماده شیمیایی مهم به نام نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید را در سیستم عصبی حیوان افزایش داده است.
نیکوتین آمید، ارزان است و به نظر میرسد عوارض جانبی چندانی نداشته باشد اما برای ارزیابی اثرات آن بر انسان تحقیق بیشتری مورد نیاز است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها